Olkiluodon
ydinvoimalatyömaa vaatii tekijänsä. Matkojen päästä tulevat rakentajat tarvitsevat
viikkokotinsa. Voimalan parakkikylään asettuvat taas sadat asukkaat. Majoituskämppä 42
on yksi monista, neljän hengen soluasunto. Täällä pitävät majaansa
nosturinkuljettaja Markku Hyvönen ja kirvesmies Kai Riskula.
Eipä nämä oikein kotioloja voita. Parakit ovat
1970-luvulta ja lattiat hohkaavat kylmää. Uudet parakit tuolla tien varressa ovat vielä
tyhjillään.
Lähimpään kauppaan on matkaa 20 kilometriä. Rauman iltavalot loistavat lähes 25
kilometrin päässä, joten reissumiesten iltahuvit ovat vähissä: sauna ja televisio.
Viikonloput ovat sitten juhlaa: sauna, televisio ja selänpesijä.
Palkan perässähän näitä oloja matkan päästä tultiin kestämään. Se ei
ole kuitenkaan vastannut odotuksia. Julkisuudessa paljon esillä ollut ns.
Olkiluotolisäkin on kiertänyt meidät kaukaa.
Komennusmiehillä on selkeät sävelet: sopimuksen mukaiset matkakorvaukset,
ateriakorvaukset ja päivärahat tulevat automaattisesti. Jotkut työnantajat maksavat
jopa matka-ajan palkkaa. Toisin on niillä, jotka hakeutuvat töihin suoraan
voimalatyömaan yrityksiin. Näin tekivät Hyvönen ja Riskula.
Meille työnantaja ilmoitti suoraan, että nämä eivät sitten ole
päivärahahommia. Myöskään mitään matkakorvauksia ei makseta. Meillä on kyllä
täällä aktiivinen puolestapuhuja, joka yrittää saada edes Olkiluotolisää palkan
päälle. Tiukalta kuitenkin näyttää.
Ainoa myönnytys työnantajalta on tämä kämppä.
Miesten työnantaja on ranskalainen rakennusyritys Bouygues Travaux Publics
kotoisemmalla kielellä "Puikki". Yritys vastaa reaktorirungon ja
polttoainevaraston rakentamisesta. Pestiä miehillä on takana puoli vuotta.
Parhaimmillaan edessä on vielä vähintään kolme vuotta ajoa kodin ja parakin
väliä. Siis, jos jaksaa. Iän myötä ajaminen käy yhä raskaammaksi.
Kelit ja pimeys kiusaa
Sitä siis riittää: kilometrejä ja CD-musaa. Markku Hyvönen (54 v.) käy töissä
Liedosta. Yhteen suuntaan työmatkaa kertyy 125 kilometriä. Kotimatka alkaa
välittömästi töiden jälkeen kello 16.30 perjantaina.
Se on ruuhkaista aikaa. Syksyllä ja talvella kiusaavat myös kelit ja pimeys.
Takaisin ajan aikaisin maanantaiaamuna. Syksyllä tulikin nähtyä hirvi poikineen.
Auto on laatuluokkaa, diesel Volvo 60 S vuosimallia 2005. Kyse ei ole kuitenkaan
näyttämisestä, vaan omasta turvallisuudesta.
Tässä on tuota nokkaa riittävästi, antaa jonkinmoista turvallisuuden
tunnetta. Vaihdoin aiemman Peugeotin uuteen Volvoon juuri hirviä ajatellen.
Hyvöselle reissuhommat ovat vanhan kertausta. Edellisestä kerrasta on parikymmentä
vuotta.
Tein pitkään töitä kotipuolessa. Nyt sieltä ei löydy. Poissuljettua ei
kuitenkaan ole, että kevään ja kesän tullessa jätän työt täällä. Siis, jos
töitä Turun seudulta löytyy. Se olisi vaimonkin toive. Ei ymmärrä oikein, että
pitää lähteä viikoksi pois.
Paljon riippuu myös, miten työolot täällä ylipäätään kehittyvät.
Suomalaisen työmiehen ja ranskalaisen työkulttuurin välillä tuntuu olevan aika ajoin
sovittamattomia ristiriitoja. Eikä sekään taida paljon auttaa, että niitä sitten
yritetään sovitella englanniksi.
Yksin ajaminen raskasta
Kirvesmies Kai Riskulalle (56 v.) reissuhommat ovat enemmän kuin tuttua. Ennen
Olkiluotoa toistakymmentä vuotta viikoittainen työmatka johti pääkaupunkiseudulle.
Teuvalta työmatkaa kertyi yhteen suuntaan 440 kilometriä.
Etenkin yksin ajaessa se kävi tosi raskaaksi. Tämä oli yksi syy, että
hakeuduin tänne töihin. Työmatka puolittui. Joskus tänne tullessa miettii, että
tässä olisi vielä edessä toinen mokoma.
Lyhyemmästä työmatkasta joutuu sitten maksamaan. Palkkataso Helsingissä oli toista
luokkaa kuin Olkiluodossa, samoin muut korvaukset.
Eräskin työnantaja maksoi jopa matka-ajan palkkaa, 12 tuntia kahden viikon
tiliin. Näistä täällä ei viitsi edes haaveilla.
Teuvalla pitkiin työmatkoihin on totuttu. Töitä kotipuolesta ei yksinkertaisesti
löydy.
Jossain vaiheessa vaimon kanssa mietimme jopa etelään muuttamista. Nyt iän
myötä ajatuksesta on luovuttu, ja kuka sieltä tuon talonkin ostaisi. Koetetaan vielä
sinnitellä muutama vuosi, niin eiköhän sitten voisi jo rauhoittua.
Riskula ajaa työmatkansa isolla Mersulla.
Kyllä tällä ikää miehellä pitää jo auto olla.
Pakettiautoa on tarvittu omien työkalujen kuljettamiseen Helsingin työmatkoilla. Nyt
matkaan riittävät vaihtovaatteet.
Omien työkalujen käyttö työmaalla on ehdottomasti kielletty. Ranskasta tulee
sitten kaikenlaisia hakkuja, sahoja ja vasarantapaisia. Sirkkelistä ei tietoakaan.
Raudoittajalle lyödään surrauskoukun sijaan hohtimet käteen.
Olkiluodon ydinvoimalatyömaa on pahasti jäljessä aikataulustaan. Edessä on
siirtyminen kahteen tuuriin. Työmatkojen ajat tulevat muuttumaan. Joka toinen viikko
kotimatka alkaa vasta puoli yhdentoista maissa.
Ja sitten se reissumiesten ikuisuuskysymys. Miten pärjätä tuon verottajan kanssa?
Vielä verottaja on hyväksynyt matkavähennykset. Pestin pidentyessä ei voi
olla varma sen suhtautumisesta. Jonkinlaista varmuutta ja johdonmukaisuutta asiaan
toivoisi. Ainakin taannehtivasta verotuksesta pitäisi päästä irti.
Martti Suuriniemi
Savonranta
on 1 300 asukkaan kunta, joka sijaitsee melko tarkkaan Savonlinnan ja Joensuun
puolivälissä. Kunnanjohtaja Antti Erämaa ilmaisee sijainnin niin, että
Savonranta on "keskellä ei mitään". Isompiin tajaamiin on pitkä matka.
Ehkäpä juuri tämän takia Savonranta on yksi niistä yli 300 Suomen kunnasta, joka
tukee asukkaidensa työmatkoja toiseen kuntaan. Savonrantalaisistakin moni suhaa
päivittäin muualle töihin. Kunnan ulkopuolella työssäkäyvien työmatkat vaihtelevat
50 kilometristä reippaaseen sataan kilometriin, kertoo Erämaa.
Savonranta on pieni kunta ja niinpä kunnan tarjoama tukikin kuuluu lilliputtiluokkaan.
Kunnanjohtajan mielestä sillä on kuitenkin merkitystä. Tuki viestii siitä, että
kuntalaisten toivotaan jatkossakin pysyvän savonrantalaisina vaikka työpaikka olisikin
muualla.
Kunnan tarjoama työmatkatuki oli viime vuonna 3 000 euroa ja se jakaantui
vajaalle 50 hengelle. Ehtona tuen saamiselle on vakituinen ja säännöllinen työ.
Satunnaisille työkeikoille tukea ei heru.
Tukisumma henkeä kohti oli viime vuonna keskimäärin noin 60 euroa. Tukea maksetaan
käytännössä henkilöautojen bensakuluihin, sillä joukkoliikennettä Savonrannassa ei
juurikaan enää ole.
Jos työpäivä on kahdeksasta neljään, täältä on käytännössä
mahdotonta käydä bussilla töissä, Erämaa sanoo.
Savonranta maksaa työmatkatuen omasta kukkarosta, mutta Erämaan mielestä valtiokin
voisi tarjota nykyistä avokätisemmin tukea syrjäseutujen työssäkäyville.
Jos lasketaan yhteen kaikki syrjäseuduilla asuvat suomalaiset, joukko on pieni.
Ei heidän työmatkojensa tukemiseenkaan tarvittaisi kovin suurta summaa.
Haja-asutus haasteena
Valtaosa Suomen kunnista tukee asukkaidensa työmatkoja esimerkiksi erilaisten
työmatkalippujen avulla. Kaupungeissa tukea perustellaan sillä, että joukkoliikenteen
palvelutaso halutaan pitää korkeana ja tukea edullisemmilla lipunhinnoilla
joukkoliikenteen käyttöä. Tukea ei kuitenkaan mielellään makseta suoraan
liikennöitsijöille, vaan mieluummin kuntalaisille edullisempina lippuina.
Tuen suuruus vaihtelee huomattavista kunnittain. Keskisuurissa kaupungeissa se on
keskimäärin 1040 prosenttia lipun hinnasta. Kaupunkien joukkoliikenteen tuesta
valtion osuus on 48 prosenttia.
Joukkoliikenteen kilpailukyvylle suuri tulevaisuuden haaste on kaupunkien asutuksen
hajautuminen yhä laajemmalle alueelle. Suomalaisten kaipuu maaseutumaisiin asuinoloihin
synnyttää ruuhkia varsinkin pääkaupunkiseudulle, kun yhä useampi kansalainen pyrkii
kymmenien kilometrienkin päästä päivittäin omalla autolla työpaikalleen.
Kuntaliitossa on huomattu, että kotitaloudet, joissa päädytään toisen auton
hankintaan ovat joukkoliikenteen näkökulmasta menetettyjä.
Pirjo Pajunen