TT on ensimmäisenä eurooppalaisena
työnantajien etujärjestönä koonnut ohjeistuksen yritysten yhteiskunnallisesta
vastuusta. Ruotsissa teollisuustyönantajat laativat ohjeistoa, ja työnantajien
Eurooppa-tason järjestössä Unicessa käydään keskustelua, miten työnantajien
yhteiset eettiset arvot pitäisi määritellä. Kansainvälisellä kauppakamarilla on jo
oma ohjeistuksensa, ja monilla kansainvälisesti toimivilla yrityksillä eettiset
ohjelmansa.
Yrityksen kannattaa TT:n ohjevihkosen mukaan miettiä yhteiskuntavastuutaan siitä
yksinkertaisesta syystä, että taloudellisten arvojen rinnalle ovat nousseet
ympäristöä sekä ihmisten hyvinvointia koskevat arvot. Näistä arvoista huolehtiminen
on yrityksen menestymisen ja pitkän ajan kannattavuuden edellytys. "Menestyvä ja
vastuullinen yritys saa parhaat työntekijät. Sillä on tyytyväiset asiakkaat ja
liikekumppanit. Myös rahoittajat ja sijoittavat arvostavat sitä", todetaan
ohjeistossa.
Yhteiskuntavastuusta ovat TT:n mukaan kiinnostuneet myös kuluttajat, viranomaiset,
tiedotusvälineet, paikkakunnan asukkaat, ay-liike, kirkko ja kansalaisjärjestöt.
Yhteiskuntavastuusta huolehtiminen on siis myös yritys-, tuote- ja työnantajakuvan
kehittämistä sekä maineriskin hallintaa.
Arvot paperille
Yhteiskuntavastuu on TT:n mukaan aktiivista vastuullisuutta, joka lähtee yrityksestä
itsestään ja sen omasta toiminnasta. Se rakentuu taloudellisesta, ympäristöä
koskevasta ja sosiaalisesta vastuusta. Kyse on kestävän kehityksen toteuttamisesta
yrityksessä, teollisuustyönantajien etujärjestö määrittelee.
Taloudellinen vastuullisuus on omistajien tuotto-odotuksiin vastaamista ja
osallistumista yhteiskunnan hyvinvoinnin tuottamiseen. Taloudellisten arvojen rinnalle
ovat nousseet ympäristöä ja ihmisten hyvinvointia koskevat arvot, joista huolehtiminen
on yritysten yksi menestystekijä, teollisuustyönantajissa nähdään.
Käytännössä yrityksen yhteiskuntavastuun perustana ovat lakien, kansainvälisten
sopimusten ja suositusten noudattaminen. Kilpailuetua yhteiskuntavastuusta voi saada
hankkimalla erilaisia ympäristö- tai sosiaalisia asioita koskevia standardeja
toiminnalleen.
Omien eettisten arvojen kirjaamisen lisäksi yritys voi edellyttää alihankkijoiltaan
samoja periaatteita kuin se itse noudattaa.
Yhteiskuntavastuulle on jo olemassa myös erilaisia mittareita. Taloudelliset asiat
kerrotaan vuosikertomuksessa, niihin liitetään raportteja ympäristö- ja
henkilöstöasioista ja myös erillinen yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen
raportointi lisääntyy, TT:ssä tiedetään.
Leena Seretin