Kansainvälisyys näyttää olevan tämän ajan
eetos. Eri elinkeinon, teollisuuden ja kulttuurin sektoreilla viljellään
globaali-käsitettä yhä runsaammin. Kylät, kansalliset tai etniset yhteisöt
näyttävät olevan out, kun taas sitä vastoin monikulttuurisuus ja
multi-kaikkea ovat in! Tietoteknologiasta on tullut aikakautemme merkkipaalu:
sähköposti, Internet ja kännykät ovat meidän sukupolvemme saavutuksia ihmisen
kamppailussa luontoa sekä ajan ja paikan lainalaisuuksia vastaan. Kommunikaatiosta yli
aika- ja maantieteellisten rajavyöhykkeiden on tullut ikoni, joka välittää meidän
aikamme unelmat ja saavutukset jälkipolvien siunailtavaksi.
Elävä elämä ja ihmisten kokemukset kansainvälisyydestä näyttävät kuitenkin
antavan toisenlaisen kuvan. Keskiverto englantilainen teini on hät´hätää käynyt
kanaalin toisella puolella tai ihmettelemässä punaviinin halpaa hintaa Espanjan
lomakohteissa. Moni suomalainen järjestö, joka on hakenut työntekijöitä ulkomaille,
on joutunut manailemaan rekrytointivaikeuksien keskellä. Interreilailu, seikkailu kehä
kolmosen ulkopuolella tai hyppy tuntemattomaan tulevaisuuteen ja epätietoisuuteen
urakehityksestä näyttävät houkuttelevan yhä pienemmän joukon liikkeelle.
Olisikohan moinen haluttomuus lähteä liikkeelle juuri tietoteknologian syytä! Tietoa
kun on jo saatavilla ihan liiaksi asti tuhansilla kotisivuilla. Sen lisäksi internetin
luoma virtuaalitodellisuus, jossa käyttäjät voivat piipahtaa missä maailman kolkassa
tahansa sekunnin murto-osissa, saa kuulemma junamatkailijat ja reppureissaajat
näyttämään viime vuosituhannelle kuuluvina surkuhupaisina hahmoina. Toisen ihmisen,
yhteisön tai kulttuurin ymmärtäminen kuitenkin edellyttää elävää ja aitoa
kanssakäymistä, dialogia. Tietoteknologia ja sen virtuaalimaailma eivät välitä
hajuja, makuja, tuntoja tai yhteistä jakamista jotka kaikki yhdessä luovat perustaa
kohtaamiselle.
Nihkeä liikkeellelähteminen heijastuu myös poliittisessa kartastossa.
Äärioikeiston nousu ja kannatus näyttää löytyvän nuorempien ikäluokkien tai
sellaisten ihmisten parista, joilla on vähän yhteyksiä oman yhteisön tai maan rajojen
ulkopuolella. Tämä on nykyajan paradoksi. Tietoteknologia tuo kansainvälisyyden kotien
olohuoneisiin, mutta samalla moni käpertyy henkisesti sisäänpäin. Vieras on yhtäkuin
uhka! Ääriliikkeiden voima piilee yksinkertaistetuissa selitysmalleissa ja
valmiiksipureskelluissa vastauksissa.
Terroristihyökkäys ja sitä seurannut sota Afganistanissa on paljastanut monta
rintamalinjaa, jotka jakavat maailmaamme tänään: köyhät ja rikkaat, itä ja länsi,
muslimit ja kristityt jne. Huolimatta länsi-valtojen selkeästä rajauksesta, että
kyseessä on sota Al-Qaidaa ja sen terroristiverkostoa eikä Islamia vastaan, terroristi-
ja ääriliikkeiden toiminta johtaa myös kysymyksiin globaaliudesta, taloudellisista
kuiluista rikkaiden ja köyhien alueiden välillä, koulutuksesta, sekä mahdollisuudesta
työhön ja ihmisarvoiseen elämään. Ainoa kestävä ratkaisu terrorismin kitkemiseen on
yhteisöjen ja kulttuurien yhä tiiviimmät linkit ja kanssakäyminen.
Hampurin satamasta löytyy yksi Euroopan kiireisimmistä merimieskirkoista. Joka vuosi
liki 25 000 merenkulkijaa useista eri kansallisuuksista nauttii aseman palveluista.
Toisessa kerroksessa on kappeli, josta löytyy kahdeksan rukousnurkkausta eri maailman
uskonnoille. Juutalaiset, kristityt, buddhalaiset, muslimit, hindut merenkulkijat
löytävät tutut rakkaat tunnusmerkit monien muiden joukosta. Kurkistus kappelin
vieraskirjaan antaa selkeän viestin kysyvälle: "Minun oli hyvä olla tässä
paikassa!" Ymmärrys ja rauha löytyvät kohtaamisesta ja rinnakkain elämisestä,
eivätkä suinkaan eristäytymisestä ja suojavallien rakentamisesta.
Kirjoittaja työskentelee
Kansainvälisen kuljetustyöväen federaation
ITF:n merenkulkusäätiön hallintojohtajana Lontoossa.