vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

euro.gif (6173 bytes)Bussikuskeja hirvittää

pt-vilkku.gif (216 bytes)  Tasaraha tai lippu etukäteen

mine1.jpg (716 bytes)  Leif Holmberg pudistelee päätään. Häntä hirvittävät vuoden ensimmäiset ajovuorot.

– Pari ensimmäistä viikkoa tulevat olemaan enemmän tai vähemmän kaaosmaiset, mies veikkaa.

Leif Holmberg on ajanut bussia Helsingin kaupungin liikennelaitoksen palveluksessa jo kymmenen vuotta. Viime vuodet hän on ajanut Itä-Helsinkia kiertävillä reiteillä.

HKL:llä kuten muissakin joukkoliikennevälineissä rahastus hoidetaan tammi- ja helmikuun siirtymäkauden kahdella valuutalla. Se tarkoittaa, että kuljettajilla on kaksi kassaa, joista toisessa on markkoja ja toisessa euroja. Matkustaja päättää, kummalla valuutalla maksaa. Sekavaluutta ei kelpaa, vaan matka on maksettava joko euroissa tai markoissa. Vaihtorahana käytetään euroja.

– On aivan selvää, että rahastukseen kuluu enemmän aikaa. Ongelma on, että ylimääräistä aikaa ei kerta kaikkiaan ole, Holmberg tuskailee.

Hänen mukaansa kuskit odottavat vuodenvaihdetta pelonsekaisin tuntein. Moni pitää mieluusti mahdolliset vapaat vuoden alussa.

Holmbergin mukaan aikataulut on vedetty niin kireäksi, että lisäaika uhkaa mennä kuljettajien elpymistauoista.

– Eli työntekijät joustavat taas kerran.

Ratikoissa ei myydä lippuja

Helsingin raitiovaunuissa ei tammi- ja helmikuussa myydä kertalippuja lainkaan. Leif Holmbergin mielestä näin pitäisi toimia myös busseissa, vaikka hän myöntääkin, että asiakkaiden kannalta moinen olisi huono ratkaisu.

Myyntikatkoa perustellaan sillä, että ratikoissa kertalippuja myydään neljä kertaa enemmän kuin busseissa. Raitiolinjat myös ruuhkautuvat heti, jos yhden raitiovaunun kulku hidastuu.

Korvikkeeksi matkustajille tarjotaan vuoden alusta mahdollisuutta ostaa kertalippu kännykällä. Leif Holmberg suhtautuu ratkaisun toimivuuteen epäilevästi.

– Toivotaan, että homma toimii ja ikäviltä tilanteilta vältytään, hän hymähtää.

Holmberg sanoo, että kuljettajilta on tiukkojen aikataulujen myötä jo viety mahdollisuus hyvään asiakaspalveluun.

– Täytyy vain toivoa, että markat vaihtuvat euroiksi mahdollisimman nopeasti ja malttia löytyy niin kuskeilta kuin asiakkailta.

Leif Holmberg korostaa, että kahden valuutan käsittely vaatii kuljettajilta huolellisuutta ja tarkkuutta. Mahdolliset virheet kuski joutuu pulittamaan omasta pussistaan.

Uusi järjestelmä sotkee

Euroon liittyvää koulutusta kuljettajat eivät juuri ole saaneet, mutta luvassa on ohjekirjanen jokaiselle kuskille. Lippukassat, joille kuljettajat tilittävät kassansa, on koulutettu neuvomaan ongelmatilanteissa.

Eurojen tulon yhteydessä HKL ottaa käyttöön tietokonepohjaisen lippujärjestelmän, ajan myötä pahviset matkakortit jäävät kokonaan pois käytöstä. Leif Holmberg pelkää, että lisäongelmia tulee uudesta järjestelmästä ja saman aikaisesta perinteisen pahvikorttijärjestelmän alasajosta.

– Tietokonejärjestelmä hyväksyy vain eurot. Jos pahvikortit, joita ei ensi vuonna enää kovin paljon oteta reiteille mukaan, loppuvat, matkustajien on pakko maksaa euroissa. Jos tietokonejärjestelmä sitten sattuu menemään jumiin, mikä on järjestelmää käyttöönotettaessa varsin mahdollista, matkustajia ei voida rahastaa lainkaan, Holmberg selvittää.

Tällaisessa tilanteessa kertalipulla matkustavilta ei kuitenkaan evätä pääsyä bussiin, vaan luvassa on Leif Holmbergin mukaan ilmainen matka.

Pirjo Pajunen

Tasaraha tai lippu etukäteen

mine1.jpg (716 bytes)  Joukkoliikenteen harjoittajilla on liikenneministeriön kanssa yhteinen eurotyöryhmä, joka on laatinut euroon siirtymisestä joukkoliikennettä koskevat ohjeet. Mukana työryhmässä ovat mm Matkahuolto ja VR. Lähtökohtana on, että kaikissa kulkuvälineissä toimitaan tammi- ja helmikuun siirtymäkaudella yhdenmukaisesti.

Matkustaja voi maksaa matkansa joko euroissa tai markoissa, mutta sekavaluutalla lippua ei suositella ostettavaksi. Matkustajia suositellaan käyttämään tasarahaa ja välttämään suuria seteleitä. Kalliimpia lippuja ostettaessa suositellaan korttien käyttöä maksuvälineenä. Joukkoliikenteen harjoittajien harras toive on, että mahdollisimman moni hankkisi matkalippunsa etukäteen.

Lippuautomaatit vaihdetaan tammi—helmikuun aikana pelkästään euroilla toimiviksi. Ainakin Helsingissä tavoitteena on asteittainen muutos siten, että isommilla asemilla, joissa on useita automaatteja, ainakin yksi säilyy markoilla toimivana helmikuun loppuun asti.

VR totuttaa asiakkaita euroon tarjoamalla automaatista ostetun junalipun yhtä euroa eli kuutta markkaa halvemmalla kuin markoissa maksetun lipun. HKL:n kertalippujen hinta nousee euron myötä 12 markkaan eli kahteen euroon.

Palkkatyöläinen 10.12.2001 nro 10/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)