Suomen työelämää ja sosiaaliturvaa ovat toisen maailmansodan
jälkeen muovanneet työnantajajärjestöt ja ammattiyhdistysliike. Ne saavuttivat
vaikutusvaltaa, kun ammattiyhdistysjärjestäytyminen nousi 194447.
Valtiovalta huomioi jatkosodan jälkeen nopeaan kasvuun lähteneet
työmarkkinajärjestöt 19. 6. 1945 annetussa palkkasäännöstelypäätöksessä. Uusi
palkkapäätös oli pantava toimeen työehtosopimusten kautta. Suomen
työmarkkinasuhteiden kolmikanta sai kivijalkansa kesäkuussa 1945, kun hallituksen
tekemä palkkapäätös vauhditti työehtosopimusjärjestelmän läpimurtoa.
Tätä ennen oli luotu perusta Suomen tulonjakopolitiikan nelikannalle, jossa
osapuolina olivat valtiovalta, työnantajat, maataloustuottajat ja ammattiyhdistysliike.
Paasikiven hallitus päätti touko-kesäkuussa 1945 maatalouden hintojen ja palkkojen
tasokorotuksesta. Hallitus kytki maatalouden ansiotason maatyöntekijöiden
palkkaratkaisuun, joka taas kytkeytyi 19. 6. 1945 palkkapäätöksen mukaan muiden alojen
säännösteltyihin palkkoihin.
Hinta- ja palkkasäännöstelyyn tehdyt olennaiset muutokset ja pulatalouden
vähittäinen väistyminen eivät muuttaneet tulonjakokamppailun perusasetelmaa. Suomen
Työnantajain Keskusliitto (STK), Maataloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Suomen
Ammattiyhdistysten Keskusliitto (SAK) esittivät jäsenistönsä puolesta vaatimuksia
valtiovallalle. Ne koettivat vaikuttaa hinta- ja palkkapolitiikan lisäksi myös verotus-,
ulkomaankauppa ja sosiaaliturvaratkaisuihin.
MTK ja SAK olivat tärkeimmät kansalaisjärjestöt 1940- ja 1950-luvuilla. MTK:n ja
SAK:n väliset ristiriidat ovat näinä vuosina usein merkittävämpiä kuin STK:n ja
SAK:n vastakkainasettelu. Maataloustuotteiden kuluttajahintojen painaminen alas tuonnin
tai valtion maksamien subventioiden avulla oli SAK:n ajama linja. MTK taas vaati
maanviljelijöiden ansiotason kytkemistä yleiseen ansiotasoon mahdollisimman edullisin
ehdoin. Rintalinjat eivät olleet viivasuorat, kun useat ihmiset olivat saman vuoden
aikana kuluttajia, palkkatyöläisiä ja pienviljelijöitä.
MTK:n onnistui ajaa tavoitteensa osaksi lainsäädäntöä vuosina 1956 ja 1958,
jolloin molemmilla kerroilla pääministerinä oli sosialidemokraatti K.-A. Fagerholm.
Maatalouden hinnat saivat sekä tuontisuojan että kytköksen yleisen ansiotason
kehitykseen. Nämä periaateratkaisut säilöivät Suomen tulonjaon nelikantamallin
väestö- ja elinkeinorakenteen muutoksen aiheuttamia paineita vastaan.
Nelikanta on yhä keskuudessamme.
Valtiovalta tekee yhä ratkaisuja, jotka siirtävät muiden sektoreiden luomaa
varallisuutta kansainvälisesti kilpailukyvyttömän maataloustuotannon tueksi.
Kirjoittaja on SAK:n historiantutkija.