vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Nimetön, turvaton
oikeudeton, eikä valita,
mikä se on?

Vuokratyöntekijä!

pi-nu.gif (132 bytes)  Vuokratyölukuja Suomesta

Tarkista, tarkista ja tarkista!

Säästä vuorolistat ja palkkakuitit

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Nuori 22-vuotias ravintolakokki pääkaupunkiseudulta kertoo vuokratyökokemuksiaan nimettömänä, koska hän aikoo vielä joitakin vuosia tehdä vuokratyötä. Nyt hän tekee paljon työvuoroja, hankkii rahaa ja vankan kokemukset alan töistä. Oman ravintolan perustaminen väikkyy mielessä."Nimetön vuokratyöntekijä"

Pääkaupunkiseudulla on pulaa ammattitaitoisista ravintolakokeista, joten alalla ovat työntekijän markkinat. Työtä on tarjolla ja vuokratyöntekijälle riittää alalla tunteja sen verran kun jaksaa tehdä.

Vuokratyö elämänvaihe

"Minulle vuokratyö on sopiva elämänvaihe, mutta pettymyksiäkin on jo kertynyt. Koko ajan on hyvä olla kaksi takaovea auki. Siis alan työpaikka tiedossa ja joku muu, johon voi mennä, jos asiat eivät suju. Aina pitää tarkistaa palkkakuitit, sillä virheet tuntuvat olevan alan tapa. Ensimmäiset kokemukseni vuokratyöfirmasta eivät olleet kovin hyviä.

Olin töissä ison vuokratyöyrityksen kautta. Töitä riitti, mutta joka palkassa oli pyöristysvirheitä parin euron verran. Eihän se ole kauhean paljon, mutta vuodessa nämä pyristykset olisivat merkinneet minulle jo kymmenien eurojen menetyksiä. Enkä ollut ainut, jonka palkkoja pyöristeltiin. Sitten ajattelin, että jos firma palkkalistoilla on noin 15 000 työntekijää, niin parin euron pyöristykset tuovat vuokrafirman kassaan jo 30 000 euroa kuukaudessa, meidän rahoja.

Pyöristysten lisäksi firman ja minut työllistänen yrityksen välit olivat vähän liian läheiset, ne juonivat keskenään eikä suinkaan meidän työntekijöiden eduksi. Kun minulle oli tulossa pikku leikkaus, niin jo vuokrafirmasta oli ilmoitettu yritykseen, etteivät laittaisi nimeäni vuorolistoille. Sitten alkoi vaihe, että minulla kyllä oli työvuorot, mutta nimeni ilmestyi listaan vasta kun tulin töihin. Ja kun nimeäni ei ollut työlistalla niin silloin minulla ei oikeastaan ollut töitä eikä näin sairaslomaakaan. Välillä kävi myös niin, että oli hälytetty turhaan töihin. Ei ole kivaa herätä aamuneljältä ja mennä töihin vain kuulemaan ettei sinulle nyt sitten olekaan vuoroa.

Tällä alalla pitää olla tarkkana työvuorolistojen kanssa ja ne pitää olla kirjoitettu mustekynällä. Vain se takaa sairauslomat. Sitten minulle riitti tuo sekoilu. Vaihdoin vuokrafirmaa. Nykyisestä vuokrafirmasta, joka sekin on iso yritys, ei minulla ole valittamista. Nyt ovat vuorolistatkin tulleet ihan normaalisti kolmen viikon välein."

Pomottamista tai hyvää kohtelua

"Työkohteetkin vaihtelevat. Ilmoittaudun aina ensin uuteen työpaikkaan tiskivuoroon, sillä olen huomannut, että jos tiskit hoidetaan kunnolla, niin yleensä muutkin työt ovat järjestyksessä. Vasta tämän kurkistuksen jälkeen ilmoittaudun kokiksi. En osta sikaa säkissä, koska haluan oppia alan työt hyvin ja saada kunnollista työkokemusta.

Vuokrakokin työpaikat voivat olla ihan laidasta ja toisesta. Työpaikkaan totuttelu vie aina aikansa. Niissä ravintoloissa, joissa ei paljoa käytetä vuokratyövoimaa, on kurjimmat olot työntekijälle. Niissä joutuu tekemään paskimmat vuorot, illat ja kiireajat. Kaikki pomottavat. Vaikka tykkäänkin kiireestä, niin jatkuvat kiirevuorot rassaavat. Sitten toinen ääripää saattaa olla ravintola, jossa käytetään paljon vuokratyövoimaa. Siellä kohdellaan hyvin, jotta tulisin toistekin. Hyvistä työntekijöistä halutaan pitää kiinni."

Paremmille palkoille vuokrafirmassa

"Ravintolakokeilla on hyvä työtilanne ja vakituisia paikkoja saisin ihan hyvin. Ongelmana on kuitenkin se, että palkat ovat niin huonot, ettei pääkaupunkiseudulla niillä asuntoja makseta. Toivoisin työvoimapulan näkyvän vähän palkkauksessakin.

Vuokratyössä saan noin euron parempaa tuntipalkkaa kuin vakituisessa työssä. Lisäksi vakituiset eivät saa tehdä ylitöitä, joten en mitenkään voisi päästä paremmille palkoille. Koska ylitöistä on maksettava korkeampaa palkkaa, niin niitä ei anneta vakituisille vaan vuoroihin vuokrataan extraajat. Koska tarvitsen rahaa ja haluan tehdä nyt paljon vuoroja ja sunnuntaita, joiden lisät ovat paremmat, niin nyt pääsen parhaille palkoille vuokrafirmassa.

Tosin vuokrafirmoissakaan ei ylityökorvauksia tunnuta tuntevan, mutta tunteja saa ja palkka on parempi. Ei minullekaan ole maksettu ylitöistä, eikä niistä tunnuta maksettavan muillekaan.

Aina pitää tarkistaa palkkakuitit. Kun en kerran ehtinyt neljään viikkoon tarkistaa kuitteja niin sinä aikana oli ruokarahoja otettu runsaasti ja tunteja puuttui. Ruokarahoja tunnutaan alalla ottavan vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Yhdeltä työvuorolta oli vähennetty neljät ruokarahat. Vaikka olen kova syömään, niin en minä nyt sentään nelinkertaisesti ole syönyt. Nykyisen vuokrafirman kanssa nämä asiat voi selvittää. Sitten minulle tuli hyvityksiä 300 euroa. Se on hirvittävän iso raha, joka olisi jäänyt maksamatta, jos en olisi tarkistanut palkkakuitteja.

Säilytän kaikki työvuorolistat ja palkkakuitit. Niitä tarvitaan viimeistään sitten, kun lähden hakemaan ylityökorvauksia. Mutta sitä en voi vielä tehdä, kun aion jatkaa vuokratöissä. Sitten pitää vaihtaa alaa tai vähintään kaupunkia…"

Vuokratyötä tekevän kokin kokemuksia kirjasi

Aino Pietarinen

Vuokratyölukuja Suomestaalkuun

• Suomessa vuokratyövoiman osuus koko työvoimasta tällä hetkellä noin 1,2 prosenttia, joka on EU:n keskitasoa.
  • Teollisuudessa vuokratyövoiman osuus kasvanut kolmessa vuodessa (2001-2004) 0,6 prosentista 2,1 prosenttiin, teknologiateollisuudessa 3,1 prosenttia.
  • Rakentamisessa vuokratyövoiman osuus kasvanut kolmessa vuodessa (2001-2004) 2,3 prosentista 4,7 prosenttiin, talonrakennusalalla 7,8 prosenttia.
  • Palvelualoilla vuokratyövoiman osuus kasvanut kolmessa vuodessa (2001-2004) 1,4 prosentista 2,2 prosenttiin, hotelli- ja ravintola-alalla 6,9 prosenttia ja kaupan alalla 1,8 prosenttia.
  • Yksityisellä sektorilla vuokratyövoiman osuus kasvanut kolmessa vuodessa (2001-2004) 1,2 prosentista 2,3 prosenttiin.
  • Henkilöstöpalveluyritysten työllistävä vaikutus on jo yli 16 000 henkilötyövuotta. Määrä on kasvanut viidessä vuodessa noin 75 prosenttia.

Lähteet:
EK:n työvoimatiedustelu 2005
Tilastokeskus
Kirsti Palanko-Laakan selvitys määräaikaisista töistä

Palkkatyöläinen 31.1.2006 nro 1/06

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)