Auto- ja kuljetusalan liiton vastaavalla lakimiehellä Juha
Jakosella on pöydällään monta hiuksia nostattavaa tapausta. Viranomaisten
leväperäisyys saa hänet huokaisemaan. Kuljetuksia ei Suomessa valvota yhtä tehokkaasti
kuin muissa EU-maissa.
Liikennöitsijät pitäisikin panna vastuuseen, eikä vain
työlainsäädännön määräysten rikkomisesta vaan myös liikenneturvallisuuden
vaarantamisesta, hän sanoo.
Vilpillisiä todistuksia
Jakosella on kädessään todistus, joka kertoo yhdenlaisesta vilungista, jota mitä
ilmeisimmin harjoitetaan yleisesti. Kuljetusliikkeen antamassa todistuksessa väitetään,
että kyseinen kuljettaja on juuri palannut kahden viikon mittaiselta lomalta. Väite on
kuitenkin silkkaa satua. Kuljettajalla saattaa olla takanaan useiden viikkojen mittainen
työrupeama.
Raimo Lehtonen, joka toimii kuljettajana Teljän Kuljetus Oy:ssä ja on
myös Venäjän liikenteen luottamusmies, kertoo kuinka huijaus toimii.
Jos rekkakuski pysäytetään ja poliisi tutkii ajopiirturin, piirturin vanhat levyt on
pantu piiloon, koska ne paljastaisivat kuinka kauan on ajettu ilman taukoa. Levyjen
puuttuminen selitetään näyttämällä paperia, jossa sanotaan, että on oltu lomalla.
Todellisuudessa on kuitenkin saatettu olla ajossa monta viikkoa peräjälkeen.
Tavallisesti tämä riittää poliisille, mutta jos huonosti käy, poliisi löytää
piilotetut levyt ja kuljettajalle käy huonosti.
Lehtonen tietää kuljettajia, jotka ovat ajaneet Euroopassa ja saaneet kiinni
jäätyään tuhansien eurojen sakkoja. Jakosen mielestä tässä on työaikamääräys-
ja liikenneturvallisuusrikoksen lisäksi suoraan kyse myös virkamiehen harhauttamisesta.
Siihen että tällainen on varsin yleistä, viittaa myös se, että poliisi toteaa usein
hiukan ironisesti, että onpa liitto onnistunut neuvottelemaan tosi hyvä lomaehdot, koska
melkein kaikki kuskit ovat olleet lomalla ihan hiljattain. Lehtonen vahvistaa, että
väärien todistusten kirjoittaminen on melkein käytäntö ja että sitä esiintyy
yleisesti. Kuljettajien on pakko osallistua huijaukseen, jos haluavat parhaat työt.
Kieltäytyminen merkitsee kehnompia ajoja.
Kielletty taksa
Kilometritaksaa käytetään ulkomaanliikenteessä edelleen usein, vaikka EU onkin sen
asetuksellaan (artikla 6, asetus 3820/85) kieltänyt. Kilometritaksa tarkoittaa sitä,
että kuljettajalle maksetaan kokonaan tai osittain ajettujen kilometrien mukaan. Systeemi
houkuttelee ajamaan ylipitkiä matkoja ilman taukoja, mikä vaarantaa
liikenneturvallisuuden.
Jakonen katsoo, että Suomen viranomaiset suhtautuvat ilmiöön löyhäkätisesti.
Meillä ei ole asiasta ainuttakaan oikeuden ennakkopäätöstä, johon tukeutua. Ruotsin
hovioikeus on sen sijaan antanut samasta asiasta langettavan tuomion ja myös Saksassa
viranomaiset ovat tarttuneet asiaan tiukasti.
Kysymys on kuitenkin nostettu esiin Hämeenlinnan työsuojelupiirin
tarkastuspöytäkirjassa. Tarkastaja toteaa, ettei työnantaja, Oy Cool Cargo Ltd, noudata
alan työehtosopimusta, vaan maksaa kilometritaksan mukaan. Tämä on johtanut siihen,
että virolaisille kuljettajille on maksettu selvästi sopimuksen alittavia palkkoja.
Pahimmissa tapauksissa vain kolmannes siitä, mitä heidän olisi kuulunut saada.
Yrityksessä on ollut epäselvyyksiä myös ajopiirtureiden kanssa. Ulkomaisia kuljettajia
ei ole opastettu niiden käytössä sillä seurauksella, että raportit ovat
puutteellisia. Myöskään valvontaa ei ole hoidettu asiallisesti.
Tarkastaja on kuitenkin onnistunut penkomaan asiaa niin, että on käynyt ilmi
kuljettajien ajaneen ylipitkiä matkoja. Vakavin tapaus oli virolainen kuljettaja, joka
oli ajanut ilman taukoa 13 tuntia ja 20 minuuttia. Siinä ajassa hänen onnistui taittaa 1
073 kilometrin mittainen matka. Auto- ja kuljetusalan liitto aikoo viedä tapauksen
oikeuteen.
Lupa tänne, ajetaan tuolla
Tässä samassa yrityksessä, ja monessa muussakin, on myös työlupiin liittyviä
epäselvyyksiä. On saatu lupa rajat ylittävään liikenteeseen, mutta ajetaan silti
kotimaan liikenteessä. Ja hankitaan työlupia Suomeen ja lähetetään kuljettajat
kuitenkin pitkiin ajoihin Eurooppaan. Usein kilometritaksalla ja varustettuina
tarvittavalla määrällä "todistuksia", joilla johtaa viranomaisia harhaan. Jo
mainitussa tarkastuspöytäkirjassa mainitaan esimerkiksi virolainen kuljettaja, jonka
ajopiirturi tutkittiin. Levyjä oli kaikkiaan 871, eikä yhdestäkään löytynyt
ainuttakaan ajoa Suomessa.
Tällainen piittaamattomuus liikenneturvallisuudesta kuohuttaa Juha Jakosta. Hän
kertoo esimerkiksi liikenneonnettomuudesta, jossa siinä osallisena ollut rekkakuski oli
lähtenyt liikkeelle kello 4.30 aamulla ja onnettomuus tapahtui kello 1.30 seuraavana
yönä. Kukaan ei tiedä, kuinka monta uhria tämän tyyppiset rikokset ovat liikenteessä
vaatineet.
Tällainen kuljetusalalla laajalle levinnyt vilppi on selvästi osa harmaata taloutta,
Jakonen tähdentää. Rehellisten kuljettajien on vaikea kilpailla niin kauan kuin
huijarit saavat riekkua miten tahtovat. Häntä hämmästyttää se, että Suomi pyrkii
siihen, että omistajakuljettajat jätettäisiin EU:n työaikadirektiivin ulkopuolelle,
mutta ei ole kovin kiinnostunut kuljetusliikkeiden kuriin saamisesta.
Hans Jern