
Sammutustöihin vaikka yli
rajan
Ay-liike toivoo lisää työpaikkoja
Tornion palokunta lähtee
palopaikalle silloinkin, kun palo on naapurissa. Sillä että naapurikaupunki Haaparanta
on toisella puolella valtakunnanrajaa, ei ole mitään merkitystä. Tornion palomiehet
ovat paikalla viidessä minuutissa. Haaparannan palokunnalla on vain yksi
kokopäivätoiminen työntekijä, muut ovat osa-aikaisia, ja sen tuloon palopaikalle
Suomen puolelle menee vähintään vartti.
Palokunta on ottanut varaslähdön
rajan ylittävässä yhteistyössä. Kirjallinen sopimus solmittiin jo 90-luvulla. Palopäällikkö Harri
Paldaniuksen mielestä yhteistyön kehittäminen on ollut hyvä asia, kunhan vielä
muodolliset esteet saataisiin raivatuksi tieltä. Tarpeetonta ja pahimmassa tapauksessa
kohtalosta viivytystä aiheutuu siitä että Tornion palokunta ei suomalaisena
viranomaisena saa antaa määräyksiä Ruotsin puolella, vaikka olisi ensimmäisenä
palopaikalla.
Yhteinen vakinainen pelastuslaitos Haaparannan kanssa toisi tehokkuutta ja olisi
hyödyksi kummallekin. Yhteistyö pelaa hyvin nytkin, mutta yhteisiä harjoituksia
pitäisi olla enemmän, samoin ennalta ehkäisevää neuvontaa kouluissa.
Rajalla-projektilla voi olla vaikutuksia palokuntaankin. Paldanius toivoo, että hanke
panisi vauhtia myös elinkeinoelämään.
Ja lisäisi Tornion ja Haaparannan näkyvyyttä, sanoo palopäällikkö ja
kiiruhtaa kansalaisopistolle ruotsia preppaamaan. Sitä tarvitaan työssä.
Alimiehitys vaaratekijä
Yhteistä säiliöautoa säilytetään Haaparannalla ja Torniossa on
"rappapiili" eli puomitikasauto, jossa on liitäntänsä sekä ruotsalaisille
että suomalaisille letkuille. Letkuliitännät ovat nimittäin erilaisia
naapurikaupungissa, samoin kuin raideleveys.
Kun vuorossa on yksi plus kolme miestä, rappapiiliin ei jää ketään Tornion
puolella. Sammutusauto ja säiliöauto pystytään miehittämään, palomiehet toteavat ja
kertovat jutun yhdestä kerrasta, jolloin kaksi palomiestä oli suorittamassa
ambulanssitehtävää, yksi päivysti ja AvestaPolaritilta tuli hälytys. Tehtaalla on oma
tehdaspalokunta, joka kuitenkin alistetaan Tornion palokunnalle.
Viisikymppinen Tarzan lähti siten yksin täältä päättäväisesti
sammuttamaan tulipaloa suuryrityksessä, kaverit virnistävät.
Riskikartoituksen mukaan tarpeen olisi sellainen malli, jossa vuorossa olisi yksi plus
viisi miestä, mutta Tornion poliitikot eivät ole vielä valmiita siihen. Palomiehet
eivät myöskään tykkäisi pahaa, jos heidän työtään arvostettaisiin vähän
enemmän, myös rahallisesti.
Raskaampia töitä
Alimiehitys merkitsee sitä, ettei vanhemmille palomiehille ole kevyempiä töitä
tarjolla. Torniossa nuorin vakinainen palomies on 41-vuotias, vanhin 54. Eläkeikä on
nykyään 65 vuotta, kun palomiesten keskimääräinen elinikä on vain 59 vuotta.
Jo fysiikan lait pitävän huolen siitä, ettemme me vanhemmat pysty
kilpailemaan parikymppisten kanssa. Eläkkeelle pitäisi päästä viimeistään
viisikymppisenä, toteaa palomies Timo Pietinhuhta, jolla on takanaan 30
vuotta palolaitoksessa.
On aikamoinen paradoksi, että työ on muuttunut raskaammaksi sitä mukaa kun varusteet
ovat parantuneet. Ennen vanhaan varustuksen osia rupesi sulamaan 200 asteessa, nyt kaikki
varusteet kestävät 800 astetta ja palomiehet voivat mennä lähemmäksi palopesäkettä,
seurauksena se, että ruumiinlämpö nousee varttitunnissa 40 asteeseen. Eivätkä raskaat
varusteet ja stressi työtä kevennä.
Ruotsalaisesta palomieskoulutuksesta huolimatta viisi viikkoa osa-aika- ja
kahdeksan viikkoa kokopäivätyöntekijöille Suomen puolentoista vuoden koulutusta
vastaan yhteistyö sujuu hienosti. Suomeksi tai meänkielellä, toteaa
Haaparannalla asuva palomies Juha Heinänen.
Hänelle eikä muillekaan ole mitään väliä sillä kummalla puolella rajaa
työskennellään.
Raja on vain veteen piirretty viiva.
Ingegerd Ekstrand
Ay-liike
toivoo lisää työpaikkoja
Torniolaispoliitikot ovat asettuneet
yksimielisesti Rajalla-projektin ja siihen liittyvän Eurocity-hankkeen taakse. Myös
6070 prosenttia Tornion asukkaista antaa projektille varauksettoman tukensa.
Hankkeen vastustajia on vain 1015 prosenttia.
Haaparannalla pantiin toimeen kansanäänestys, jossa hanke torjuttiin. Haaparannan
kunnanvaltuusto teki siitä huolimatta enemmistöpäätöksen Rajalla-projektin puolesta
sillä varauksella että kunnan varoja käytetään vain kunnallistekniikan
tyyppisiin asioihin.
Ay-liike on sekä Suomessa että Ruotsissa ottanut periaatteessa kantaa projektin
puolesta.
Kasvualueen julkikuva
Rajalla-hanke kiinnostaa Tornion metallin väkeä ja kyselyjä mahdollisista
työpaikoista tulee paljon, sanoo Metallin vastaava aluetoimitsija Ari Tiensuu.
Hankkeella on jonkin verran vaikutuksia myös metallin väen työllisyyteen,
Tiensuu kommentoi.
Eurocityn työllisyysvaikutuksia suomalaisille metallimiehille Tiensuu ei osaa
arvioida, mutta arvelee hankkeen poikivan joitakin työpaikkoja.
Eurocity herättää myös varauksellisia arviointeja. Suppeasta alueesta saattaa tulla
eliittipaikka, jossa rikkailla on keittiö Suomessa ja olohuone Ruotsin puolella.
Itse näen Eurocityn hienona hankkeena; tuohan se kasvavan alueen julkikuvaa.
Tornion väkimäärä vähenee nopeammin kuin esimerkiksi Kemin, vaikka AvestaPolarit
laajensi huomattavasti ja uusia työpaikkoja tuli satoja. Tornio on kallis paikka asua,
Tiensuu sanoo.
LO tukee hanketta
Östen Harila, LO:n paikallispuheenjohtaja ja sosialidemokraattinen kunnallispoliitikko
Haaparannalta on hankkeen innokas puolestapuhuja.
Meidän pitää ymmärtää millaisia yhteistyömahdollisuuksia tällainen
ainutlaatuinen paikka tarjoaa. EU:n mitassa me emme ole yksinämme mitään, mutta
yhdessä olemme jo jotakin. Myös palkansaajien pitää ajatella pienten maiden ja pienten
kansojen keskinäisen yhteistoiminnan painoarvoa tuotannossa, puheenjohtaja Harila sanoo.
Harila uskoo, että Eurocity tuo työpaikkoja. Alue ei pysty kilpailemaan raskaan
teollisuuden alalla, mutta paikkakunnalle voisi asettua yrityksiä, jotka jalostavat
tuotteensa melko pitkälle. Teknologia on myös mahdollinen kilpailualue.
LO on ottanut yksiselitteisesti myönteisen kannan, ja se näkyi myös
valtuuston päätöksessä, koska useat valtuutetut ovat taustaltaan LO:laisia.
Sosialidemokraatit ovat näyttäneet vihreää valoa kautta linjan.
Kunnallispoliitikkona Harila toivoo kuntaliittoa, joka hoitaisi asioita monella
sektorilla. Se lisäisi tehokkuutta ja säästäisi kustannuksia.
Eurocitystä tulee todellisuutta suomalaisella sisulla, joka on juurtunut
molemmille puolille rajaa!
Leena Seretin
ja
Ingegerd Ekstrand
Palkkatyöläinen
7.5.2003 nro 4/03 |