
Tärinään ei koskaan totu
EU-direktiivi poikkeuksin?
Jäänmurtajat odottelevat Helsingin Katajanokalla
pareittain pakkasia. Avun komentosillan ikkunoita puhdistetaan. Avun ulkopuolella on
Voima, joukon nestori, jolla on pian 50 vuotta niskassaan.
Kunnossapitotyöt ovat Voimalla täydessä käynnissä. Tarkistetaan ja putsataan.
Muutama kansimies tarkistaa pelastuspukujen ilmanpitävyyttä. Viiden ja puolen kilon
paine saa puvun muistuttamaan Anne-nukkea.
Täällä laiturissa kansi on vakaa, mutta kun Voima puskee jäissä, rungon tärinä
on todellinen riesa.
Karmeinta tärinä on jäänmurtajalla, todella
häiritsevää. Se seuraa mukana joka paikkaan, tekee sitten töitä, on vapaalla tai
yrittää nukkua. Esimerkiksi laivojen pienoismallien rakentaminen pulloon vapaa-aikana on
tuhoon tuomittu yritys. Vaikkakin miehistöhytit sijaitsevat nyt korkeammalla ja Voima on
vuonna 1979 tehdyn täysremontin jälkeen jäämurtajista ehkä hiljaisin, sanoo
kansikorjaaja Matti Aro.
Juuri melu ja tärinä saivat Aron katoamaan nopeasti maihin ensimmäisen
jäänmurtajatalvensa jälkeen. Kaksi vuotta myöhemmin hän palasi perhesyistä
murtajalle. Lastenhoito järjestyi hienosti, kun hän oli merellä talvisin ja vaimo
kesäisin. Nyt 52-vuotiaalla Arolla on menossa Voimalla 28. vuosi.
Iän myötä herkistyy
Kun on töissä jäänmurtajalla, tärinöitä riittää. Hyvä jos niihin
tottuu, mutta hyväksyä niitä ei pidä ikinä, sanoo Aro, joka toimii myös
Merenkulkulaitoksen 37 aluksen erityistyösuojeluvaltuutettuna. Kahdenkeskisessä
keskustelussa esiin tulee myös ongelmia, julkisesti ei. Merenkulku on nykyään epävarma
ala
Aro suoritti Kiljavan opistossa turvatekniikan osa-abbrobaturin ja tutki siinä
yhteydessä työterveyttä laivoilla. Hän vertasi Voiman miehistön kokemuksia muun
muassa melusta, tärinöistä ja lämpötilanvaihteluista vuonna 1988 Turun
aluetyöterveyslaitoksella vuonna 1985 tehdyn tutkimuksen tuloksiin. Luvut olivat
samansuuntaisia: työaikana tärinän koki häiritseväksi neljä kymmenestä, vapaalla
kolme kymmenestä. Sen sijaan aiemman 36 prosentin asemesta nyt jo 43 prosenttia koki
tärinöiden häiritsevän untaan.
Kai se johtuu siitä, että tukka alkaa monella harmaantua ja sitä jotenkin herkistyy.
Keski-ikä on meillä 47 vuotta, Aro tuumii.
Raija Toikka, jolla on takanaan 30 vuoden kokemus kokin työstä
jäänmurtajilla, vahvistaa asian.
Sitä on aina vain hankalampi sietää, että kattilat menevät mihin tahtovat,
että haarukat ja veitset matkaavat omin luvin pöydän toiselle laidalle. Nuorempana se
ei haitannut ollenkaan, mutta nykyään se ärsyttää, hän sanoo ja hymyilee
leveästi. Tänään sentään pysyy perunat paikoillaan
Toikka nukkuu yleensä hyvin, mutta jos hyttiä oikein täristää, se tuntuu heti
selässä.
Matruusit Kari Hartikainen, Tauno Pitkänen ja Juhani Välimaa istuvat
messissä syömässä silakkarullia.
Ensimmäinen talvi oli shokki, nyt tuskin huomaan koko tärinää. Mutta olot
ovat kotona ja laivalla niin erilaiset, että oikean unirytmin löytyminen vie aina
muutaman vuorokauden, Hartikainen toteaa.
Melu on melkein pahempi juttu, pistää väliin pursimies Juhani Marttila,
joka aikoinaan nukkui tulpat korvissa hytissään Hansen keulassa. Desibelejä oli 95.
Valvomossa tärinöitä on vaimennettu.
Lattia "kelluu", koska se on eristetty rungosta kumilla, kertoo
konemestari Pekka Lindqvist.
Kokonaan tärinää ei aluksesta kuitenkaan voi poistaa.
Kun oikein tärisee, se tuntuu varpaissa. Kun seisoo kannella, liukuu hiljaa
eteenpäin, kuvailee konemestari Antti Heilakka.
Konemies Ari-Pekka Leinokari näyttää aluksen varsinaista
"mahtipaikkaa".
Keulassa oleva sauna on hieromalaitos, jossa tulee kertaheitolla kuuroksi, hän
nauraa.
Koska porukka on hitsautunut tiiviisti yhteen, useimmat kuitenkin viihtyvät. Kuten
meluun ja tärinään on totuttava myös siihen, että kun jäävallit pakottavat Voiman
äkkipysähdykseen, lentää välillä pitkin pituuttaan lattialle.
Ingegerd Ekstrand
EU-direktiivi
poikkeuksin?
Tärinälle
altistumisen raja-arvot ovat ajankohtainen kysymys. EU:n parlamentti haluaa laskea
neuvoston esittämiä arvoja 30 prosentilla, lyhentää siirtymäaikaa ja antaa
jäsenvaltioille mahdollisuuden poiketa direktiivistä silloin, kun kyse on koko vartaloon
kohdistuvasta tärinästä, eikä yksinomaan merenkulussa ja lentoliikenteessä vaan myös
maa- ja metsätaloudessa. Sovittelun pitäisi tuottaa tulosta ensi vuonna.
Voimakkaan altistumisen tärinälle katsotaan voivan vaikuttaa lihaksiin,
tukirankaan, hermoihin ja verisuonistoon. Turun aluetyöterveyslaitoksen
osastonylilääkäri Heikki Saarni korostaa, että ns. valkosormisuus on ainoa
ammattitaudiksi luokiteltu tärinäsairaus. Tärinä ja pakkanen vaikuttavat yhdessä
verisuoniin ja hermoihin. Pahiten altistuvat metsätyöläiset. Nykyiset koneet, joissa on
lämmitetyt kädensijat, pienentävät riskiä.
Ei ole olemassa todisteita siitä, että seisominen laivan tärisevällä
lattialla johtaisi muutoksiin tukirangassa. Ensimmäiset iskut ottaa vastaan jalka ja
tärinä muuttaa luonnettaan ennen kuin se yltää selkään saakka. Täysin selvä asia
on, että tärinä stressaa. Ja jos esimerkiksi jalat tai selkä ovat kipeät, tila voi
pahentua. Vaikutukset voimistuvat, jos esiintyy myös melua.
Jäänmurtajilla ongelmana on voimakkaan ja heikon tärinän vaihtelu.
Uusimmissa matkustaja-aluksissa tärähtely on vähäistä, mutta Finnjetillä sen sijaan
on isosta remontista huolimatta melkoisia runkotärinäongelmia.
Tekniikkaa laivojen tärinöiden vähentämiseksi on, mutta se maksaa, sanoo
Saarni ja viittaa puolustuslaitoksen miinanraivaajiin.
Hän korostaa, että tärinää on syytä vähentää niin paljon kuin vain
mahdollista. Esimerkiksi sähkökäyttöisten käyttöä tulisi rajoittaa ajallisesti.
Raja-arvot alas
Rakennustyöläiset altistuvat tärinälle pääasiassa käyttäessään
iskuporakoneita, piikkausvasaroita, hiomakoneita ja täryttimiä. Joissakin
rakennusvaiheissa altistus voi jatkua yhden työpäivän aikana kahdeksankin tuntia yhteen
menoon jopa usean viikon ajan. Työsuhteet ovat usein lyhyitä, mistä syystä joskus voi
olla vaikeaa selvittää, missä työsuhteessa tärinästä aiheutunut vamma on syntynyt
ja minkä vakuutusyhtiön pitäisi maksaa viulut. Rakennusliiton työsuojelusihteeri Veijo
Huotari on sitä mieltä, että työterveyshuolto voisi seurata altistumista.
EU-direktiivin raja-arvoja pitää laskea 15 prosenttia ja siirtymäaikaa
lyhentää.
Työsuojeludirektiivi on usein puhtaasti poliittinen ratkaisu, jossa tingitään
useasti ei aina terveyden kannalta parhaasta ratkaisusta, hän sanoo kuivasti ja
peräänkuuluttaa enemmän tärinää koskevaa tutkimusta rakennusalalla eikä vain
teollisuudessa. Pystyykö keho esimerkiksi palautumaan muhkean tärinäannoksen jälkeen?
Nykyaikaiset sähkökäyttöiset koneet tuottavat vähemmän tärinää, mutta Huotari
ei usko tilanteen nopeaan parantumiseen. Koneet kestävät käytössä pitkään ja ne
korvataan uusilla vasta sitten, kun ne on käytetty loppuun.
Merenkulku otettava mukaan
Tärinä oli purje- ja höyrylaivojen aikaan tuntematon ilmiö. Vasta dieselkoneiden
yleistyttyä 50- ja 60-luvuilla laivarungot alkoivat täristä voimakkaasti.
Melulle on olemassa selvät rajat, mutta tärinä on käsitteenä epäselvempi.
Merimies ei hyväksy kumpaakaan, mutta pitää niitä osana työtä. Tilanne on
parantunut, koska hytit sijaitsevat nykyään ylhäällä ja tekniikka, esimerkiksi
kumieristys, vaimentaa tärinää. Työtilojen ja hyttien eristämisestä melulta,
tärinältä, lämmöltä ja ilman epäpuhtauksilta on selvät määräykset.
Työsuojeluviranomaiset voivat tehdä merkintänsä piirustuksiin, korostaa liittosihteeri
Erkki Ukkonen Merimies-Unionista.
Hän ei ole kuullut, että tärinä olisi laivoilla johtanut vammoihin, jotka olisi
luokiteltu ammattitaudeiksi.
Mutta mitä ovat esimerkiksi kulumat polvissa konemiehillä? Voisivatko ne
johtua tärinästä ja portaita pitkin ravaamisesta? Mitä vaikutuksia on jatkuvalla
tärinällä? Me tunnemme jäsentemme työhistorian. Työterveydenhuollon pitäisi
oikeastaan pystyä melko helposti seuraamaan, kärsiikö joku tärinän aiheuttamista
vaivoista. Ukkonen toteaa, että merimiesten fyysinen kunto on aivan yhtä tärkeä asia
kuin muidenkin. Tärinädirektiivin tulisi koskea myös merimiehiä.
Jos näin ei käy, Merimies-Unioni voi, jos katsoo sen aiheelliseksi, vaatia
valtioneuvoston vuonna 1981 tekemän päätöksen täydentämistä niin, että
määritellään "vaarallinen tärinä" raja-arvoineen. Jos työnantaja ei pysty
vaimentamaan tärinöitä riittävästi, vammat pitää voida korvata
tapaturmavakuutuksesta aivan samoin kuin kuulovammatkin.
Ingegerd Ekstrand
Palkkatyöläinen
10.12.2001 nro 10/01 |