obelillakin takavuosina palkitun, Reaganin ja
Thatcherin talouspolitiikan takapirun Milton Friedmanin kerrotaan julistaneen, että
yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa ja sen kaikki muut teot ovat omistajien
rahojen haaskausta.
Tämän kolmikon valtakausi osui 1980-luvulle ja toi talouteen uusliberaalin ajattelu-
ja toimintamallin, jolle on siitä pitäen riittänyt seuraajia maailman joka kolkassa.
Kolmikon sanat ja teot eivät jääneet kuitenkaan vastareaktiotta. Kun yritykset ajan
hengen mukaan ja johtajien innostamana rimpuilivat eroon vastuustaan yhteiskunnalle,
varsinkin Yhdysvalloissa kuluttaja- ja ympäristöliike voimistui ja keskustelu talouden
ja yritysten moraalista pääsi vauhtiin. Eräänä yrityseettisenä herätyksenä
mainitaan usein amerikkalaisen Lockheedin lentokonetehtaan lahjusskandaali, josta seurasi
julkista pauhua vuosikausiksi.
Myös Suomella oli noina parinkymmenen vuoden takaisina aikoina omat rötösherransa.
Metrosotkut ja Salora kuohuttivat maata pitkään, mutta mitään yleistä
yritysmoraalista ruoskintaa lahjukset eivät aiheuttaneet eivät ainakaan
elinkeinoelämän itsensä keskuudessa.
Vielä niinkin myöhään kuin 1990-luvun lopulla enemmistö suomalaista
yritysjohtajista eli uusliberalismin pauloissa.
Elinkeinoelämän Evan tutkimuksessa 1997 yli puolet johtajista oli valmis
allekirjoittamaan Friedmanin julistuksen ja innokkaimmin häneen tarrautui johtajien
nuorin kaarti. Torjuva enemmistö saatiin myös, kun kysyttiin johtajien haluja lisätä
firmojensa yhteiskuntavastuuta. Moraalia piti yritykselle tärkeänä arvona vain joka
kymmenes ja vain hieman suurempi joukko ajatteli, että sillä olisi enemmän painoa
tulevaisuuden tuotannossa.
Siitä, kun johtajat yritystoiminnan arvoja järjestykseen listasivat on kulunut vain
muutama vuosi. Varmaan valintoja vääristi tuoreena kokemuksena syvä lama, mutta silti
moraalinen täyskäännös tähän päivään on ainakin puheiden ja ohjelmien perusteella
melkein vaikuttava.
Esimerkiksi kauppa, jolle on totuttu vinoilemaan varkaiden kanssa yhteisistä
jumalista, elää nyt moraalista herännäisyyttä Keskon johdolla. Eettisissä
koodistoissa luvataan vahtia tarkkaan, ettei sortimenttiin vain lipsahda lapsi- tai
pakkotyöllä teetettyä tavaraa.
Teollisuuden TT puolestaan ohjeisti alkuvuodesta jäseniään uuteen yhteiskunnalliseen
vastuuseen korostamalla, että pelkkää taloutta korostava mutta ihmisten hyvinvoinnista
ja ympäristöstä piittaamaton yritys ajautuu nykymaailmassa huonoon huutoon.
Ei pidä kuitenkaan luulla, että yritykset helläsydämisyyttään takkiaan
kääntävät. Edelleen niissä omistajan etu korkealla on ja voi olla aitoa huolta
ympäristöstäkin, mutta paineen muuttaa toimintatapoja ovat kyllä saaneet aikaan yhä
valistuneemmat teollisuusmaiden kuluttajat. Kun he kykenevät pitämään
ostopäätöksillään pihdeissään jo maailman mahtavia yrityksiä, voi tässä puhua
melkein historiallisesta käänteestä tai ainakin kauan odotetusta kunnon vastaiskusta
talouden ylivaltaa vastaan.