sama pdf-tiedostona
Vaikka aamulla lähdössä pitää olla jo kello 5.40 ja työmatka-ajoa tulee
lähes 150 kilometriä päivässä ja 35 000 vuodessa, ei tämä rasituksen puolelle
ole mennyt. Tiet ovat aina hyvässä kunnossa, eikä pahimpien ruuhkasumppujenkaan läpi
tarvitse tunkea.
Voi tietysti olla, että tuntemukset nyt muuttuvat, kun ajan väliä yksin.
Syksyyn saakka matkaa tehtiin yhdessä niin ikään Mäntsälässä asuvan isän kanssa,
mutta hän jäi eläkeläisen kiikkutuoliin, eikä uutta kimppakyytiläistä ole kohdalle
sattunut.
Koko 1982 alkaneen työikänsä Karkman on ollut "peltipurkkimiehiä",
aikaisemmin G.W. Sohlbergin ja nykyään Crown Pakkaus Oy:n palkollisena.
Helsingistä Mäntsälään hän muutti vanhempiensa kanssa jo 12-vuotiaana 1977,
palasi 80-luvulla viideksi vuodeksi pääkaupunkiin, mutta muutti sitten taas takaisin
Mäntsälään ja aikoo myös siellä pysyä.
Sälinkäällä Karkmanilla on oma talo, vaimolla työpaikka vanhustentalolla
Mäntsälän keskustassa ja kaksi lasta jo aikuisuuden porteilla.
Sukkuloijia jo 700 000
Kalle Karkmania voi pitää hyvin pitkälle sukkuloijien mannekiinina
päivittäisten matkojensa puolesta varmasti sieltä raskaimmasta sarjasta.
Pellervon taloudellisessa tutkimuslaitoksessa juuri valmistuneen, ensi kuussa
julkaistavan Satu Nivalaisen tutkimuksen mukaan "karkmaneja" pendelöi
töihin Suomessa tätä nykyä jo noin 700 000, mikä tarkoittaa, että joka
kolmannen työllisen työpaikka on muualla kuin kotikunnassa.
Yleisimmin pendelöidään eteläisessä Suomessa, harvimmin idässä ja pohjoisessa,
Uudellamaalla sukkuloi asuinkuntansa ulkopuolelle 40 ja Kainuussa 15 prosenttia.
Kunnallisalan kehittämissäätiölle tehtyä tutkimusta säätiön
Polemiikki-lehdessä (nro 1/06) kommentoiva PTT:n tutkimusjohtaja Raija Volk näkee
työmatkapendelöinnin jo erittäin merkittävänä ilmiönä, joka vaikuttaa paitsi
työmarkkinoiden toimintaan, myös palveluiden rakenteeseen. Sukkulointi on Volkin mukaan
yhdyskunta- ja ympäristöpolitiikkaa paljon laajempi kysymys.
Samaa korostivat viitisen vuotta sitten myös joensuulaistutkijat Arja Jolkkonen
ja Pertti Koistinen kyselemällä, miten pitkälle yksilöt ja perheet ovat
valmiita venymään työmatkaliikkuvuudessa ja mitä uusia tukitoimia heille tulisi
järjestää.
Jolkkosen ja Koistisen mukaan pendelöinnin yhteiskunnallista arviointia hallitsee
liikaa talouden ja teknologian korostus eikä sosiaalisille tekijöille juuri arvoa
anneta.
Työmatkojen keskimitta 12 km
Viikossa alle 150 kilometrin työmatkoja ajetaan ympäristöministeriön selvitysten
perusteella jo liki 200 miljoonaa kilometriä.
Yhdyskuntarakenteen seurannasta saatujen tietojen mukaan työmatkojen keskipituus oli
tämän vuosikymmenen vaihteessa noin 12 kilometriä. Pituus kasvaa metrin työpäivässä
ja on yli kaksinkertaistunut 15 vuodessa.
Valtaosa kansalaisten työmatkoista on kuitenkin lyhyitä: reilu kolmannes alle viiden
kilometrin, 40 prosenttia 520 kilometrin ja viidennes yli sen.
Pitkät työmatkat ovat kasvaneet erityisesti Helsinkiä, Tamperetta, Turkua ja Oulua
ympäröivillä alueilla.
Pääkaupunkiseudulle sukkuloivien kohtuullisena työmatkana pidetään vielä
5070 kilometriä, mutta myös Tampereelle ja Turkuun ajetaan töihin tiuhaan yli 50
kilometrin takaakin.
Työmatkaliikkujien määrä lisääntyy ja työmatkat pitenevät yhtaikaa. Tämän
ilmiön taustalla vaikuttaa useita tekijöitä. Muutokset elinkeinorakenteessa sekä
asunto- ja työmarkkinoilla ovat laajentaneet työssäkäyntialueita. Työvoima siis
liikkuu ja työmarkkinat sopeutuvat ainakin alueellisesti, vaikka muuta edelleen
väitetään.
Pendelöinti jarruttaa merkittävästi myös maaseudun väestökatoa ja tasaa
alueellisia työllisyyseroja.
Pendelöijä on tosi joustaja
Kun Jolkkonen ja Koistinen selvittivät Joensuun, Lahden, Kokkolan, Oulun ja Tampereen
seutukuntien työikäisten osallistumista työelämään 1990-luvulla, korostui työvoiman
yllättäväkin joustavuus monessa yhteydessä.
Tutkijat totesivat mm. työllisyyden heiketessä ihmiset olivat valmiita pidentämään
työmatkojaan pysyäkseen ylimalkaan työn syrjässä kiinni. Samoin alle 7-vuotiaiden
lasten vahemmmat ja yksinhuoltajaisät tekivät suurimman osan pitkistä työmatkoista.
Useissa tutkimuksissa tyypilliseksi työmatkasukkuloijaksi on löydetty
3060-vuotias perheellinen mies, joka käy ansiossa 70-prosenttisesti omalla autolla.
Hän omistaa asunnon maaseutukunnassa.
Pitkämatkalainen peruspendelöijä on usein hyvin koulutettu, mutta määrällisesti
eniten yli 20 kilometrin yhdensuuntaista työmatkaa heittävät kaivoksissa,
rakennuksilla, teollisuudessa, kuljetuksissa ja kaupassa työskentelevät. Joka 10.
näiden alojen työntekijän työmatka on suuntaansa yli 50 kilometriä.
Eero Kosonen