Eläkevarojen riittämättömyydellä ja eläkkeiden mahdollisella leikkaamisella
pelotteleminen on vastuutonta. Suomen työeläkejärjestelmää turvallisempaa tuskin
muualta löytyy, sanoo johtaja Pertti Parmanne SAK:sta. Hän tietää mistä puhuu,
sillä Parmanne on ollut pitkään mukana linjaamassa suomalaista eläkepolitiikkaa.
Tuorein linjaus syntyi tammikuun lopulla, kun vakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtajan Kari
Puron vetämä kolmikantainen työryhmä, johon Parmannekin kuuluu, esitti yksityisen
sektorin työeläkkeiden osakesijoitusten maltillista lisäämistä. Tavoitteena on
kasvattaa osakkeiden osuutta sijoistuspotista asteittain nykyisestä keskimääräisestä
25 prosentista 35 prosenttiin ja myöhemmin mahdollisesti vielä 40 prosenttiin.
Osakesijoittamisen lisäämisellä haetaan eläkevaroille nykyistä parempaa tuottoa,
minkä avulla voidaan hillitä painetta tulevaisuudessa nostaa työeläkemaksuja.
Nousupainetta syntyy, kun ihmisten elinikä pitenee ja eläkkeen saajia on yhä enemmän.
Samaan aikaan eläkkeitä maksavia työikäisiä on ikäluokkien pienentyessä aiempaa
vähemmän. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kannalta keskeisessä asemassa on
kuitenkin talouden yleinen kehitys ja erityisesti työllisyys. Mitä enemmän on
työllisiä, sitä enemmän eläkkeille on myös maksajia.
Suomalaista työeläkejärjestelmää on Parmanteen mukaan kehitetty pitkäjänteisesti
ja hyvissä ajoin muutoksiin varautuen. Näin on voitu välttää äkkinäisiä maksujen
korotuksia. Vuoden 2005 alusta voimaan tulleessa eläkeuudistuksessa mm. huomioitiin
ihmisten eliniän piteneminen sopimalla ns. korjauskertoimen käyttöönotosta vuonna
2011. Uusi työeläkejärjestelmä myös kannustaa ihmisiä pysymään työssä
pitempään.
Eläkevarojen sijoittamista linjattiin edellisen kerran 1997. Silloin työeläkkeiden
sijoittamista koskevia sääntöjä jo väljennettiin vastaamaan muuttunutta
toimintaympäristöä.

Eläkkeet puhuttavat ympäri Eurooppaa
Eläkejärjestelmien toimivuudesta ja eläkkeiden rahoituksen riittävyydestä
keskustellaan nyt kaikkialla läntisissä teollisuusmaissa. Toisin kuin Suomessa, monissa
EU-maissa on lykätty väistämätöntä eläkeremonttia. Oma lukunsa on Yhdysvallat,
jossa sadattuhannet työntekijät ovat menettäneet eläkkeensä suurfirmojen
konkursseissa. Esimerkiksi Enronin konkurssissa hupeni myös monen työntekijän
työeläke. Tällaista ei voisi tapahtua Suomessa. Suomessa työeläkkeisiin kerätyistä
varoista noin neljännes rahastoidaan tulevan varalle, ja varojen sijoittamisessa riskit
ovat hyvin hallittuja. Näin pitää ollakin, sillä työeläkkeissä on kyse
palkansaajien tulevasta tulosta ja siten myös osasta suomalaista sosiaaliturvaa, Parmanne
korostaa.
Puron työryhmässä ei selvitetty vain osakesijoittamisen lisäämistä vaan sen
kääntöpuolena myös toimia, joilla kasvanutta riskiä voidaan hallita. Hallittavuutta
esitetään parannettavaksi mm. uudella osaketuottoihin sidotulla puskurilla. Parmanteen
mukaan myös työeläkeyhtiöiden taloudellista valvontaa on lisättävä. Tätä ja
työeläkeyhtiöiden hallintoa laajemminkin pohtii selvitysmies, pankinjohtaja Matti
Louekoski.
Sukupolvia kohdeltava oikeudenmukaisesti
Pitkän aikavälin maksuennusteiden mukaan eläkemaksujen huippu saavutetaan 2020-2030.
Tämän huipun tasoittamiseksi Puron työryhmä esittää toimia, joiden avulla voidaan
tasata eläkkeiden ikäluokittaista rahastointia. Nyt esitetyillä toimilla sukupolvien
välinen oikeudenmukaisuus toteutuu, vakuuttaa Pertti Parmanne.
Hänen mukaansa työnantajien ajoittain esittämät vaatimukset eläkemaksuille
asetettavasta katosta ja tästä aiheutuvasta tarpeesta leikata eläkkeitä
tulevaisuudessa ovat tavoitteiltaan hyvin tarkoitushakuisia. Työnantajia lähellä on mm.
yhtiöitä, joiden intressissä on yksityisten eläkevakuutusten myynnin lisääminen.
Suomalaisen työeläkejärjestelmän keskeisiä lähtökohtia on varmistaa
eläkemaksujen kehityksen tasaisuus, ja tähän myös työnantajat ovat sitoutuneet,
Parmanne sanoo ja muistuttaa, että käytännössä eläkejärjestelmän kehittämisestä
on aina pystytty löytämään yhteisymmärrys osapuolten kesken.
Suomeen sijoittamiseen uusia malleja
Puron työryhmän tehtävä oli myös selvittää, voitaisiinko työeläkelaitosten
sijoituksia Suomeen lisätä ja näin tukea kotimaista työllisyyttä. Vuonna 2005
eläkeyhtiöiden sijoituksista vajaa kolmannes, noin 31 miljardia euroa, kohdistui
Suomeen. Suomeen sijoittamisen lisäämisestä työryhmä ei kuitenkaan tehnyt
konkreettisia ehdotuksia.
Pertti Parmanne pitää todennäköisenä, että TEL-sijoitukset Suomeen lisääntyvät
osakesijoittamisen lisääntymisen myötä. Toisaalta riskienhallinnan näkökulmasta
sijoittamista on perusteltua hajauttaa muualle. Työryhmän selvityksessä huomautetaan,
että sijoittaminen ulkomaisiin yrityksiin voi myös synnyttää työpaikkoja Suomeen.
Työllisyyden näkökulmasta on tärkeää tukea kotimaisia uusia
kasvuyrityksiä ja tähän tarvitaan myös uudenlaisia sijoitusmuotoja. Avainasema uusien
pääomasijoittamisen mallien kehittämisessä on kuitenkin valtiolla, Parmanne sanoo.
Puron työryhmä peräänkuuluttaa kotimaisten rahoitusmarkkinoiden kehittämistä mm.
edistämällä työeläkeyhtiöiden lisäksi myös muiden kotimaisten sijoittajien
kiinnostusta osakesijoituksiin. Esimerkiksi suomalaisten pankkitileillä makaa yhteensä
noin 50 miljardia euroa "käyttämätöntä" rahaa. Myös tämä varallisuus
voitaisiin sijoittaa kotimaista talouselämää ja työllisyyttä hyödyttävästi.
Pirjo Pajunen
Työeläkkeiden
rahoitus perustuu Suomessa osittain ennalta rahastoimiseen. Rahastointiaste on noin 25
prosenttia eläkkeiden rahoituksesta eli neljästä maksetusta eläke-eurosta yksi tulee
rahastosta ja kolme suoraan työnantajilta ja palkansaajilta kerättävistä
työeläkemaksuista. Rahastoinnin myötä työeläkejärjestelmään on kertynyt
merkittävä määrä eläkevaroja, joille saatavalla tuotolla on olennainen vaikutus
työeläkemaksun tulevaan kehitykseen. Työeläkeyhtiöiden sijoituskanta oli
Työeläkevakuttajien TELA:n laskelmien mukaan viime vuoden lopussa 102,7 miljardia euroa.

Työeläkerahastojen sijoituskannan nousuvauhti on ollut viime vuosina nopeaa.
Osakesijoitusten arvo oli vuoden 2005 lopussa 38,7 miljardia euroa, mikä on kaikkien
aikojen ennätys.
Osakkeiden osuus työeläkeyhtiöiden sijoituskannasta on suurin, noin 49 prosenttia,
julkisalojen eläkevakuuttajilla. Yksityissektorin eläkevakuuttajilla osuus on 33
prosenttia, mikä pitkälle aikavälille tasattuna merkitsee noin 25 prosentin osuutta.
Suomeen kohdistuvien eläkesijoitusten arvo oli vuoden 2005 lopussa 31 miljardia euroa.
Vuoteen 2004 verrattuna Suomeen tehtyjen sijoitusten osuus on hieman laskenut. Muulle
euroalueelle tehtyjen sijoitusten osuus on pysynyt vuodesta 2004 lähes ennallaan, ja oli
vuoden 2005 lopussa 41 prosenttia. Euroalueen ulkopuolelle kohdistuneiden sijoitusten
osuus kasvoi reilulla kolmella prosentilla ja oli vuoden lopussa noin 28 prosenttia.
Osakesijoituksiin lasketaan pörssissä noteerattujen osakkeiden lisäksi
osakerahasto-osuudet, noteeraamattomat osakkeet ja pääomasijoitukset. Osakkeiden
lisäksi työeläkeyhtiöt sijoittavat kiinteistöihin ja erilaisiin
korkoinstrumentteihin.
SAK:n
johtaja Pertti Parmanteen mukaan selvityshenkilön, pankinjohtaja Matti
Louekosken ehdotukset kehittävät hallintoelinten valintamenettelyä
nykyaikaisemmaksi, avoimemmaksi ja tasapuolisemmaksi. Samalla selkiinnytetään
palkansaajien asemaa yhtiökokouksissa ja hallintoelinvalinnoissa. Myös valtakirjan
käyttömahdollisuus vahvistaa palkansaajien edustusta yhtiökokouksissa.
Parannusta nykytilanteeseen on myös velvollisuus asettaa nimityksiä
valmisteleva vaalivaliokunta, jonka jäsenistä puolet valitaan palkansaajien edustajista.
Tasapuolisuudesta huolehditaan myös sillä, että yhtiön hallituksen, hallintoneuvoston
ja vaalivaliokunnan puheenjohtajista ja varapuheenjohtajista toinen nimitetään
palkansaajien edustajien ehdottamista henkilöistä, Parmanne huomauttaa.
Pertti Parmanteen mukaan työeläkeyhtiöiden pitää toiminnassaan keskittyä omalle
toimialalleen. Siksi kaavailtu työeläkeyhtiöiden itsenäisyyden ja toiminnan
riippumattomuuden vahvistaminen on tarpeen. Hallituksen jäsenten mahdollisuuksia toimia
muiden yhtiöiden palveluksessa tai hallintoelimissä onkin rajoitettava.
Palkansaajille on tärkeätä, että yhtiöiden hallituksissa on riittävästi
sijoitusten turvallisuutta ja tuottavuutta valvovia ja asiakkaiden tasapuolista kohtelua
korostavia riippumattomia asiantuntijoita, Parmanne korostaa.