vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Tarmonpesä on löytänyt paikkansa

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  – Tämä on minun paikkani, sanoo innokas ja energinen Sari Suhonen ja viittaa kädellään Anttilan tavaratalon musiikkiosastolle kauppakeskus Jumbossa.

– Musiikki kiinnostaa minua kovasti ja nyt saan omistautua sille myös töissä.

Sari on ollut töissä Anttilassa siitä saakka, kun tavaratalo viisi vuotta sitten avattiin Jumbossa, mutta musiikkiosasto – eli Megastore – on hänelle uutta. Hän on ollut aikaisemmin taloustavara- ja tekstiiliosastolla,Sari Suhosella on tarmoa muillekin jakaa. Foto: PATRIK LINDSTRÖM mutta nyt hän on vastannut muutaman kuukauden musiikkipuolesta Megastoressa, jossa myydään myös muun muassa DVD-levyjä ja valokuvaustavaraa. Uutta Sarille on myös toiminta työsuojeluvaltuutettuna. Siihenkin hän on lähtenyt samalla innolla.

– Olen tosi iloinen siitä, että liityin liittoon. Tarjolla on sekä tietoa että etuja, hän sanoo ja mainitsee erityisesti liiton runsaan kurssitarjonnan. Sarin mielestä työsuojeluvaltuutetun tehtävänä on erityisesti pitää yllä hyvää ja myönteistä henkeä henkilökunnan keskuudessa. Toistaiseksi tehtävä on ollut helppo, sillä porukka on samanhenkistä ja viihtyy hyvin yhdessä.

– Sakki on nuorta ja tekee hyvin töitä yhdessä. Joskus on tietysti stressiä, mutta kun ollaan joustavia ja autetaan toisiamme, niin yleensä selvitään, sanoo tämä tuulispäätä muistuttava myyjä samalla kun selaa hurjaa vauhtia DVD-levyjä löytääkseen juuri sen tietokonepelin, jonka Toni ja Valtteri haluavat.

Joulumyynti meni hyvin, kotiin mentiin töiden jälkeen ihan kuittina, mutta nyt on tyytyväinen olo, kun siitäkin on selvitty.

– Tämä on sellainen ala, että itsensä on pantava likoon. Jos nimittäin haluaa tehdä töitä palveluammatissa. Ja minä viihdyn, kun ympärillä on vilinää ja vilskettä.

Moitteita tai kielteisiä arvioita ei Sarilta irtoa. Hän on itse myönteisyys. Kun oli ollut kotona yksitoista vuotta lasten kanssa, työelämään palaaminen oli ilo ja haaste. Työpaikka on tosi upea. Ja 30 tunnin työviikko, jossa on vuorotellen aamu-, päivä ja iltavuoroja tavaratalon aukioloaikaan, 9–21 ja 9–18. Tämä sopii hänen elämäntilanteeseensa juuri tällä hetkellä.

Ay-toiminta on Sarille vielä uutta ja outoa. Hän aikoo päästä siitä selville, ja hänen tarmokasta panostaan tarvitaan, sillä Jumbon Anttilan 50 työntekijällä ei – vielä – ole luottamusmiestä.

Sarin esimies Olli-Pekka Juntunen kertoo, että näistä viidestäkymmenestä useimmilla on vakituinen työsuhde. Vain kymmenkunta tekee kokopäivätyötä, muut ovat osa-aikaisia työntekijöitä joiden työaika vaihtelee.

Uusien työntekijöiden palkkaamisessa ei ole ollut vaikeuksia.

– Me olemme nuorekasta porukkaa, meillä on hyvä maine työnantajana ja henkilökunnan keskuudessa on hyvä henki – siksi uusia työntekijöitä löytyy helposti.

Hans Jern

Palkkatyöläinen 1.2.2005 nro 1/05

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)