Kaupunkien sydän rakennetaan valtakunnanrajalle ja siitä tulee eri
kulttuurien kohtauspaikka. Hanke on ainutlaatuinen. Euroopassa on kaupunkeja, jotka ovat
kasvaneet yhteen yli rajan, mutta missään ei ole ryhdytty rakentamaan uutta
kaupunkikeskustaa, korostaa valmistelusta vastaava projektiarkkitehti Jarmo Lokio.
Kaupankäynti on aina ollut Tornionlaaksossa tärkeä asia, jo ennen Tornion
perustamista vuonna 1621, Lokio korostaa ja luotsaa meidät Suensaaren vasemmalle rannalle
ohi kauppias Petter Granrothin 1800-luvulla rakennetun puutalon, jossa tätä nykyä
toimii kaupungin kulttuuritoimisto. Maansiirtotyöt aloitettiin huhtikuun alussa.
Suensaaren läntisellä rannalla kaivinkoneen keltainen kauha iskeytyy sinnikkäästi
savensekaiseen jääsohjoon, sitten kaivuri peruuttaa ja kippaa palan Kaupunginlahden
rajamaata kuorma-autoon Suomen puolella. Ensimmäisessä vaiheessa tänne rakennetaan
maanalainen pysäköintihalli, ostoskeskus ja kovan rahan asuntoja sekä 2030
asukkaan senioritalo. Vappuun mennessä pohjatyöt ovat jo pitkällä.
Kaupankäynti tärkeimmällä sijalla
Kaupungit vastaavat perusinvestoinneista kuten kaduista, vesi- ja viemäriverkostosta
ja puistoista. Muut investoinnit tulevat yksityiseltä puolelta.
Kauppakeskukseen tulee päivittäistavaraliikkeitä sekä neljä, viisi
erikoisliikettä eri kauppaketjuista. Mitä ne ovat, paljastetaan kesäkuun alussa.
Projektin etenemisen perustana ovat nimenomaan kaupan tarpeet. Asuntojen tarve on
vähäistä, mutta pieni määrä asuntoja rakennetaan kauppojen yläpuolelle kaikkiaan
kolmeen kortteliin. Kerroksia taloihin tulee kahdesta neljään. Myöhemmin rakennetaan
mahdollisesti maamerkki, joka kymmenkerroksisena kilpailee kellanruskean kaupungintalon
kanssa.
Tavoitteena on siis rakentaa entistä viihtyisämpi kaupunki, missä kävelykatu
toimii kaupunkilaisten olohuoneena. 20 000:n asukkaan Tornio on pian Suomen viimeinen
kaupunki, jossa ei ole kävelykatua, Lokio sanoo.
Suomen puolella rakennettavana on 8,4 hehtaarin suuruinen alue. Ruotsin puolella
rakennetaan tiloja enemmän neliöitä vaativille liikkeille, tulossa on esim.
huonekaluliikkeitä ja rautakauppoja. Rakennustyöt aloitetaan heti kun vesituomioistuin
on sanonut sanansa. Tornionjokeen emme kajoa lainkaan, korostaa Lokio, joka kokee
haasteena osallistumisen hankkeeseen, jolla sodanaikainen jäänne valtionraja, jolla ei
ole mitään merkitystä Tornionjokilaakson asukkaiden nykyelämälle, käytännössä
pyyhkäistään pois. Eurocity on täysin valmis noin vuonna 2015.
Rajalla-projektista lisäarvoa
Eurocity ja koko Rajalla-projekti on paljon enemmän kuin fyysisten rakennusten
rakentamista. Jo nykyisin Tornio ja Haaparanta tekevät yhteistyötä viemäröinnissä,
energiantuotannossa ja esimerkiksi matkailualalla. Mahdollisuudet
kaksoiskaupunkiyhteistyön rakentamiseen ovat lähes rajattomat.
Haaparannan kaupungin projektinjohtaja Stig Kerttu puhuu mielellään
sellaisen rajan ylittävän kuntaliiton puolesta, joka vastaisi yleisistä kunnallisista
kysymyksistä kuten matkailusta, kunnallistekniikasta, urheilulaitoksista,
markkinoinnista, kouluista, kulttuurista yms.
Puolustusta lukuun ottamatta yhteistoiminta ei ole poissuljettu millään
alalla. Mutta kyllä rajan häivyttämiseen voi kulua aikaa, ihmisten muuttuminen vie
aikansa.
Kertun mielestä Eurocity antaa virallisen muodon sille yhteistyölle, jota on tehty jo
80-luvun puolivälistä saakka. Tarkoitus ei suinkaan ole tyhjentää vanhoja keskustoja,
vaan tarjota tilaa tarvitseville toiminnoille mahdollisuus muuttaa Eurocityyn.
Meillä on täällä kaksi esimerkillistä kaupunkia rajalla, joka tuo
lisäarvoa elämälle, jännitystä ja tuulahduksia erilaisesta kulttuurista. Meillä on
kaikkea tarjolla kaksi verroin, Stig Kerttu toteaa painokkaasti.
Yritykset kasvussa
Stig Kerttu tähdentää, että sekä Ruotsissa että Suomessa linja on selvä:
tavoitteena on kasvu. Kaupan alalla kysyntä on tarjontaa suurempi, vain kolmannes
kysynnästä pystytään tyydyttämään paikallisesti. Siksi kaikki mahdollisuudet
yritystoiminnan kehittämiseen paikkakunnalla ovat olemassa. Ja nimenomaan sellaisilla
tuotantolaitoksilla kuten Polarica, jotka jalostavat tuotteensa pitkälle, ei niinkään
raskaan teollisuuden alalla.
Maantieteellinen sijaintimme on eurooppalaisittain paras mahdollinen. Täältä
löytyy myös kielitaitoa ja logistiikka on kunnossa. Parhaillaan odottelemme virallista
päätöstä Haaparannalta etelään menevän Norrbottenin radan rakentamisesta ja
suoralennosta Kemi/TornioTukholma. E-nelosta pitkin Ouluun ja Luulajaan ehtii
tunnissa, Rovaniemelle vähän pitemmässä ajassa.
Kerttu luettelee runsaasti valttikortteja: upea luonto, turvallisuus ja ihmisläheinen
elämänrytmi, naapurikaupunki Torniota selvästi halvemmat asuntojen hinnat. Kaikki
tämä vaikuttaa niin, että Haaparannan asukasluku on kääntynyt nousuun.
Pohjoiskalottialueella visioita on runsaasti, samoin projekteja. Stig Kerttu
työskentelee osa-aikaisesti Barents Road -hankkeen parissa: Norjan Bodöstä Venäjälle
Kuolan niemimaalle Muurmanskiin johtavan, 1 500 kilometrin pituisen tien varrelle
suunnitellaan erilaista liiketoimintaa. Kesäkuun 1. päivänä käynnistyy
linja-autoliikenne ja uunituore viisikielinen kulttuuriopas houkuttelee kaikenlaisilla
kulttuurielämyksillä. Perämerenkaari on EU:n rahoittama matkailuprojekti, ja lisäksi
on vielä Pohjoiskalotti-yhteistyö pitkine perinteineen.
Ingegerd Ekstrand