iin väljähtyneeltä kuin kuulostaakin,
historialla on merkillinen kyky toistaa itseään monella tavalla.
Tornionjokilaaksossa, Perämeren perukasta Kilpisjärvelle ulottuvalla, kuuden kunnan
muodostamalla vajaan 80 000 ihmisen asumalla alueella, historian pyörä on pyörimässä
parin sadan vuoden takaiseen asentoonsa.
Aina 1800-luvulla saakka Ruotsi ja Suomi muodostivat yhdessä kuningaskunnan.
Tornionjokilaaksossa, jossa vettä maiden välillä oli vain joen leveydeltä, tämä
rinnakkaiselo tuotti väestöllisesti, elinkeinollisesti ja kulttuurisesti ehkä
yhtenäisimmän alueen senaikaisessa valtiossa.
Suomen sodan ja Haminan rauhan 1809 seurauksena tilanne muuttui. Ruotsi menetti
itäisen osansa Venäjän keisarikunnalle, ja rauhansopimuksessa valtioiden raja vedettiin
kulkemaan pitkin Tornionjokea.
Vaikkeivät sotapäälliköt kykenekään katkomaan ihmisten välisiä ystävyys- ja
kulttuurisuhteita, uudesta rajasta, "tsaarin viivasta" tuli kuitenkin
kanssakäymistä viilentänyt jakolinja.
Suomen itsenäistyttyä raja jäi joelle, mutta siirtyi samalla henkisesti lähinnä
ruotsalaisten korvien väliin. Siihen vaikutti ennen kaikkea Neuvostoliiton uhka, jonka
pidättelyyn Suomen Lapilla ei juuri mahdollisuuksia katsottu olevan.
Mutta sitten 1991 hajosi Neuvostoliitto, syntyi alueiltaan ja voimavaroiltaan
huomattavasti suppeampi Venäjä ja päättyi toisen maailmansodan jälkeinen kylmän
sodan kausi. Neljä vuotta myöhemmin Suomi ja Ruotsi liittyivät Euroopan unioniin.
Vaikka aika oli kokonaan toinen, olosuhteet Ruotsin ja Suomen maarajalla olivat
palanneet paljolti yhteisen kuningaskunnan aikoihin.
Suuret muutokset Euroopassa ja varsinkin unionijäsenyys sysäsivät Tornionjokilaakson
yhteistyön uusille kierroksille. Tunnetuin esimerkki tästä on Tornion ja Haaparannan
kaupunkien yhteinen yli 120 miljoonan euron keskustahanke, Rajalla-projekti. Sen on
määrä valmistua suhdanteista riippuen lähimmän 515 vuoden aikana.
Keskustahankkeen, Eurocityn, ohella kaupunkeja ja niiden 34 000 asukasta on nivottu
uudelleen yhteen myös lukuisilla muilla ylikunnallisissa tehtävillä: esimerkiksi
jätevedet puhdistetaan, jätteet käsitellään, tulipalot sammutetaan ja kaukolämpö
jaetaan yhdessä. Myös työnteko ja opiskelu kummalla puolella rajaa tahansa on
mahdollista ja runsaasti harrastettuakin.
Rajalla-projektia ja jo sitä ennen harjoitettua kunnallinen yhteistoimintaa on pidetty
kouluesimerkkinä jopa koko EU:ssa siitä, miten rajayhteistyötä jäsenmaiden kesken
tulisi kehittää. Yhteistyö on ainakin joiltain osiltaan nähty mallina myös muille,
tulevaisuudessa ehkä toteutuville Merenkurkun, Imatran ja Svetogorskin ja jopa Helsingin
ja Tallinnan raja-aluehankkeille.
Palkkatyöläisen tässä numerossa liikutaan siksakkia yli Tornionjoen ja
kuulostellaan, mitä yhteisille suunnitelmille nyt kuuluu. Katsastamme myös sitä,
millaisia työmahdollisuuksia rajattomaksi muuttuneella rajalla on tarjolla ja millä
uskon ja luottamuksen asteella jokiseudun väki rantojensa tulevaisuutta arvioi.