Suuren luokan talousrikollisuutta on hyvin vaikea
paljastaa ja osoittaa rikokseksi. Vaikka lopputuloksena on puhallus tai rötös, kaikki on
suunniteltu huippuasiantuntijoiden toimesta muodollisesti lain kirjaimen mukaan. Vaikka
meillä ei ole tullut esiin Enronin tai Parmalatin tapaisia suuria rötöksiä, se ei
tarkoita, etteikö samantapaista voisi tapahtua Suomessakin, sanoo talousrikollisuutta
toistakymmentä vuotta työkseen tutkinut Markku Hirvonen.
Hirvosen mukaan usein on vaikea määritellä, mikä on suoranaisesti rikollista ja
mikä ei. Se, että ensin kerätään kaikki yhteiskunnan tuet ja sitten viedään firma
Viroon tai Kiinaan, ei ole rikollista. "Mutta on se aika törkeätä."
Harmaata taloutta ja talousrikollisuutta käsittelevän eri hallinnonhaarojen
edustajista koostuvan Viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin eli VIRKE, jonka
vastuuministeriönä on valtiovarainministeriö. Projektissa ovat mukana verohallinto,
poliisi, tulli ja Helsingin ulosottovirasto. Projektin arvion mukaan harmaan talouden arvo
on noin 4,5 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta eli noin viisi miljardia euroa
vuodessa.
Vaikka luku ei ole kansainvälisesti erityisen korkea, se merkitsee
absoluuttisesti ankaraa lisärasitetta veronmaksajalle. Yhteiskunta kärsii siinä
vuosittain reilun kahden miljardin verotappion. Se muuttaa tulonjakoa
epäoikeudenmukaisemmaksi. Arvio harmaan talouden määrästä on pikemminkin varovainen
kuin liioitteleva, toteaa VIRKEn projektipäällikkö Markku Hirvonen.
Hirvosen mielestä harmaan talouden tutkimista voisi verrata isoon palapeliin, josta
puuttuu melko monta palaa. Jos on riittävästi reunapaloja, voi hahmottaa kokoa ja muotoa
jollain tavalla. "Voi olla, että meiltä puuttuu joitain isoja paloja, joita emme
ole keksineet."
Harmaa talous on iso bisnes
Harmaa talous halutaan usein nähdä pienen ihmisen selviytymiskeinona. Mutta kyse on
isosta, monimuotoisesta bisneksestä. Jotkut käärivät suuret setelit.
Rakennusalalta löytyy klassisia esimerkkejä harmaasta taloudesta pimeine
palkkoineen, pimeine tuloineen ja taitavasti rakennettujen aliurakointiketjujen
kuittikikkailuineen. Viime aikoina ravintolapuoli on noussut vahvasti esille. Vähän
aikaa sitten ravintolaratsia Vantaalla paljasti 3,3 miljoonan euron salatun tulon.
Meillä on merkittävää ulkomaankauppaan liittyvää harmaata taloutta, niin
tuonnin kuin viennin yhteydessä. Siinä on pitkälti kyse liiketulosta, joka ohjataan
verotuksen ulkopuolelle, usein johonkin veroparatiisiin tai tiukan pankkisalaisuuden
maahan. Venäjän ja Viron vientiin liittyy kaksoislaskutuksen kautta tulojen salaamista.
Suomeenkin on rantautunut "karusellikauppoja", joiden avulla EU:n sisäisen
kaupan arvonlisäjärjestelmää käytetään väärin, kierrätetään tavaraa tai
tavaraa kuvaavia papereita eri maiden välillä ja saadaan siten itselle aiheettomia
arvonlisäveropalautuksia ja -vähennyksiä. "Se on ison luokan bisnestä."
Markkinoilta löytyy myös veroparatiisiyhtiökauppiaita. He eivät enää nykyisin myy
yhtiötä Bahamasaarilta vaan yhtiön, joka on perustettu Englantiin, jonka omistaa
bahamasaarelainen yhtiö.
Markku Hirvosen mukaan arvopaperikauppaan ja sijoitustoimintaan liittyvä harmaa talous
on viime vuosina selvästi lisääntynyt.
Siinä salataan niin palkka- kuin liike- ja pääomatuloa verottajalta.
Sijoitusmahdollisuuksien kansainvälistyminen antaa erinomaisen paljon mahdollisuuksia
niille, jotka hallitsevat systeemit.
Kansainvälistyminen on leimallinen piirre kaikille talousrikollisuuden aloille.
Todennäköisesti EU:n laajentuessa tulee paljon lisää esimerkiksi sellaisia tapauksia,
joissa Viroon rekisteröity mutta tosiasiassa suomalainen harmaan talouden alueella
toimiva aliurakoitsija tarjoaa palveluksiaan Suomeen, koska Virossa on yrityksiä
houkutteleva nollaverokanta.
Hirvosen mukaan harmaan talouden ongelmat lisääntyvät, kun rajojen avautuminen ja
pääomaliikkeiden vapautuminen antavat harmaalle taloudelle uusia elin- ja
kasvumahdollisuuksia. Kansainvälistyminen vaikeuttaa valvontaa ja helpottaa asioiden
kätkemistä. Työn ulkoistaminen ja verkottuminen lisäävät mahdollisuuksia
rötöstelyyn.
Tutkimus hidasta ja vaivalloista
Mutta Hirvonen ei halua heittää pyyhettä kehään. Jos tahtoa on, on paljon
tehtävissäkin. Apua voi löytyä yllättävältäkin tahoilta.
Kun 1990-luvulla pelättiin huumerahan tunkeutumista liike-elämään, silloin
maailmalla vähän raotettiin pankkisalaisuuksien ovia. Nyt USA:n terroripelko saattaa
avata mahdollisuuksia, jotka sivutuotteena parantavat verovalvonnan mahdollisuuksia.
Hirvosen mielestä Suomessa suhtautuminen harmaaseen talouteen on ollut hyvin
aaltoliikemäistä. Välillä se otetaan tarpeeksi vakavasti, välillä ei.
1990-luvun alkupuolella laman jälkeen harmaaseen talouteen suhtauduttiin
vakavasti. Silloin luotiin lainsäädäntöä, joka helpotti viranomaisten työtä. Mutta
nousukauden myötä kiinnostus väheni selvästi. Tuntuu siltä, että nyt on erittäin
vaikeaa saada lainsäädännön muutoksia, jotka vaikeuttaisivat rakenteellisesti harmaata
taloutta. Pelkällä verottajan ja poliisin työllä sitä ei ikinä saada pidettyä
kurissa.
Jos tyhjentäisin työpöytäni, työllistäisin maan kaikki rikostutkijat
pariksi vuodeksi. Mutta he ovat jo ylityöllistettyjä. Nämä ovat isoja juttuja.
Esimerkiksi ravintola-alalla suurempi tapaus edellyttää viranomaisten yhteisiskua.
Verottajan, poliisin ja tarvittaessa myös tulkkien pitää silloin mennä samanaikaisesti
ja yllättäen ravintolaketjun kaikkiin yksiköihin, tehdä kotietsinnät, takavarikot ja
käynnistää verotarkastus. Helsingin poliisi totesi, että he kykenevät kyllä ottamaan
yhden tällaisen tapauksen, mutta pitkään aikaan he eivät pysty ottamaan toista isoa
juttuja. Kuitenkin tällaisia yhteisiskuja pitäisi tehdä todennäköisesti jopa satoihin
ravintoloihin.
Talousrikosjuttujen pitkät käsittelyajat ovat kasvava ongelma Meillä on töissä
ihmisiä, jotka parhaillaan ovat todistajina jutuissa, joita on tutkittu vuonna 1997.
Harmaa talous ei enää kiinnosta
Hirvosen mukaan tilastoista on selvästi nähtävissä, että talousrikostutkintavirat
tuottavat kustannuksensa moninkertaisesti takaisin. Tämän lisäksi tulee paljon
välillistä hyötyä, koska työn suurin merkitys on ennaltaehkäisyssä.
Hirvonen onkin ollut hämmästynyt siitä, että monissa ministeriöissä kiinnostus
harmaata taloutta kohtaan vaikuttaa olevan aika vähäistä ja siksi asiat eivät tunnu
menevän eteenpäin. Hirvonen muistelee, että kun muutama vuosi sitten yritettiin puuttua
kaksoislaskutukseen, niin silloinen ulkomaankauppaministeri totesi julkisesti, ettei Suomi
voi siihen yksipuolisesti puuttua, koska silloin elintarviketeollisuuden kilpailukyky
katoaisi.
Arvopaperipuolella saamme kuulla, että jos esimerkiksi ulkomaalaisomistuksen
nimettömyyttä suojaavaa hallintarekisteriä lähdetään avaamaan, se vähentää
ulkomaalaisten halukkuutta sijoittaa Suomeen. Viranomaistoiminnan tehostamista voidaan
vastustaa myös sillä, että ihmisten yksityisyyteen ei saa kajota tai että byrokratiaa
ei saa lisätä. Toisella puolen on erittäin vahvoja lobbareita. Jotkut hyötyvät
nykytilanteesta.
Tutkiva journalismi vähentynyt
Myös median linja on ollut hieman hoiperteleva.
1990-luvun puolivälissä media oli erittäin kiinnostunut harmaasta taloudesta.
Sitten into laski. Viime aikoina isot vahingonkorvausjutut, esimerkiksi STT:n
dopingskandaali- ja Nostokonepalvelun juttu, ovat selvästi vähentäneet tutkivaa
journalismia. Kovat korvaukset pelottavat. Ilman toimivaa mediaa Suomi olisi varmasti
paljon korruptoituneempi kuin mitä on. Ei Suomi nytkään niin puhdas ole kuin mitä
jotkut mittarit näyttävät.
Hirvonen huomauttaa varoittavista esimerkeistä. Maissa, joissa media on hoidettu
hiljaiseksi, on talousrikollisuus on käytännössä virallistettu.
Harmaa talous ja talousrikollisuus on oleellinen ongelma rehelliselle yrittäjälle.
Aidon yrittäjän kannalta tilanne on vihoviimeinen, jos hän häviää sen
vuoksi, että toinen käyttää järjestelmää väärin. Ravintola-alalla
työnantajajärjestö on huolissaan siitä, että rehelliset yrittäjät eivät tietyillä
alueilla pärjää enää kilpailussa.
Markku Hirvosen mielestä Suomessa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana pari
merkittävää asennemuutosta.
1990-luvun alkupuolella, kun ensin oli eletty kovaa kasinohuumaa, tuli
pankkikriisi, ihmiset havaitsivat, että rahat häipyvät mustaan aukkoon, verot tuntuivat
ankarilta, valtion menoja leikattiin väkevällä kädellä, eikä ketään saatu
mistään vastuuseen. Sillä oli vaikutuksensa yleiseen moraaliin: mitäs minäkään
tässä niuhotan, voinhan painaa pimeitä hommia.
Viime vuosina on korostettu omanvoitonpyyntiä optiojuttuineen. Osakkaille
pitää saada mahdollisimman hyvät tuotot henkilöstön työllisyydestä riippumatta.
Merenkulkuhallituksen lahjusjuttu on esimerkki siitä, että liike-elämän huonotkin
käytännöt ovat tulossa myös julkishallintoon. Korkeat virkamiehet tuumasivat, että
heidänkin täytyy noudattaa liike-elämän periaatteita, joiden mukaan on tavanomaista,
että käydään etelässä ja nautitaan vieraanvaraisuudesta.
Veikko Tarvainen
Human Business