vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Poliisia huijataan
tekaistuilla papereilla

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Ajo- ja lepoaikoja koskevien määräysten rikkominen on pahimpia riesoja kuljetusalalla. Myös työluvilla keplotellaan ja ulkomaista työvoimaa käytetään häikäilemättömästi hyväksi. Kuljettajat ovat hankalassa välikädessä. Se joka ei suostu työnantajan vaatimuksiin, joutuu tyytymään surkeimpiin ajoihin. Mutta löytyy myös niitä, jotka ovat tarpeeksi suoraselkäisiä pannakseen vastaan.

Auto- ja kuljetusalan liiton vastaavalla lakimiehellä Juha Jakosella on pöydällään monta hiuksia nostattavaa tapausta. Viranomaisten leväperäisyys saa hänet huokaisemaan. Kuljetuksia ei Suomessa valvota yhtä tehokkaasti kuin muissa EU-maissa.

Raimo Lehtonen, joka ajaa Teljän Kuljetus Oy:ssä ja on myös Venäjän liikenteen luottamusmies, tietää kuinka huijaus toimii. Foto: MATTI YLIROTU– Liikennöitsijät pitäisikin panna vastuuseen, eikä vain työlainsäädännön määräysten rikkomisesta vaan myös liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, hän sanoo.

Vilpillisiä todistuksia

Jakosella on kädessään todistus, joka kertoo yhdenlaisesta vilungista, jota mitä ilmeisimmin harjoitetaan yleisesti. Kuljetusliikkeen antamassa todistuksessa väitetään, että kyseinen kuljettaja on juuri palannut kahden viikon mittaiselta lomalta. Väite on kuitenkin silkkaa satua. Kuljettajalla saattaa olla takanaan useiden viikkojen mittainen työrupeama.

Raimo Lehtonen, joka toimii kuljettajana Teljän Kuljetus Oy:ssä ja on myös Venäjän liikenteen luottamusmies, kertoo kuinka huijaus toimii.

Jos rekkakuski pysäytetään ja poliisi tutkii ajopiirturin, piirturin vanhat levyt on pantu piiloon, koska ne paljastaisivat kuinka kauan on ajettu ilman taukoa. Levyjen puuttuminen selitetään näyttämällä paperia, jossa sanotaan, että on oltu lomalla. Todellisuudessa on kuitenkin saatettu olla ajossa monta viikkoa peräjälkeen. Tavallisesti tämä riittää poliisille, mutta jos huonosti käy, poliisi löytää piilotetut levyt ja kuljettajalle käy huonosti.

Lehtonen tietää kuljettajia, jotka ovat ajaneet Euroopassa ja saaneet kiinni jäätyään tuhansien eurojen sakkoja. Jakosen mielestä tässä on työaikamääräys- ja liikenneturvallisuusrikoksen lisäksi suoraan kyse myös virkamiehen harhauttamisesta. Siihen että tällainen on varsin yleistä, viittaa myös se, että poliisi toteaa usein hiukan ironisesti, että onpa liitto onnistunut neuvottelemaan tosi hyvä lomaehdot, koska melkein kaikki kuskit ovat olleet lomalla ihan hiljattain. Lehtonen vahvistaa, että väärien todistusten kirjoittaminen on melkein käytäntö ja että sitä esiintyy yleisesti. Kuljettajien on pakko osallistua huijaukseen, jos haluavat parhaat työt. Kieltäytyminen merkitsee kehnompia ajoja.

Kielletty taksa

Kilometritaksaa käytetään ulkomaanliikenteessä edelleen usein, vaikka EU onkin sen asetuksellaan (artikla 6, asetus 3820/85) kieltänyt. Kilometritaksa tarkoittaa sitä, että kuljettajalle maksetaan kokonaan tai osittain ajettujen kilometrien mukaan. Systeemi houkuttelee ajamaan ylipitkiä matkoja ilman taukoja, mikä vaarantaa liikenneturvallisuuden.

Jakonen katsoo, että Suomen viranomaiset suhtautuvat ilmiöön löyhäkätisesti. Meillä ei ole asiasta ainuttakaan oikeuden ennakkopäätöstä, johon tukeutua. Ruotsin hovioikeus on sen sijaan antanut samasta asiasta langettavan tuomion ja myös Saksassa viranomaiset ovat tarttuneet asiaan tiukasti.

Kysymys on kuitenkin nostettu esiin Hämeenlinnan työsuojelupiirin tarkastuspöytäkirjassa. Tarkastaja toteaa, ettei työnantaja, Oy Cool Cargo Ltd, noudata alan työehtosopimusta, vaan maksaa kilometritaksan mukaan. Tämä on johtanut siihen, että virolaisille kuljettajille on maksettu selvästi sopimuksen alittavia palkkoja. Pahimmissa tapauksissa vain kolmannes siitä, mitä heidän olisi kuulunut saada. Yrityksessä on ollut epäselvyyksiä myös ajopiirtureiden kanssa. Ulkomaisia kuljettajia ei ole opastettu niiden käytössä sillä seurauksella, että raportit ovat puutteellisia. Myöskään valvontaa ei ole hoidettu asiallisesti.

Tarkastaja on kuitenkin onnistunut penkomaan asiaa niin, että on käynyt ilmi kuljettajien ajaneen ylipitkiä matkoja. Vakavin tapaus oli virolainen kuljettaja, joka oli ajanut ilman taukoa 13 tuntia ja 20 minuuttia. Siinä ajassa hänen onnistui taittaa 1 073 kilometrin mittainen matka. Auto- ja kuljetusalan liitto aikoo viedä tapauksen oikeuteen.

Lupa tänne, ajetaan tuolla

Tässä samassa yrityksessä, ja monessa muussakin, on myös työlupiin liittyviä epäselvyyksiä. On saatu lupa rajat ylittävään liikenteeseen, mutta ajetaan silti kotimaan liikenteessä. Ja hankitaan työlupia Suomeen ja lähetetään kuljettajat kuitenkin pitkiin ajoihin Eurooppaan. Usein kilometritaksalla ja varustettuina tarvittavalla määrällä "todistuksia", joilla johtaa viranomaisia harhaan. Jo mainitussa tarkastuspöytäkirjassa mainitaan esimerkiksi virolainen kuljettaja, jonka ajopiirturi tutkittiin. Levyjä oli kaikkiaan 871, eikä yhdestäkään löytynyt ainuttakaan ajoa Suomessa.

Tällainen piittaamattomuus liikenneturvallisuudesta kuohuttaa Juha Jakosta. Hän kertoo esimerkiksi liikenneonnettomuudesta, jossa siinä osallisena ollut rekkakuski oli lähtenyt liikkeelle kello 4.30 aamulla ja onnettomuus tapahtui kello 1.30 seuraavana yönä. Kukaan ei tiedä, kuinka monta uhria tämän tyyppiset rikokset ovat liikenteessä vaatineet.

Tällainen kuljetusalalla laajalle levinnyt vilppi on selvästi osa harmaata taloutta, Jakonen tähdentää. Rehellisten kuljettajien on vaikea kilpailla niin kauan kuin huijarit saavat riekkua miten tahtovat. Häntä hämmästyttää se, että Suomi pyrkii siihen, että omistajakuljettajat jätettäisiin EU:n työaikadirektiivin ulkopuolelle, mutta ei ole kovin kiinnostunut kuljetusliikkeiden kuriin saamisesta.

Hans Jern

Palkkatyöläinen 7.4.2004 nro 3/04

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)