 
Televisiosta perheenjäsen
 Viihteen varjolla valistusta
Televisio haukkaa yhä suuremman palan
suomalaisten vapaa-ajasta. Erityisesti sunnuntaista on tullut päivä, jolloin
rentoudutaan televisiota katsellen. Sunnuntaisin suomalaisilta hurahtaa tv:n ääressä
keskimäärin lähes kolme tuntia, kun muina viikonpäivinä televisiota katsotaan noin
kaksi ja puoli tuntia.
Kymmenessä vuodessa television katseluun käytetty aika on lisääntynyt puolella
tunnilla. Television katselu on lisääntynyt kaiken ikäisillä suomalaisilla ja myös
kaikissa sosioekonomissa ryhmissä. Tv-yhtiöissä katselun lisääntymistä selitetään
tarjonnan lisääntymisellä. Kymmenen vuoden takaiseen aikaan verrattuna kanavia on
enemmän ja tv-ohjelmia voi katsella lähes vuorokauden ympäri.
Mutta mikä televisiossa kiehtoo niin, että se esimerkiksi on syrjäyttänyt
perinteiset sunnuntaikyläilyt? Tutkija Iiris Ruoho Tampereen yliopistosta ei pidä
kaukaa haettuna ajatusta televisiosta uudenlaisen yhteisöllisyyden luojana.
Perinteinen yhteisöllinen osallistuminen, esimerkiksi ay-toimintaan tai
politiikkaan, on rapautunut ja vapaa-aika on siirtynyt yhä enemmän kotiin. Televisio luo
tässä yhteydessä eräänlaista keinoyhteisöllisyyttä, Ruoho pohtii.
Ruohon mukaan television katselua voidaan selittää myös päivittäin samaan aikaan
toistuvana rituaalina. On esimerkiksi hyvin tyypillistä, että uutiset katsotaan joka
ilta samaan aikaan.
Television katselu rytmittää iltaa. Uutisten katsominen on osa
yhteisöllisyyttä tarjoamalla tunteen siitä, että tietämällä yhteisistä asioista
myös kuuluu joukkoon.
Uutiset yhdistävät
Television ääressä vietetty aika on yhteydessä ihmisen elämänkaareen. Nuoremmat
katselevat televisiota vähemmän kuin iäkkäät ihmiset. Tilastokeskuksen selvityksen
mukaan ikäryhmistä vähiten televisiota katsovat 2544-vuotiaat. Tosin tässäkin
iässä tv:n ääressä kuluu keskimäärin lähes kaksi tuntia vuorokaudessa.
Eniten televisiota katsovat eläkeläiset, keskimäärin kolme tuntia vuorokaudessa.
Keskimääräistä enemmän television ääressä viettävät aikaansa myös
työväestöön kuuluvat. Miehet katselevat televisiota päivittäin vajaat 20 minuuttia
enemmän kuin naiset. Siinä missä naiset suosivat ihmissuhdesarjoja, miehiä
miellyttävät ajankohtaisohjelmat ja urheilu.
Iiris Ruohoa huolestuttaa se, että ohjelmatarjonnan lisääntyminen on tähän
mennessä ollut lähinnä määrällistä, eikä se ole merkinnyt tarjonnan
monipuolistumista. Ruoho pelkää, että digitalisoitumisen myötä ohjelmiston
yhdenmukaistuminen lisääntyy entisestään.
Finnpanelin neljännesvuosittain eri kanavilta kokoama katsotuimpien ohjelmien lista
vahvistaa sen, että uutiset ja urheilu yhdistävät suomalaisia. Tuoreimmassa viime
vuoden loka-joulukuun katsotuimpia ohjelmia listaavassa mittauksessa kärkeen sijoittuivat
eri kanavien uutislähetysten ohella Itsenäisyyspäivän vastaanotto, lauantai-illan
viihdeohjelma BumtsiBum!, nuorten suosima Salatut elämät -sarja, ja ajankohtaisohjelma
Karpolla on asiaa. Siina missä nuoret suosivat amerikkalaisia sarjoja, yli 45-vuotiaita
puhuttelevat myös kotimaiset draamasarjat.
Pirjo Pajunen
Viihteen
varjolla valistusta
Iiris Ruoho on väitöskirjassaan tutkinut TV2:n
vuosikymmenten varrella esittämiä kotimaisia perhesarjoja alkaen Heikistä ja Kaijasta.
Nämä usein hyvin suositut sarjat eivät Ruohon mukaan ole katsojille pelkkää
viihdettä.
Näissä ns. käyttödraamoissa on viihteellisyydestä huolimatta myös
yhteiskunnallinen ulottuvuus, niiden avulla halutaan katsojille kertoa suomalaisesta
yhteiskunnasta, Ruoho huomauttaa ja viittaa esimerkiksi huippusuosittuun Metsolat-sarjaan,
jossa yhteiskunnallisen murroksen ja maaseudun ongelmien kuvaamisella oli oma tärkeä
sijansa.
Viime vuosikymmenellä sarjojen yhteiskunnallinen ote alkoi Ruohon mukaan herpaantua.
Kansainvälisten formaattien yleistymisen myötä sarjojen teemat keskittyvät yhä
voimakkaammin yksilöihin ja heidän ihmissuhdeongelmiinsa. Kotimaisissa draamoissa
suosituksi teemaksi nousi 90-luvulla yrittäjyys ja yrittäjäperheiden tarinat.
Näkökulma oli yksilön ja sarjoissa viestitettiin, että yksilö on itse oman
onnensa seppä.
Ruho kuitenkin uskoo, että tilausta on edelleen myös kotimaiselle käyttödraamalle,
jossa uskalletaan olla viihteellisyyden ohella myös yhteiskunnallisesti kantaaottavia.
Palkkatyöläinen
5.2.2002 nro 1/02 |