Varsovassa
bussi 101 on täpösen täynnä. Linja kulkee keskustasta itään Veiksel-joen yli ja
läpi Pragan työläiskaupunginosan, jonne ei juurikaan omilla autoilla ajeta.
Mutta Jadwiga Lempickan, 33, kotimatka keskustan konttorista ei pääty vielä
bussin viimeisellekään pysäkille. Hän vaihtaa junaan, jolla nylkytellään vielä
puoli tuntia lisää.
Jadwigan kolmilapsinen perhe asuu pikkukaupungissa 30 kilometrin
päässä Varsovasta. Maaseutu "sopii heille", vaikka työmatkat ovat pitkät ja
omakotitalo vielä kesken. Asua siinä kuitenkin jo voi.
Matka ei ole aivan halpa. Neuvostoaikainen julkinen liikenne toimii sutjakasti, mutta
hinnat ovat reippaasti nousseet. Vanhenevan kaluston kunnossapito on niellyt zloteja, ja
inflaatio on tehnyt oman tehtävänsä.
Jadwiga laskeskelee, että kuukausiliput bussissa ja junassa maksavat yhteensä 166
zlotia, noin 45 euroa.
Bensaakin kuluu, sillä mies hakee hänet perheen autolla rautatieseisakkeelta, josta
kotiovelle on vielä parin kilometrin taival.
Kuukausipalkkaansa konttorissa Jadwiga ei tohdi sanoa; sillä se on alle maan
keskipalkan 2 470 zlotin, noin 670 euroa.
Jadwiga ja aviomies kauhistelevat etenkin bensan hintaa, joka on jo noussut neljään
zlotiin, yli yhteen euroon.
Maalla asuvat puolalaiset ovatkin joutuneet luopumaan oman auton mukavuudesta ja
turvautumaan julkiseen liikenteeseen. Myös paremmin toimeentulevista kaupunkilaisista on
tullut joukkoliikenteen kannattajia. Yksinkertainen lippu kaupunkialueella kun maksaa 2,40
zlotia, 60 senttiä.
Jadwigan työmatka voi venähtää jopa puolitoistatuntiseksi, sillä bussin ja junan
välissä hän joutuu tekemään myös ruokaostokset. Mutta asiassa on hyvätkin puolensa.
Kun kotona on niin paljon lasten melua, on mukavaa, että minulla on hetki omaa
aikaa, voin ajatella kaikenlaista.
Vaikka joudunkin seisomaan bussimatkan, junassa pääsen yleensä istumaan.
Silloin voin jutella muiden kanssa. Se on minulle hyvin tärkeää, hän pohtii.
Hilkka Jukarainen
Varsova