Portugalin hinta- ja tulotaso on tänään toista, ja EU-Viro
tulee perässä. Kuten Kirjaliiton ja Tevan puheenjohtajat Pentti Levo ja Pirkko Oksa
1990-luvun alussa totesivat, ei tuotanto pakkokeinoin Suomessa pysy. Tulevaisuus on
rakennettava sen varaan, että kun ruokitaan uusia markkinoita, niillä syntyy kysyntää
suomalaisille tuotteille, varsinkin kunnon työolosuhteiden takaamalle laatutavaralle ja
palveluille.
Kiina-ilmiön historia ei ole paradokseja vailla. Kuinka moni tietää, että Kiinan
talouden veto lähti liikkeelle halusta hallita ja valvoa monikansallisten yritysten
toimintaa?
Chilessä syöstiin 1973 vallasta sosialistipresidentti erään monikansallisen
yrityksen suosiollisella avustuksella. Yrityksen katsottiin toimineen kotimaansa
Yhdysvaltain politiikan välikappaleena. YK aloitti toimet monikansallisten yritysten
toiminnan hallitsemiseksi. Tunnetuin ja epäonnistunein tavoite oli saada
aikaan maailmanlaajuinen monikansallisten yritysten toimintaa säätelevä
käyttäytymiskoodi.
Koodia ei tullut, mutta johtavien markkinatalousmaiden OECD ja sen jälkeen ILO
laativat 70-luvun loppupuolella omat monikansallisille osoitetut vapaaehtoiset
ohjeistonsa. Niiden seurantajärjestelmät ovat toimineet jo neljännesvuosisadan verran.
Tässä kohdassa alan tuntea oloni muinaiseksi, koska osallistuin aktiivisesti
kummankin prosessin alkuvaiheisiin. Mutta onhan kollektiivisesta muistista jotakin
jäljellä, kun globalisaatiosta taas taitetaan peistä.
Vähemmän tunnettua on, että YK:n monikansallisia yrityksiä koskevaan
toimintaohjelma sisälsi muitakin kohtia kuin käyttäytymissäännöstön. Se tähtäsi
myös valtioiden neuvotteluaseman lujittamiseen yrityksiin nähden. YK pyrki neuvomaan,
miten sijoituksista saataisiin mahdollisimman suuri hyöty ja samalla vältettäisiin
poliittiset, taloudelliset ja sosiaaliset haittavaikutukset.
Neuvoja kuunteli kiinnostuneena YK:ssa 70-luvun alussa viimeinkin paikkansa saanut
Kiinan kansantasavalta.
Kiinassa, Intiassa, Brasiliassa ja monissa muissa maissa globalisaatio on luonut
suhteellisen suuria vauraita väestöryhmiä, jotka kuluttavat eurooppalaisiakin
tuotteita. En ole juuri sellaista paikkaa löytänyt, jossa Geneve-järven toisella
puolella pullotettua Evian-vettä tai ranskalaisia juustoja ei saisi (melkoisella hinnalla
tietenkin).
Kehitys ei käy vain hyvinvointihuippujen kautta. Kiinan tai Intian tulevaisuus riippuu
nykyisestä kasvusta hyötyvien ja väestön suuren enemmistön välisestä
vuorovaikutuksesta. Vaikka kymmenet miljoonat voivat hyvin, satojen miljoonien
pahoinvointi on kaikkea muuta kuin idyllistä maalaiselämää.
Hyvinvoinnin patoaminen aitojen taakse on mahdollista, mutta pitemmän päälle se on
yhtä hyödytöntä ja keinotekoista kuin yrittää pakolla säilyttää kaikki työ
vanhoissa teollisuusmaissa. Kysymys ei ole siitä, toteutuuko globaali työn uusjako vai
ei, vaan siitä, millä ehdoilla se tapahtuu.
ILO ja kauppajärjestö WTO ovat yhdestä asiasta samaa mieltä: Työnormeja ei tule
käyttää protektionismiin eikä alhaisemman palkkatason antamaa kilpailuetua tule
evätä, jos palkat heijastavat talouden todellista suorituskykyä. Mutta ei kilpailuetua
myöskään saa tavoitella työntekijöiden perusoikeuksia rajoittamalla.
Jos työn uusjako syventää uusia jännitteitä, globaaliksi tullut markkinatalous voi
löytää edestään vanhoja tuttuja kysymyksiä. Kapitalismi on voittanut, mutta sen
kriitikot eivät tietenkään ole kadonneet maan kamaralta. Nyt käydään järjestelmän
sisäistä keskustelua sen tulevaisuudesta, ei kilpailua vastakkaisten järjestelmien
välillä.
Tällä tiellä tulee väistämättä myös Marxin haamu vastaan. Keskeiseksi
kysymykseksi voikin nousta, miten päästäisiin takaisin Marxiin kompastumatta Leniniin?
Kirjoittaja on
Kansainvälisen työjärjestö
ILO:n toimitusjohtaja.