Ihmisoikeudet
eivät ole nyky-Euroopassakaan selviö. Strasbourgissa toimiva Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen vastaanotti vuonna 2005 kaikkiaan 45 000 uutta valitusta.
Kaikkiaan tällä hetkellä on vireillä 80 000 juttua, ja tuomioistuinta ollaan
uudistamassa.
Viime vuoden 45 000 valituksesta kertyy noin tuhat valitusta tuomioistuimen
jokaista tuomaria kohden. Vuonna 1995 valituksia tehtiin noin 11 200, ja kun
suomalainen tuomari Matti Pellonpää aloitti työnsä Strasbourgissa vuonna 1990,
valitusten määrä oli vuodessa vain 1 0002 000.
Jo silloin ajateltiin, että työtaakka alkoi olla kestämätön. Nykyään
tilanne on monen mielestä katastrofaalinen, sillä juttuja tulee sisään vuodessa
enemmän kuin mitä pystymme ratkaisemaan, vaikka toimintaa onkin tehostettu, hän sanoo.
Viime vuonna listoilta saatiin pois 27 000 juttua, joista valtaosa jätettiin
käsittelemättä muotoseikkojen takia. Noin tuhannesta langettavasta tuomiosta 26
prosenttia koski Turkkia, 10 prosenttia Ukrainaa, 9,5 prosenttia Kreikkaa ja 7 prosenttia
Venäjää.

Suurin määrä valituksia, 81 prosenttia kaikkiaan, tulee yhdestätoista maasta.
Kärkisijaa tällä listalla pitää Venäjä, jonka osuus on 17 prosenttia, ja sen
jälkeen tulevat Turkki 13, Romania 12 ja Puola 11. Ukrainan, Ranskan, Saksan, Italian,
Bulgarian, Ison-Britannian ja Tekin osuus vaihtelee kolmen ja kuuden prosentin
välillä.
Pellonpää sanoo, että tuomioistuimen työ oli toki tärkeää myös 1990, kun
Euroopan neuvostoon kuului parikymmentä suhteellisen vakiintunutta oikeusvaltiota.
Silloin työ oli enemmän eräänlaista hienosäätöä. Uudet jäsenet
synkensivät kuvaa, ja nykyään meille tulee valituksia hyvin vakavista
ihmisoikeusloukkauksista sellaista maista kuin Turkki, Venäjä ja Ukraina, sanoo
Pellonpää, mutta lisää että tuomioistuimen työ johtaa kuitenkin parannuksiin,
oikeusvaltion rakentumiseen.
Romania ja Bulgaria odottelevat tällä hetkellä EU:n kynnyksellä, ja Turkki tekee
yhteistyötä ihmisoikeustuomioistuimen kanssa tarkoituksenaan tulla salonkikelpoiseksi
EU:ssa, jonka kriteerit ovat pitkälti samat kuin tuomioistuimen.
Valtioita voidaan tuomita vahingonkorvauksiin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin perustettiin vuonna 1950. Sen toiminta pohjautuu
Euroopan neuvoston perus- ja ihmisoikeuksien suojaamiseksi solmittuun yleissopimukseen.
Sopimuksessa on mukana myös oikeus perustaa ammattiyhdistyksiä ja liittyä niihin.
Yksittäiset kansalaiset voivat kääntyä ihmisoikeustuomioistuimen puoleen
asianajajan avustuksella tai ilman, kun asia on ensin käsitelty kotimaisissa
oikeusasteissa. Tuomioistuin ei voi kumota kotimassa annettua tuomiota, mutta se voi antaa
vahvistustuomion siitä, onko ihmisoikeusloukkaus tapahtunut vai ei, ja tuomita
jäsenvaltion jopa usein miljoonien eurojen vahingonkorvauksiin. Joskus vaaditaan muutosta
kansalliseen lainsäädäntöön. Siitä raportoidaan ministerikomitealle, joka on se
elin, jolla on valta määrätä sanktioista. Teoriassa valtio voidaan myös sulkea
ulkopuolelle. Niin ei ole koskaan tapahtunut, mutta jollei Kreikka olisi lähtenyt
vapaaehtoisesti silloin kun se tuomittiin sotilasdiktatuurin aikana hyvin vakavista
ihmisoikeusloukkauksista, niin olisi toimittu. Nykyään Kreikka on jälleen mukana.
Suomesta ilmoitettiin viime vuonna 270 uutta juttua, ja kaikkiaan juttuja on tällä
hetkellä vireillä noin 550. Aiemmin valitukset käsittelivät useimmiten lasten
huostaanottoja, mutta nykyään suomalaiset reagoivat liian pitkään kestäviin
oikeudenkäynteihin.
Suomalainen vakuutustuomioistuin on esimerkiksi saanut langettavan tuomion, koska se ei
antanut tiedoksi lääkäriltä saamaansa asiakirjaa. Ihmisoikeustuomioistuin ei sen
sijaan voi ottaa kantaa aineellisiin kysymyksiin, esimerkiksi kansaneläkkeiden tasoon.
Ranskalle tuomio orjuudesta
Orjuuden ja pakkotyön kielto joka kirjoitettiin sopimukseen ajatellen
todellista orjuutta ja pakotyötä natsi-Saksassa johti viime vuonna ensimmäiseen
langettavaan tuomioon. Sopimusta tulkittiin niin, että julkisella vallalla, tässä
tapauksessa Ranskalla, on ns. positiivinen velvollisuus suojella ihmisiä muilta
ihmisiltä. Ei siis ainoastaan niin, että valtio ei itse saa alistaa ketään orjuuteen
ja pakkotyöhön.
Togolainen tyttö oli kotiorjana perheessä, joka myös oli Togosta. Tyttö
onnistui pääsemään vapaaksi. Hän haastoi perheen oikeuteen ja sai korvauksen
palkoista, joita hänelle ei ollut koskaan maksettu. Ranskan silloinen lainsäädäntö ei
sisältänyt määräyksiä kotiorjuuden rikosoikeudellisista seuraamuksista, joten
perhettä ei rangaistu. Nyt lainsäädäntöä on muutettu, Pellonpää sanoo.
Iso-Britannia sai hiljattain tuomion siitä, että se kieltäytyy edelleen antamasta
vangeille äänioikeutta. Kumpikin tapaus osoittaa, että myös vanhoissa jäsenmaissa
tapauksissa tapahtuu edelleen asioita, joissa ihmisoikeustuomioistuinta tarvitaan.
Pellonpää on sitä mieltä, että ulkopuolinen valvonta on hyvä asia, koska sen avulla
voidaan torjua taipumusta tarkastella asioita vain oman järjestelmän sisältä.
Tetenia ja CIA-pakolaiset
Matti Pellonpää on vakuuttunut siitä, että Euroopan ihmisoikeusistuin tullaan
mainitsemaan, jos Tetenian konfliktin historia jonakin päivänä
kirjoitetaan.
Emme ole ratkaisseet konfliktia, mutta meidän tuomiomme ovat todisteita
tapahtuneesta. Venäjä on tuomittu ja se on maksanut korvauksia siitä että on loukannut
oikeutta elämään valmistelemalla pommituksia ja kiduttamalla, hän sanoo.
Parlamentti käsitteli tammikuun istunnossaan raporttia väitteistä, jotka koskivat
CIA-lentoja ja Puolan ja Romanian kidutusleirejä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimella ei
ole toimivaltaa Yhdysvaltain suhteen, mutta eurooppalaisissa leireissä pidetyt
mahdolliset vangit voivat kääntyä tuomioistuimen puoleen. Suoraan, koska sen tapaisissa
asioissa voi olla mahdotonta kääntyä ensin kotimaan oikeuslaitoksen puoleen.
Ihmisoikeustuomioistuimen toimintaa uudistetaan vuoden vaihteessa. Käsittelyajat
lyhenevät, kun valitus voidaan hylätä suoraan, jos sen aiheena olevan asian ei voida
osoittaa aiheuttavan huomattavaa vahinkoa, ja kun tietyissä jutuissa tarvitaan nykyisen
kolmen asemesta vain yksi tuomari.
Matti Pellonpää ei ole enää näkemässä sisältä päin miten uudistus puree. Hän
palaa 16 vuoden jälkeen Suomeen ottaakseen vastaan uuden virkansa Korkeimmassa
hallinto-oikeudessa.
Ingegerd Ekstrand