yömatkaliikenne
on kaksinkertaistunut viime vuosikymmeninä melkein kuin varkain ja lähes kokonaan ilman
yhteiskunnallista keskustelua.
Vaikka kaksi kolmannesta työmatkoista jää alle 10 kilometrin, asuinkuntansa
ulkopuolelle ansioihin ajaa päivittäin jo joka kolmas työllinen, eli noin 700 000
henkeä. Viikossa työmatkakilometrejä kertyy yhteensä 200 miljoonaa, laskee Suomen
ympäristökeskus.
Koko maassa yhdensuuntaisen työmatkan keskipituus on 1012 kilometriä, mutta
tätä huomattavasti pitempiä matkoja päivittäin kulkevien määrä kasvaa jatkuvasti.
Varsinkin suurille työssäkäyntialueille, kuten Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun
seudulle, ajetaan niistä yhä kauempana sijaitsevista kunnista.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla 70 kilometrin työmatka suuntaansa on tavallinen,
eikä siitä ihmeitä jäädä jälkeen muuallakaan. Päivittäin Helsingin liepeille tai
niin sanotulle YTV-alueelle sukkuloi yli 110 000 työmatkaajaa.
Pitenevät työmatkat eivät tietenkään ole mikään kotoinen ilmiö, vaikka
täällä vähän väkeä harvassa asuukin. Todella suurten keskusten, kuten usein
mainittujen Japanin, Keski-Euroopan ja Amerikan metropolien, suuntaansa monituntisten
työmatkojen täytyy tuntua täyteen ahdetuissa junissa ja moottoriteillä joka päivä
tosi ahdistavalta.
Suuren maailman synkät esimerkit osoittavat, millaisiin äärimmäisyyksiin työn
perässä juostessaan voi joutua. Jo kahdeksalla työtunnilla ja neljän tunnin
työmatkoilla, joita meilläkin tehdään tuhatmäärin, luulisi olevan kelvollinen
joustoja kärttäville työmarkkinoille ja niitä rajattomasti vaativille työnantajille.
Olkoot pitenevät työmatkat sitten pakon sanelemia tai vapaaehtoisia, ne tehdään
omalla ajalla mutta työn ehdoin. Jos työ sitoo tekijänsä puoleksi vuorokaudeksi ja
tämä sidos on koko ajan paineissa pidentyä, on hurskastelua puhua esimerkiksi työn ja
perhe-elämän yhteensovittamisesta.
Noin 5070 kilometrin säteellä pääkaupunkiseudusta sijaitsevista kunnista käy
töissä Helsingissä yli 20 000 henkeä päivittäin. Vain harva näin
uskaltaa väittää tekee sen mielellään. Työn eteen on siedettävä pitkän
työmatkan vaiva. Työn luo on mentävä, ihmisen suuntaan työ ei Suomessa liiku puhutaan
hajasijoituksesta mitä puhutaan.
Kun työkansa haluaa ulos huonosti suunnitelluista mutta kalliista keskuksista,
tuotanto niihin jopa tunkee. Esimerkiksi käy teollisuus, joka keskittyy kovaa vauhtia
koko ajan vain neljään maakuntaan, Uudellemaalle, Varsinais-Suomeen, Pirkanmaalle ja
Pohjois-Pohjanmaalle.
Useat ihmisten arjen tutkijat näkevät meikäläisen työmatkailun ja sen kehityksen
suunnan jo erittäin merkittävänä ilmiönä, jonka tulisi vaikuttaa monillakin
yhteiskuntapolitiikan lohkoilla.
Työmatkakulujen täydellä verovähennysoikeudella ei näistä matkoista syntyviä
ongelmia ratkota kuin murto-osiltaan eikä etätyöllä senkään vertaa. Vuoden alussa
käyttöön tulleiden työmatkalippujenkin ongelma on, että niistä teoriassakin hyötyy
vain joka 10. työmatkaaja eli se osa työssäkävijöistä, joka julkisilla välineillä
liikkuu. Pendelöinti ei ole myöskään yksin talous-, teknologia- tai
ympäristöpolitiikkaa, vaan mitä suurimmassa määrin myös sosiologiaa. Ja, yllätys,
yllätys, myös työmarkkinapolitiikkaa.
Porvoon jalostamolle mennään töihin työmaabussilla.