-
Ehdottomasti kannatettava ajatus. Kunhan sitten vain luodaan toimiva ja ennen kaikkea
tasapuolinen järjestelmä. Näin kommentoi työnantajansa eli Tampereen kaupungin uusia
työmatkakorvaussuunnitelmia JHL:n teknisten kuukausipalkkaisten pääluottamusmies Pentti
Herranen.
Joskus joudun itsekin ajamaan autolla töihin ja tiedän, mitä ne aamuruuhkat
ovat. Jos porukka saataisiin enemmän käyttämään kaupungin busseja, niin se olisi
kaikin puolin hyvä asia.
Herranen lupaa itsekin ostaa työnantajan tukeman työsuhdematkalipun kunhan sellainen
saadaan käyttöön. Tampereen kaupunki haluaa olla yksi ensimmäisistä: se on varautunut
käynnistämään uuden työmatkojen tukijärjestelmän huhtikuun ensimmäisestä
päivästä lähtien. Eikä kysymys ole kuulemma suinkaan mistään aprillipilasta.
Bussien käyttö vähentynyt
Tampereella on jo pitempään oltu huolissaan kaupungin sinisten bussien
laskeneesta suosiosta. Entistä useammat ovat hypänneet oman auton rattiin
työmatkoillaan. Tuloksena on ruuhkia ja yhä väkevämpiä pakokaasupäästöjä
Tampereen taivaalle. Toisaalta bussilippujen hintaan on kerääntynyt korotuspaineita.
Me teimme reilu vuosi sitten oikein selvityksen työsuhdematkalipusta. Yhdessä
Tampereen teknillisen yliopiston kanssa tehty tutkimus tuli siihen tulokseen, että jos
työnantaja maksaisi puolet kausilipun hinnasta, niin moni jättäisi oman auton kotiin,
kertoo kaupungin henkilöstöpäällikkö Kirsi Koski.
Vastaava selvitys oli tehty jo sitä ennen pääkaupunkiseudulla ja siellä
tultu siihen tulokseen, että työsuhdematkalippu on liian kallis järjestelmä. Me emme
sitä uskoneet emmekä usko vieläkään.
Tampereen valtuusto on varannut suuren yksimielisyyden vallitessa tämän vuoden
budjettiin miljoona euroa työsuhdematkalipun käyttöönottoa varten. Summan taustalla on
laskelma siitä, että työsuhdematkalipun ostaisi noin 6 000 kaupungin palkollista,
kun nykyään kausilippulaisia on noin 4 000. Kaupungin palveluksessa on yhteensä
16 000 henkeä, joista 13 500 on vakituisia.
Jos näin moni vaihtaisi joukkoliikenteeseen, niin aamu- ja iltaruuhkat
vähenisivät, ilma puhdistuisi ja kaupungin liikennelaitoksen tilinpäätöskin
näyttäisi kauniimmalta, vakuuttaa Kirsi Koski, joka on aikaisemmin hankkinut tuntumaa
joukkoliikenteeseen Tampereen liikennelaitoksen (TKL) palveluksessa.
Tasapuolisuus turvattava
Työsuhdematkalipun käyttöönottoa on Tampereella suunnitellut työryhmä, jossa on
niin työntekijä- kuin työnantajapuolenkin edustus. Työntekijöitä edustava Pentti
Herranen kertoo vieneensä tietoa uusista suunnitelmista ammattiosastonsa jäsenten
keskuuteen.
Palaute on ollut myönteinen. Siitä vain ovat monet huolestuneet, että kaikkia
työntekijöitä pitää sitten kohdella tasapuolisesti.
Herranen muistuttaa, että osa kaupungin palkollisista tulee töihin naapurikunnista ja
osa junalla jopa Toijalasta ja Vammalasta asti. Hänen mielestään junalla kulkijoille on
korvattava VR:n kausilipusta vastaava määrä euroina kuin mitä kaupungin
liikennelaitosta käyttävätkin saavat työnantajalta. Naapurikunnista tulevat voivat
hankkia seutulipun, josta siitäkin on korvattava eurolleen sama määrä kuin TKL:n
busseille kulkevillekin.
Joku on Tampereella arvostellut sitä, että työsuhdematkalippua ostamattomat
jäävät kaupungin maksamaa tukea vaille. Tällaista arvostelua kaupunginhallinnossa ei
ymmärretä. Jääväthän tuettuun työpaikkaruokailuun osallistumattomatkin tukea vaille
eikä kukaan siitä ole valittanut.
Verottajan kanssa vielä väännetään
Suurimpana kantona kaskessa työsuhdematkalippua käyttöön otettaessa näyttää
olevan verottajan toistaiseksi liian yleiselle tasolle jäänyt linjanveto. Verottaja on
laskelmissaan lähtenyt siitä, että työnantaja maksaisi työsuhdematkalipusta 25
prosenttia, mutta Tampereen kaupunkipa haluaa korvata puolet. Tampereen malli olisi
työntekijälle verotuksellisesti huonompi valtiovarainministeriön linjausten mukaan.
Selvitystemme mukaan työnantajan osuuden pitää olla puolet, jotta porkkana
olisi kunnollinen. Pienemmällä korvausprosentilla ei kovin moni työsuhdelippua
hankkisi, arvelee Kirsi Koski.
Herranen on niin ikään huolissaan verottajan omaksumasta kannasta. Hän toivoo, että
rahaministeriö ei tappaisi hyvää ajatusta verolinjauksillaan.
TKL:n kuukauden lippu maksaa nykyisellään 44 euroa, jolloin työntekijän
maksettavaksi siis jäisi 22 euroa. Vastaavasti kolmen kuukauden lipun hinta on 115 euroa,
josta työntekijä maksaisi 57,50 euroa.
Työsuhdelipusta tulee henkilökohtainen eli sillä eivät sukulaiset ja tuttavat voi
ajella. Matkustamista ei kuitenkaan ole rajoitettu työmatkoihin, vaan lippua voi
käyttää milloin vain ja mihin tarkoitukseen vain.
Tieto Tampereen pitkälle edenneistä suunnitelmista on kiirinyt jo muidenkin
kuntatyönantajien korviin. Kirsi Koskelle on soiteltu ja kyselty, miten matkalippuasia
olisi parasta hoitaa.
Esa Tuominen