vane.jpg (302 bytes)

klo.jpg (9051 bytes)tee.jpg (2675 bytes)

Aika on rahaa, mutta rahallakaan ei saa aikaa

mine1.jpg (716 bytes)  Opiskelu ja osa-aikatyö kuulostaa kiireiseltä yhdistelmältä. Onko tämä mahdollista ilman, että kaikki vapaa-aika menee työssä?

Tarinani kertoo opiskelun ja työn yhteensovittamisesta. Itse olen kaksi vuotta opiskellut ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä ja työskennellyt opiskelun ohessa osa-aikamyyjänä. En ole koskaan tuntenut, etten kerkeäisi harrastaa mitään. Sillä olen ollut useamman vuoden aktiivisena oppilaskuntatoiminnassa, joka vie yllättävän paljon aikaa.

Olen selvinnyt näistä kahdesta vuodesta siksi yllättävän hyvin, että olen yrittänyt ajatella mikä minusta on tärkeää ja tehdä niitä asioita mitkä minulle ovat tärkeimpiä. Ajastani käytin alkuviikon opiskellen päivisin koululla ja iltaisin kotona. Viikonloppuisin olin yleensä töissä, joten viikonlopulle en yleensä jättänyt kauheasti koulutehtäviä. Sunnuntait pyhitin vain itselleni ja omille harrastuksilleni. Tosin tästäkin jouduin lipsumaan sillä jokainenhan meistä tietää, että ruokakaupat saavat olla auki myös sunnuntaisin, joten näitäkin työvuoroja tuli.

Mielestäni opiskelijat pystyvät aivan hyvin ajanpuitteissa käymään opiskelujen ohella töissä. Se vain todella vaatii välillä kärsivällisyyttä ja venymistä. Osa-aikatyö on opettanut minulle oman ajan arvostusta, kun on vapaata sitä haluaa pitää laatuaikana. Joskus mietin, että voi kunpa minullakin olisi yhtä paljon aikaa opiskelutehtäviin kuin luokkatovereillani, mutta itsehän olen tieni ja vapaa-ajan käyttöni valinnut. Kaikillehan ei ole vain täysin mahdollista valita vaihtoehtoa, että opiskelisi pelkästään. Tähän voisin esimerkiksi sanoa sellaiset henkilöt joilla on perhettä elätettävänä tai vastaava elämäntilanne. Osa-aikatyön positiivisina puolina opiskelun ohella voin pitää sitä, että kun valmistun minulla on jo kokemusta työelämästä ja olen oppinut ettei mikään tule helpolla.

Joskus tuntuu, että on se hullua kun on päässyt hyvään oppilaitokseen opiskelemaan, mutta siitä ei voi ottaa kaikkea irti. Koska en halua kituuttaa itseäni miettimällä, mitähän sitä tänään pystyy ostamaan. Yleensä viikonlopun työvuoroni olivat perjantai-iltaisin ja lauantai aamuisin alkaen klo 6.00. Silloin kun itse heräät ennen viittä ja lähtee töihin vastaan tulee ainakin muutama yöelämää viettänyt henkilö. Tällöin miettii mielessään että onhan se mukavaa olla töissä näin lauantaisin kuin se että makaisit krapulassa koko lauantaipäivän. Yleensä se joka viettää päivänsä krapulassa sen rahat menee, kun taas minulle sitä tulee joten tämä saa ainakin hetkeksi hymyn huulille. Vaikka joutuukin lähtemään aikaisin töihin vielä raskaan kouluviikon päätteeksi.

Tämän hetken tilanteeni on hyvä sillä sain uuden kokoaikaisen työn ja opintoni ovat lähes valmiit. Mutta jokaiselle opiskelijalle ja osa-aikatyöntekijälle toivon venymistä ja kärsivällisyyttä.

Kirsi Harju
Kirjoittaja on
jyväskyläläinen ammattikorkeakouluopiskelija ja
oppilaskunta-aktiivi.
Hänet palkittiin Next Step -messuilla
Ammattiin opiskelevaksi vuodelle 2002.

Palkkatyöläinen 5.2.2002 nro 1/02

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)