Ruokakaupasta eettinen
kuluttaja selviää melko puhtaalla omallatunnolla: ostoskorin voi täyttää kotimaisista
elintarvikkeista, reilun kaupan kahvista, banaaneista ja hunajasta sekä
ympäristöjoutsenella merkitystä vessapaperista ja kävellä marketista ulos tietoisena
siitä, että on tukenut jotakuinkin yhteiskunnallisen vastuunsa ymmärtäviä tuottajia.
Vaatekaupassa on jo vaikeampaa. Ostaako kiinalainen T-paita, joka on suomalaista ja
puolalaistakin halvempi, mutta eihän Kiinassa ole ammattiyhdistysoikeuksia ja muidenkin
ihmisoikeuksien laita on vähän niin ja näin. Halpakaupassa eettinen kuluttaja menee
ihan sekaisin, sillä kaikki tuotteet ovat halpoja ja valmistettu jossain Kauko-Idässä.
Voiko sieltä ostaa mitään?
Mattokaupassa suomalainen kuluttaja toimii tutkimuksen mukaan näin: kaupasta löytyy
mieleinen, kohtuuhintainen matto, mutta makutuomarina seuraava ystävä epäilee, että
maton ovat todennäköisesti solminut alle kymmenvuotiaat tytöt. Kolmannes ostaa maton
kuitenkin, koska ilman mattotehtaan työpaikkaa lapset joutuisivat kaduille
prostituoiduksi!
Samaa logiikkaa noudattaen suomalaismiehet käyvät rajanaapurissa ostamassa naisia ja
"turvaamassa heidän perheilleen elannon".
Kun eettinen kuluttaja ostoskierroksen päätteeksi menee haluaa palkita itsensä
huurteisella, hälytyskellot soivat jälleen. Mennäkö kuppilaan, jossa oluttuoppi irtoaa
14 markalla keskellä kaupunkia? Ovatkohan eläkemaksut, verot ja iltalisät jääneet
maksamatta, kun olut on niin halpaa?
Eettisyys idullaan
Ranskassa 1997 tehdyssä tutkimuksessa yli 70 prosenttia kuluttajista on valmis
eettisiin ostopäätöksiin. Englantilaisen tutkimuksen mukaan peräti 92 prosenttia on
sitä mieltä, että brittiyritysten täytyy asettaa kolmannen maailman tuottajille
työolosuhteita koskevat vähimmäisvaatimukset.
Suomalaisen eettisen kuluttajan muotokuva on vasta hahmottumassa KTM Kaija Haaviston
Tampereen yliopistossa tekeillä olevassa tutkimuksessa. Haavisto selvittää kuluttajien
suhtautumista yritysten yhteiskunnalliseen vastuuseen ja lapsityövoiman käyttöön.
Kaija Haavisto voi sanoa tutkimuksen keskeneräisyydestä huolimatta, että eettinen
omatunto on heräämässä suomalaisessakin kuluttajassa.
Kolme neljäsosaa kuluttajista suhtautuu kielteisesti lapsityövoiman käyttöön,
mutta edelleen siis kolmannes kuluttajista on valmis ostamaan lapsen sormilla sidotun
maton. Suomen Kuluttajaliiton selvityksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis
maksamaan tuotteista enemmän, mikäli tietäisi, ettei tuotannossa ole käytetty
lapsityövoimaa.
Kun noin 300 tutkimukseen osallistunutta suomalaista joutui Haaviston tutkimuksessa
määrittelemään yritysten yhteiskunnallisen vastuun, joillekin riitti lakien
noudattaminen, verojen maksaminen, työntekijöistä huolen pitäminen ja ympäristön
kunnioittaminen. Harvat suomalaiset mieltävät yhteiskuntavastuun kattavasti.
Yhteiskuntavastuu tiedostetaan jo ainakin jollakin tasolla, ja
ympäristötietoisuudesta on herätty laajemman vastuullisuuden vaatimukseen. Tosin
lapsityövoiman käyttö on helpompi tuomita kuin aikuisten huonot työolot tai vajavaiset
oikeudet työssä, Kaija Haavisto luonnehtii.
Valintoihin helpotusta
Eettisen kuluttajan on oltava lukutaitoinen, tiedonjanoinen ja ostovoimainen voidakseen
toimia kestävien periaatteidensa mukaan. Toistaiseksi kauppa tukee varsin vähän
eettistä kuluttajaa, sillä kaupan vapautuessa valikoima sen kun laajenee, ja
tuotemerkinnät sisältävät entistä niukemmin tietoa tuotteen todellisesta
alkuperämaasta ja -yrityksestä. Omistaja voi asua Suomessa, mutta tuote tehdään Hong
Kongissa.
Erilaiset standardit tekevät tuloaan helpottamaan kuluttajien valintoja.
Ympäristömerkit kertovat, että jokin osa yhteiskuntavastuusta on otettu huomioon
tuotetta valmistettaessa. SA 8000 -stardardi eli sosiaalisen vastuun standardi kertoo jo
laajemmasta yhteiskuntavastuusta. Sen käyttöönotto on leviämässä suurissa
eurooppalaisissa kauppaketjuissa ja Suomessakin Kesko ponnistelee standardin saamiseksi.
SA 8000 -merkki kauppaliikkeen ovessa kielii kuluttajalle, että yritys on eettisesti
kestävällä uralla.
Kaija Haavisto ei pidä ollenkaan mahdottomana, että tulevaisuudessa erilaiset
eettiset leimat leviäisivät laajasti eri tuotteisiin. Ostovoimaiset eettiset kuluttajat
ovat käyttäytymisellään osoittaneet, että maailmanlaajuisilla tuotemerkeillä ei ole
varaa tärvätä mainettaan esimerkiksi lapsityövoimalla. Huonekaluketju IKEA tukee
lahjoituksin Unicefiä hätistääkseen ketjun yltä epäilyt lapsityövoiman käytöstä.
Tukku- ja vähittäiskaupalle on suuri haaste antaa kuluttajalle tuotteesta
tietoa, jotta myös eettisiä valintoja voisi tehdä vaivattomasti, Kaija Haavisto sanoo.
Yhteiskuntavastuusta kilpailutekijä
Kansainväliset esimerkit osoittavat, että kuluttajat eivät ole niinkään valmiita
boikotteihin, mutta voivat äänestää ostoskorillaan eettisten valintojen puolesta,
kunhan vaihtoehtoja löytyy. Talouden maailmallistuessa yhteiskuntavastuusta onkin tulossa
kilpailutekijä niin tuote- kuin sijoitusmarkkinoilla, joten eettisen kuluttajan
elämään on luvassa helpotusta ja valinnanmahdollisuuksia.
Suomalainen kuluttaja ei kuitenkaan vielä ole valmis ottamaan eettisen kulutuksen
vastuun taakkaa omille harteilleen. Haavisto kysyi, kenelle kuuluu tuotannon
yhteiskuntavastuu ja vastuu lapsityövoimasta. Suurin vastuu on suomalaiskuluttajien
mielestä tuotantomaan viranomaisilla, valmistusmaan yrityksellä ja maahantuojilla.
Omilla valinnoilla katsoo olevan vaikutusta vain puolet kuluttajista.
Leena Seretin
Kuva: Petri Laitinen