
Hallitus torjunut 10 vuotta
EU:ssa 30 miljoonaa harmaan
työn tekijää
Suomi huolestui
pimeästä taloudesta tosissaan 1994, syvimmässä lamassa, tyhjätaskuna. Viime töikseen
Ahon hallitus sai valmiiksi talousrikollisuuden torjuntaohjelman, mutta
varsinaisesti harmaan talouden kimppuun päästiin vasta 1996:n alussa, uuden hallituksen
toimin.
Lipposen ykkösen ensimmäisessä torjuntaohjelmassa
tukittiin mm. talousrikollisuuden ja harmaan talouden käyttämiä porsaanreikiä,
lisättiin valvontaa ja paljastumisen riskiä, tehostettiin rikoshyödyn perintää,
kovennettiin rangaistuksia sekä lisättiin viranomaisten yhteistyötä, tutkimustoimintaa
ja kampanjointia.
Toinen torjuntaohjelma valmistui 1998 lopulla ja koski vuosia 1999-2001. Lipposen
kakkoshallitus lupasi ohjelman pohjalta kehittää edelleen viranomaisten
toimintaedellytyksiä, yhteistyötä ja veromenettelyä. Poliisille tuli lisää
resursseja paitsi talousrikostutkintaan myös lisääntyneen huume- ja järjestäytyneen
rikollisuuden torjuntaan. Törkeissä talousrikoksissa todistustaakka siirtyi syytetylle.
Nyt toteutettavana on kolmas torjuntaohjelma, joka päättyy ensi vuoden lopussa.
Tällä ohjelmalla isketään erityisesti julkiseen rahoitukseen ja elinkeinoelämään
kohdistuviin väärinkäytöksiin.
Jäätteenmäen/Vanhasen hallitus on laajentanut piilotalouden torjuntaa
varsinkin laittomiin ulkomaisiin työntekijöihin ja työehtojen poljentaan.
Kuluvan vuoden vaihteessa aloitti toimintansa keskusrikospoliisin harmaiden
työmarkkinoiden yhdeksänhenkinen tutkijayksikkö. Sen tarpeellisuutta kuvaa hyvin se,
että yksikön kädet täyttyivät työstä jo ennen kuin sen organisaatiokaan oli
kunnossa.
Äskeisimmin hallitus käsitteli harmaata taloutta vajaa kuukausi sitten ja sai
selvityksen sisäministeriön laatimasta, talousrikollisuuteenkin puuttuvasta sisäisen
turvallisuuden ohjelmasta. Helmikuussa ryhdyttiin selvittämään myös talousrötösten
tutkintaviipeitä.
Työmarkkina- ja elinkeinoelämän puolella pimeää taloutta on pontevimmin torjuttu
rakennuksilla. Rakennusliiton valvonnan ohella alan järjestöt ovat keskenään sopineet
useista varjotalouden torjuntakeinoista, viimeksi työmaiden sähköisestä
kulkulupajärjestelmästä. Ravintoloitsijoiden liitto on kampanjoinut koko 2000-luvun
harmaata toimintaa vastaan, mutta menestynyt pienen jäsenjoukkonsa vuoksi
vaatimattomasti.
Eero Kosonen
EU:ssa
30 miljoonaa harmaan työn tekijää
EU:ssa tehdyn
pimeän työn osuudeksi komissio arvioi 1998 keskimäärin 716 pros. unionin
bkt:stä, mikä vastaisi laskennallisesti 1028 miljoonaa henkilötyövuotta tai
enimmillään melkein viidennestä normaalityön kokonaismäärästä.
Komission arviot perustuvat pimeän työn pääalojen oletuksiin ja
niiden tuottavuuden keskiarvoihin. Raportissaan komissio painottaa, että suurimman osan
pimeästä työstä tekevät virallisesti töissä olevat.
Varjotalouden kansainvälinen guru, itävaltalaisprofessori Friedrich Schneider
arvioi EU:n harmaiden työläisten määräksi 1990-luvun lopulla noin 30 miljoonaa ja
eurooppalaisissa OECD-maissa vastaavasti 48.
Hän on laskenut karkeasti myös muutamien yksittäisten EU-maiden harmaita
duunarijoukkoja ja päätyy esim. Italiassa 6,611,4 miljoonan haarukkaan, Saksassa
79:ään, Ranskassa maksimissaan 1,43,2:een ja Ruotsissakin yli 1 miljoonaan
kokoaikaiseen työpaikkaan.
Suomen pimeiden työntekijöiden lukua Schneider ei arvioi (eikä siitä
täälläkään yhteismäärää ole näkynyt), mutta koska olemme varjotaloudessa ja
muissakin talousluvuissa hyvin lähellä Tanskaa, juuttien luku 420 000 käynee
osviitasta.
Schneiderin mukaan runsas pimeä työ selittää monen OECD-maan, esim. Saksan korkeaa
työttömyyttä.
Komission raportissa harmaan työn tekoon on keksitty pitkä liuta hyviä syitä.
Työnantajien, työntekijöiden ja ammatinharjoittajien hämärää puuhailua
selittää luonnollisesti tärkeimpänä raha, mutta kasvattavat sitä myös mm. uudet
yksilökeskeiset palvelut, lisääntynyt pakkoyrittäjyys, kevyesti siirreltävä
it-tekniikka, korkeat verot ja sotu-maksut, raskas byrokratia, liian löysä tai tiukka
työmarkkinakäytäntö, pirstoutuva yritysrakenne, yrityksen huono kilpailukyky ja
kulttuurinen hyväksyntä.
Pimeän työn tekijöitä taas ovat kahta tai useampaa työtä tekevät,
työmarkkinoiden ulkopuoliset henkilöt, työttömät ja laiton ulkomainen työvoima.
Skandinaviassa, Englannissa, Ranskassa, Hollannissa ja Belgiassa pimeä työläinen on
tavallisesti nuorehko ammattimies, Välimeren maissa nuori, kotona työskentelevä nainen
tai laiton maahanmuuttaja ja Saksassa erityisesti laiton maahanmuuttaja.
Eero Kosonen
Palkkatyöläinen
7.4.2004 nro 3/04 |