Tunnin Kuvan myyjä Krista Haapakangas, 28,
sanookin olevansa töissä myös Jumbossa.
– Kyllä minä siviilissä olen tunninkuvalainen tai töissä Tunnin Kuvassa kun
sitä joku kysyy. Mutta minä tunnen olevani myös jumbolainen.
Kun omaa henkilökuntaa on vain kaksi, kolme ja vielä eri aikoihin töissä, tuntuvat
naapurimyymälöiden vakituiset kollegat myös työtovereilta. Vaikka vapaa-aikaa ei
yhdessä vietetäkään, niin tuttuja ollaan myös työtuntien ulkopuolella.
Jumbolaisuus on Kristan mielestä myönteistä. Hyvä tunne syntyy siitä, että
asiakkaat ovat hyvin usein perheitä. Meno kauppakeskuksessa on asiallista ja rauhallista,
se ei ole läpikulkupaikka. Jumboon tullaan vasiten ja siellä hoidetaan useampia asioita
samalla reissulla, usein myös syödään. Kuvioihin ei kuulu häirintä.
Tunninkuvalainen Krista on ollut jo seitsemisen vuotta, ja valokuva-alasta on tarkoitus
tulla leipäpuu jatkossakin. Tulevaisuuden haaveena hänellä on lehtikuvaajan työ, johon
tähtäävät valokuvaajan opinnot hän on jo aloittanut alan iltakoulussa. Plakkarissa
ovat jo merkonomin paperit ja kolmivuotisen ravintolaopiston tutkinto, mutta allergioiden
vuoksi alan vaihto tuli ajankohtaiseksi.
Digi ei vienyt töitä
Krista pitää Tunnin Kuvaaturvallisena työpaikkana. Tekninen kehitys ei ole tuntunut
työllisyydessä, vaikka siirtyminen perinteisestä filmistä digiin enteilikin monien
mielestä työttömyyttä. Kehitys ei ole Kristan mielestä merkittävästi näkynyt
asiakaskunnassa. Vieläkin ostetaan filmiä ja teetetään kuvia. Digiin siirtyneet
asiakkaat tulevat nyt teettämään kuvistaan paperikopioita.
Kehitys on ollut työssä myös myönteistä. Kun kaikki alkoi jo arkena muuttua
rutiiniksi, oli Kristan mielestä hyvä, että tuli uudistuksia, vaikka uusien koneiden
opettelua.
Turvallisuutta luo myös se, että firma on valtakunnallinen, pohjoisin liike tällä
hetkellä Rovaniemellä. Ainoastaan Vuosaaren ja Malmin myymälät on suljettu, mutta
Krista arvelee sulkemisen syyksi toiminnan keskittämistä pikemmin kuin talousongelmia.
Ongelmat selvitetty
Jumbon Tunnin Kuvassa on vain kolme työntekijää: yksi kokoaikainen, Krista
vapaaehtoisesti osa-aikainen opintojen vuoksi ja yksi 15-tuntilainen lauantaityöntekijä.
Palkat maksetaan alan sopimuksen mukaan.
Krista on toista kauttaan Tunnin Kuvan valtakunnallinen luottamusmies. Työntekijöitä
on reilut kuusikymmentä. Luotto on jo joutunut kehiin työnantajan kanssa. Krista
myöntää, että ongelmia on ollut, mutta lisää perään, että ei niin pahoja,
etteikö niistä olisi selvitty.
Itse hän kokee ongelmaksi työkiireestä johtuvan stressin. Etenkin maanantai-iltaisin
on paljon asiakkaita ja yksi henkilö joutuu lujille. Samaan aikaan pitää ottaa
passikuvia, kehittää kuvia, myydä kaupan erilaisia tavaroita, esitellä niitä tai
neuvoa kameran käytössä.
Alkuun oli myös opittava avonaisessa tilassa työskentely ja hälinä. Joskus asiakas
voi vieläkin jäädä huomaamatta, jos myyjä on vaikkapa sivuttain. Reilu
"hei" olisi tulijalle hyvä vinkki.
Sisään astuvat asiakkaat ovat valinneet Tunnin Kuvan, se on Kristan mielestä brändi
ja kuvien on siis valmistuttava tunnissa.
Entä, jos kuvat eivät olekaan valmiita tunnin päästä? Kumman pokka ensin pettää,
asiakkaan vai myyjän?
– Asiakkaan. Mutta kyllä minä olen tilanteet aina selvittänyt, hymyilee Krista.
Hilkka Jukarainen