Opiskelu ja osa-aikatyö kuulostaa kiireiseltä
yhdistelmältä. Onko tämä mahdollista ilman, että kaikki vapaa-aika menee työssä?
Tarinani kertoo opiskelun ja työn yhteensovittamisesta. Itse olen kaksi vuotta
opiskellut ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä ja työskennellyt opiskelun ohessa
osa-aikamyyjänä. En ole koskaan tuntenut, etten kerkeäisi harrastaa mitään. Sillä
olen ollut useamman vuoden aktiivisena oppilaskuntatoiminnassa, joka vie yllättävän
paljon aikaa.
Olen selvinnyt näistä kahdesta vuodesta siksi yllättävän hyvin, että olen
yrittänyt ajatella mikä minusta on tärkeää ja tehdä niitä asioita mitkä minulle
ovat tärkeimpiä. Ajastani käytin alkuviikon opiskellen päivisin koululla ja iltaisin
kotona. Viikonloppuisin olin yleensä töissä, joten viikonlopulle en yleensä jättänyt
kauheasti koulutehtäviä. Sunnuntait pyhitin vain itselleni ja omille harrastuksilleni.
Tosin tästäkin jouduin lipsumaan sillä jokainenhan meistä tietää, että ruokakaupat
saavat olla auki myös sunnuntaisin, joten näitäkin työvuoroja tuli.
Mielestäni opiskelijat pystyvät aivan hyvin ajanpuitteissa käymään opiskelujen
ohella töissä. Se vain todella vaatii välillä kärsivällisyyttä ja venymistä.
Osa-aikatyö on opettanut minulle oman ajan arvostusta, kun on vapaata sitä haluaa
pitää laatuaikana. Joskus mietin, että voi kunpa minullakin olisi yhtä paljon aikaa
opiskelutehtäviin kuin luokkatovereillani, mutta itsehän olen tieni ja vapaa-ajan
käyttöni valinnut. Kaikillehan ei ole vain täysin mahdollista valita vaihtoehtoa, että
opiskelisi pelkästään. Tähän voisin esimerkiksi sanoa sellaiset henkilöt joilla on
perhettä elätettävänä tai vastaava elämäntilanne. Osa-aikatyön positiivisina
puolina opiskelun ohella voin pitää sitä, että kun valmistun minulla on jo kokemusta
työelämästä ja olen oppinut ettei mikään tule helpolla.
Joskus tuntuu, että on se hullua kun on päässyt hyvään oppilaitokseen
opiskelemaan, mutta siitä ei voi ottaa kaikkea irti. Koska en halua kituuttaa itseäni
miettimällä, mitähän sitä tänään pystyy ostamaan. Yleensä viikonlopun työvuoroni
olivat perjantai-iltaisin ja lauantai aamuisin alkaen klo 6.00. Silloin kun itse heräät
ennen viittä ja lähtee töihin vastaan tulee ainakin muutama yöelämää viettänyt
henkilö. Tällöin miettii mielessään että onhan se mukavaa olla töissä näin
lauantaisin kuin se että makaisit krapulassa koko lauantaipäivän. Yleensä se joka
viettää päivänsä krapulassa sen rahat menee, kun taas minulle sitä tulee joten
tämä saa ainakin hetkeksi hymyn huulille. Vaikka joutuukin lähtemään aikaisin töihin
vielä raskaan kouluviikon päätteeksi.
Tämän hetken tilanteeni on hyvä sillä sain uuden kokoaikaisen työn ja opintoni
ovat lähes valmiit. Mutta jokaiselle opiskelijalle ja osa-aikatyöntekijälle toivon
venymistä ja kärsivällisyyttä.
Kirsi Harju
Kirjoittaja on
jyväskyläläinen ammattikorkeakouluopiskelija ja
oppilaskunta-aktiivi.
Hänet palkittiin Next Step -messuilla
Ammattiin opiskelevaksi vuodelle 2002.