SAK:n pitkään ajama aikuisten
koulutustason nosto-ohjelma on tarkoitettu 3054-vuotiaille työelämässä pelkän
perusasteen varassa sinnitteleville. Heitä lasketaan olevan noin 330 000 ja miltei
kaikkien työskentelevän SAK:laisissa ammateissa.
Viisivuotinen, 200307 toteutettava nosto-ohjelma tuli kirjatuksi vuosi sitten
osaksi parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän mietintöä ja seisoo nyt myös uuden
hallituksen työlistalla.
Ohjelman tavoitteena on, että mahdollisimman moni toisen asteen tutkintoa vailla oleva
suorittaisi ammatillisen perustutkinnon tai näyttökokeeseen perustuvat ammattitutkinnon
tai erikoisammattitutkinnon. Ohjelma mahdollistaa myös sen, että ammatillisista
tutkinnoista voi suorittaa osia, opiskella lukion loppuun tai hankkia peruskoulun
päästötodistuksen.
Jos tavoitteisiin ylletään, viiden vuoden aikana koulutustilaisuuden saisi päälle
50 000 opiskelijaa, mikä tekee runsaat 15 pros. ohjelman tarkoittamasta kohderyhmästä.
Opiskelupaikoista ja -resursseista neljä viidennestä varattaisiin ammatillisia
tutkintoja tai niiden osia suorittaville ja viidennes tietoyhteiskuntataitojen, kuten
atk-ajokortin hankkijoille.
Uusia eväitä selvitä elämässä
SAK:n koulutuspäällikkö Markku Liljeström sanoo ohjelman
parantavan merkittävästi perusasteen varaan jääneiden oikeutta kohottaa omaa
osaamistaan. Hänen mukaansa lisäkoulutus on tärkeä apu selvitä paremmin elämässä.
Kansanedustajista koottu aikuiskoulutusryhmä korosti paperissaan nosto-ohjelman arvoa
torjuttaessa työttömyys- ja syrjäytymisriskiä, tuettaessa työssä jaksamista ja
pehmennettäessä tämän vuosikymmenen lopun sukupolvenvaihdosta.
Lisäkoulutus parantaa työntekijöiden kilpailukykyä rakennemuutoksen mylläämillä
työmarkkinoilla. Sillä on myös työvoiman liikkuvuutta ja työn tuottavuutta edistävä
vaikutus.
Vielä kansanedustajat näkivät koulutuksen tärkeällä sijalla pyrittäessä eroon
matalan tuottavuuden töistä. Tavoite on siis vastakkainen, kuin mitä esim. Sailas,
Holm ja Vihriälä ovat esittäneet.
Työnantajien pitää tukea
Jotta ohjelma onnistuisi, Liljeström korostaa opiskelijoiden tukitoimien ja
kannustuksen merkitystä.
Oppilaitosten toimintaan pitäisi saada lisää joustavuutta ja ne voivat
koulutuksen tarjonnassa organisoitua esimerkiksi seudullisesti.
Itse opetuksessa tärkeätä olisi monimuotoisuus, joka ei vaatisi poissaoloa
töistä. Koulut voisivat kehittää valmiuksiaan tulla tarvittaessa myös työpaikoille.
Oppisopimuskin on hyvä vaihtoehto
Nosto-ohjelman imu riippuu Liljeströmin mukaan keskeisesti myös työnantajista.
Työnantajilta tarvitaan enemmän tekoja ja vähemmän viime tupon kaltaista
julistusta, hän sanoo. Liljeström viittaa myös SAK:n järjestötutkimukseen, jonka
osoitti, että opiskeluhalut kasvavat merkittävästi, jos työnantaja suhtautuu
lisäkoulutukseen kannustavasti.
Parasta olisi, jos nosto-ohjelman tarkoittamaan koulutukseen sovellettaisiin
henkilöstökoulutuksen ehtoja, Liljeström sanoo.
Luotsi etsii opiskelijoita
Omana nosto-ohjelman tukitoimenaan SAK on yhdessä jäsenliittojensa kanssa
aloittamassa parhaillaan potentiaalisten opiskelijoiden etsintää työpaikoilta.
Olemme kehittäneet itse erityisen hakevan toiminnan mallin työpaikkatyötä
varten. Tällainen toiminta on uutta koulutuspolitiikkaa Suomessa ja uusi tapa toimia
käytännössä, sanoo Liljeström.
Hakevan toiminnan ideana on tavoittaa työpaikoilta opinnoista innostuneet sekä
motivoida ja neuvoa heitä opinnoissaan.
Jotta koulutushalut saataisiin esiin ja opiskelutuki mahdollisimman lähelle
työntekijöitä, ryhdymme ensi syksynä kouluttamaan työpaikoille opiskelun
tukihenkilöitä, pätevyysluotseja tai -agentteja. He toimisivat työyhteisössä
osaamisen ekspertteinä, hakevan toiminnan moottoreina sekä koulutusvaihtoehtojen
ohjaajina ja neuvojina, Liljeström selvittää.
Rahasta tiukkaa lähtökuopissa
Luotsit koulutetaan parin päivän tiiviillä kurssilla SAK:n liittojen valitsemista
työpaikkojen aktiiveista.
Syksyllä aloitettavaa luotsien koulutusta on tarkoitus jatkaa vuoden 2005
loppuun. Tähän projektiin SAK on hakenut valtiolta nosto-ohjelman määrärahoista 250
000 euroa pottia ja satsaa hankkeeseen omaa rahaa 15 000 euroa vuodessa ja merkittävän
osan neljän asiantuntijansa työpanoksesta.
KTV anoo lisäksi valtiolta rahaa omaan hakevaa toimintaa täydentävään
hankkeeseensa, jolla on tarkoitus parantaa lukiongelmaisten opiskelumahdollisuuksia.
Maan budjetissa nosto-ohjelmaa rahoitetaan tänä vuonna 12 miljoonalla eurolla ja
osalla aikuisten ammatilliseen oppisopimuskoulutukseen varatuista euroista.
Aikuiskoulutustyöryhmä laski ohjelman tarvitsevan vuosittain ainakin viisi kertaa
enemmän rahaa.
Vaikka Liljeström pitää valtion tämän vuoden panosta vaatimattomana, hänestä on
tärkeää, että ohjelma saadaan liikkeelle.
Odotan kuitenkin, että tätä hanketta vauhditetaan uusin panostuksin jo
tämän vuoden lisäbudjeteissa.
Ikää on ja väsyttää
Tuoreimman Tilastokeskuksen tutkimuksen (vuodelta 2000) mukaan aikuiskoulutukseen
osallistui 1,8 miljoonaa opiskelijaa eli kaksi kertaa enemmän kuin 1980. Alimman
peruskoulutuksen saaneet muodostivat tästä joukosta vain kolmanneksen.
Työelämässä koulutus jakaantuu niin, että yli porras kuluttaa koulun penkkiä 84-,
keskikasti 68- ja työntekijät 44-prosenttisesti. Tähän koulutukseen osallistui kaksi
vuotta sitten 1,2 miljoonaa palkollista. Tyypillistä työhön liittyvälle koulutukselle
on, että into siihen hiipuu iän kasvaessa.
Tilastokeskuksen tutkimuksessa väsymys nousi päällimmäiseksi esteeksi osallistua
aikuiskoulutukseen. Muina vaikeuksina mainittiin taloudelliset syyt, hankalat ja
epäsäännölliset työajat sekä kiinnostuksen puute. Epäonnistumista, perhesyitä ja
matalaa pohjakoulutusta painotettiin vähemmän.
Esteet vaihtelivat iästä riippuen. Motivaatio ja koulutususko heikkenivät jo kun
mittari näytti 40:tä. Talous ja hankalat työajat pitivät taas nuoret pois
jatko-opinnoista.
Vaikka Tilastokeskuksen luvuista voi tehdä yleisiä SAK:n väkeäkin koskevia
päätelmiä, Markku Liljeström virittelee paraikaa järjestölle omaa tutkimusta
koulutushaluttomuudesta. Tarvitsemme kyselyjä syvällisempää tietoa, jotta
löydämme oikeat työmenetelmät hakevaan toimintaan, hän sanoo.
Eero
Kosonen
