Neljän ramp-miehen ryhmä purkaa juuri
Varsovasta laskeutunutta konetta Helsinki-Vantaan meluisalla lentokentällä.
Ramp-mies Jari Heikkilä työntää kontallaan metrin korkuisen ruuman perältä
matkalaukkuja lähemmäksi oviaukkoa.
Aukolta Alakarhu ja toinen ramp-mies Jari Voutilainen nostavat kymmenien kilojen
painoisia laukkuja kärryihin.
Ramp-esimies Alpo Sillanpää vakuuttaa 29 vuoden kokemuksella, että työ on
raskasta.
Raskaan kappaletavaran ja painavien laukkujen siirtely ruumaan ja ruumasta kysyy
voimia. Kuormaajien käsien kautta kulkee jopa 30 000 kiloa päivässä.
Painetta lisää alituinen hoppu. Matkailija odottaa oman laukkunsa ilmestyvän
mieluiten ensimmäisenä hihnanaukosta.
Finnair Oyj:n työsuojeluvaltuutettu Eero Markkasen mukaan rankka työ ja sen
vaatimat työasennot tuovat mukanaan tuki- ja liikuntaelinten sairauksia.
Mutta kun määräaikaisia eläkkeitä ei enää myönnetä, niin väkeä
laitetaan kuntoutustuelle.
Selkä ja olkapäät tahtovat kipeytyä, kertoo puolestaan lähteviä
matkalaukkuja häkkeihin siirtävä aulakuormaaja Kai Teivanen. Hän arvelee
nostavansa tuhansia laukkuja 12 tunnin työvuoronsa mittaan.
Jos jokin laukussa epäilyttää, se menee uudestaan läpivalaisuun. Joskus
laukusta voi kuulua myös moottorin surinaa, kun vaikka hammasharja tai hieromasauva on
mennyt päälle, Teivanen kertoo.
Lähtöselvittäjä Kai Laineen mukaan ruuhkahuippujen aikana hommia painetaan
miltei hullun lailla.
Teen 13 tunnin työvuoroa tasoittavan työaikajärjestelmän mukaan. Vaikka
matkustajamäärä on jonkin verran vähentynyt mm. syyskuun 11. päivän terrori-iskun
myötä, niin jonoja piisaa aamuruuhkan lähtöselvityksessä.
Lähtöluukulla käy Petroiskoihin matkaava Raili Kajaste. Paljon matkaava
Kajaste kehuu lähtöselvittäjiä ripeiksi eikä myönnä kokevansa lentopelkoa
terrori-iskun jälkeen.
Kun lennän 180 päivänä vuodessa, enemmän kuin lentoemäntä vuodessa, niin
eihän työstäni tulisi mitään, jos pelkäisin. Silti terrori-isku pani miettimään,
mihin maailma menee.
Lentokenttä kuin tehdas
Lentokenttä on kuin ympäri vuorokauden käynnissä oleva tehdas, jossa on töissä
tuhansia ihmisiä, jotka palvelevat tuhansia matkustajia.
SAK:n kuljetusliittoihin kuuluvan Ilmailualan unionin IAU:n 4 000:sta jäsenestä
Finnair-konsernissa työskentelee noin 3 200 työntekijää. Työllisyystilanne on ollut
hyvä viime vuodet ja alan työttömyysaste pysyi lamavuosinakin alhaisena.
Syksyn myötä ilmapiiriä ovat kiristäneet tiedot mahdollisista lomautuksista,
kertovat Finnairin teknisten pääluottamusmies Reijo Hautamäki ja maapalvelujen
pääluottamusmies Tommi Toivola sekä maapalvelujen varapääluottamusmies Markku
Elomaa.
Luottamusmiehet torjuvat konsernin lokakuun ilmoituksen, jonka mukaan ensi vuonna koko
henkilöstö ehkä lomautetaan 24 viikoksi.
Finnairilla on mennyt hyvin viime vuodet ja tämän vuoden alku. Lisäksi
kymmenen vuotta sitten työntekijät olivat mukana pelastamassa tätä yhtiötä
vapaaehtoisin järjestelyin, muistuttaa yhtiössä 20 vuotta ollut Hautamäki.
Määräaikaisia vakituisiksi
Esimerkiksi viime vuonna Finnairin yhtiökokous päätti optiojärjestelmästä noin
sadalle avainhenkilölle.
Jos määräaikaisista työntekijöistä luovutaan ja ylitöistä, joita
tekniikassa tehdään öisinkin, niin vakituisia työntekijöitä tulisi saada lisää
vakinaistamalla määräaikaisia, Hautamäki pohtii.
Toivolan mukaan maapalvelujen puolella kesällä määräaikaisina olleiden
työsuhteita ei ole syksyllä jatkettu.
Aamuvarhaisen, iltapäivän ja illansuun ruuhkahuippuihin tarvittaisiin
kuitenkin väkeä.
Koneselvityksen ja porttipalvelujen luottamusmies Elomaan mukaan syksyn myötä
lisääntynyt epätietoisuus rassaa työntekijöitä.
Nykyisellään töitä riittäisi useammallekin. Vaarana on, että yleinen hosu
lisääntyvät, jos väki vähenee mutta työmäärä pysyy entisellään. Näin saattaa
syntyä 'läheltä piti' tilanteita.
Elomaan mukaan terrori-isku on näkynyt mm. ylimääräisinä turvatarkastuksina myös
kotimaan lennoilla.
Markkasen mukaan ilmailuhallitus on ilmoittanut että työntekijöiden taustat
tarkastetaan uudelleen.
Nähtäväksi jää, evätäänkö kulkulupia. Kun Ruotsissa hiljan
tarkistettiin 28 000 työntekijän taustat, niin 12 tapauksessa oli tarvetta
lisäselvityksiin.
Esa Aallas
Työnantaja voi tietysti ilmoittaa minkälaisia säästötavoitteita tahansa mutta
vaikuttaa siltä, että Finnair Oyj ylikorostaa syyskuun terrori-iskun vaikutuksia
lentoliikenteeseen, katsoo IAU:n puheenjohtaja Rainer Hakala.
Hakala on saanut edellisenä päivänä kutsun yt-neuvotteluihin, jotka koskevat koko
henkilöstön lomauttamista 24 viikkoon 2002. Finnair kertoo tähtäävänsä noin
685 milj. mk:n säästöihin, joista noin puolet olisi henkilöstökuluja.
Emme pidä työnantajan esittämiä henkilöstösäästöjä perusteltuina,
koska Finnairissa tehdään jatkuvasti esimerkiksi ylitöitä.
Jos lentotuotanto alenee pysyvämmin tänä vuonna, niin ylityöt luonnollisesti
vähenevät ja säästötoimia kertyy näin ollen myös meidän työntekijöidemme osalle.
Kyse ei ole kuitenkaan sadoista työpaikoista, vaan meidän laskelmiemme mukaan
muutamista kymmenistä työpaikoista, joihin säästötoimet voisivat liittomme osalta
kohdistua, jos tuotanto alenee pysyvämmin.
Hakala ei kiistä syyskuun 11. päivän vaikutusta lentoliikenteen laskuun ja
lentopelonkin kasvuun. Hän kuitenkin korostaa, että lentoyhtiöiden taloudellinen
taantuma alkoi jo ennen iskua, kuten on käynyt ilmi mm. Swissairin ja Sabenan kohdalla.
Finnairilla on mennyt hyvin tähän vuoteen asti, jonka loppukaudelle näyttää
osuvan laskua. Olemme osaltamme tukeneet yhtiön strategiaa, jonka tavoitteena on
taloudellisesti vahva yhtiö.
Nykyinen tilanne voi myös laueta ja vaikuttaa toiseen suuntaan ja lisätä
Finnairin tuotantoa tilanteessa, jossa lentotuotantoa on uusjaossa, Hakala arvelee ja
muistuttaa että koneella pääsee pitkälle.
Valtioiden toimintatukea lentoyhtiöille Hakala pitää sen sijaan ongelmallisena.
Ne voivat vinouttaa kilpailua, jos vaikka keskieurooppalainen valtio tukee
enemmän kuin vaikka pohjoismainen valtio. Jos tukipäätöksiä tehdään, niin EU:n
tulisi määrittää ne kaikille yhteneväisiksi.
Ilmailualan luottamustehtävissä miltei 30 vuotta toiminut Hakala arvioi, että
tulevaisuudessa taivaalla lentää kaksi kolme suurta yhtiötä, joiden määräysvallassa
on myös keskisuuria yhtiöitä kuten Finnair.