vane.jpg (302 bytes)

klo.jpg (9051 bytes)tee.jpg (2675 bytes)

Ay-johdolle
päivittäin
10–20 viestiä

mine1.jpg (716 bytes)  Millaisessa sähköpostitulituksessa ay-johtajat elävät? Kuuluuko kentän ääni viestien virrassa? Ehtiikö terävä pää vastata palautteeseen?

Lauri Ihalainen saa päivittäin keskimäärin kymmenen sähköpostiviestiä omalle koneelleen. Sen lisäksi sihteeri välittää puheenjohtajalle viitisen viestiä päivittäin.

– Koska asiattomia viestejä ei juuri tule, karsintaa ei tarvita. Palautetta tulee jonkin verran erityisesti silloin, kun SAK on näkyvämmin julkisuudessa. Palautetta on aina hyvä saada, Ihalainen sanoo.

– Lyhyisiin viesteihin ehdin vastata, mutta harvemmin pidempiin tiedusteluihin, jotka pyrin toimittamaan asiantuntijavalmisteluun. Monasti saamani viestit ovat kannanottoja tai lähetetty tiedoksi. Ne eivät aina edellytä vastaamista, SAK:n puheenjohtaja sanoo.

Sähköpostiviestien ääressä Ihalaisen aikaa vierähtää vaihtelevasti.

– On päiviä, jolloin en ehdi lukea sähköpostiani lainkaan. Lukemiseen ja vastaamiseen menisi varmaan noin puoli tuntia päivittäin.

PAMin puheenjohtaja Maj-Len Remahl saa päivittäin keskimäärin 20 sähköpostiviestiä. Kaikki puheenjohtajalle osoitetut viestit saapuvat suoraan Remahlin postilaatikkoon. Kukaan ei karsi niitä. Viestien lukemiseen ja vastaamiseen Remahlilta kuluu keskimäärin päivittäin tunnin verran aikaa.

– PAMin kotisivujen kautta tulevat viestit delegoidaan yleensä asiantuntijoille. Palautetta tulee aika vähän, keskimäärin kaksi kolme viestiä päivässä. Vastaan itse jos osaan, muuten vastaan, että olen delegoinut sen jollekin, joka vastaa. Toivon lisääkin palautetta. Mutta varmaan vie vielä vähän aikaa ennekuin me itse kukin oppimme enemmän hyödyntämään sähköpostin hyviä puolia, Maj-Len Remahl kertoo.

VAL:n puheenjohtaja Raimo Rannisto saa päivittäin keskimäärin 15 sähköpostiviestiä, enimmillään niitä on 20. Sihteeri ei karsi viestejä. Päivittäin Rannisto käyttää keskimäärin noin puoli tuntia viestien lukemiseen ja vastaamiseen.

– Palauteviestejä ay-liikkeen kentältä tulee 3—5 kappaletta kuukaudessa. Yritän vastata itse, ellei asia selvästi kuulu jonkun toimitsijan toimialaan, Raimo Rannisto kertoo.

KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori saa normaalisti päivittäin 10—15 sähköpostiviestiä. Sihteeri ei avaa sähköpostia.

– Sähköpostiviestit liittyvät enemmän kokouksista informoimiseen ja asiapapereiden lähettämiseen kuin suoraan jäsenpalautteeseen, Santamäki-Vuori sanoo.

– Kentän palaute tulee pääosin muita kanavia pitkin: kirjeitse, puhelimitse tai KTV:n kotisivujen kautta. Kotisivujen seuranta on vastuutettu liitossa henkilölle, joka harkitsee, kenelle vastauspyynnön osoittaa. Suoraan minulle osoitettuun postiin pyrin aina itse vastaamaan.

Sähköpostien lukeminen ja kirjoittaminen vievät KTV:n puheenjohtajan aikaa noin puoli tuntia päivittäin. Viesteihin liittyvät asiakirjat ovat asia erikseen.

Palkkatyöläinen 5.2.2002 nro 1/02

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)