
Caisa näyttää
mallia maailmalle
Verta ei voi pestä pois verellä
Jos haluat nähdä
maailman pähkinänkuoressa, pistäydy Caisassa, Helsingin kaupungin kansainvälisessä
kulttuurikeskuksessa. Jokin aika sitten siellä oli messut ja paikan päällä oli
muutaman päivän ajan mahdollisuus maistella maailman moninaisuutta ja
värikylläisyyttä. Siellä saattoi katsella senegalilaista, intialaista tai
kreikkalaista tanssia, kuunnella argentiinalaista tangoa ja syödä Café Exotiquessa
kurdilaista ruokaa.
Tapasinpa myös ulkomaalaisia, jotka
olivat rakentaneet kansainvälisen suomenruotsalaisen kulttuurifoorumin, I-FISKin.
Meitä ruotsia pääkielenään puhuvia ulkomaalaisia opiskelijoita, pakolaisia
tai maahanmuuttajia on 7884, kertovat projektin tulisielut Gerd-Peter Löcke ja Ali
Saiyar, joka nyt haluaa vaikka Internetin välityksellä luoda yhteyksiä myös
ay-liikkeessä mukana olevien ruotsia puhuvien ulkomaalaisten kesken Suomessa.
Mallia maailmalle
Suomessa asuu noin 90 000 ulkomaalaista, jotka edustavat 160 eri kansallisuutta.
Kolmasosa heistä asuu pääkaupunkiseudulla, kertoo Caisan Tunisiasta kotoisin oleva
tiedottaja Ahmed Akar.
Siksi Caisa vuonna 1995 perustettiinkin monikulttuuriseksi
kohtauspaikaksi. Suomessa oli lama ja ulkomaalaisten oli vaikea asua täällä tai saada
työtä. Rasismi alkoi vallata alaa.
Mutta täältä saimme tilaa omille kulttuureillemme ja mahdollisuuden löytää
opiskelun välityksellä tiemme yhteiskuntaan, Akar tähdentää.
Viime vuonna kävijöitä oli 250 000, joista puolet muista kulttuureista
kiinnostuneita suomalaisia. Mutta suurin merkitys Caisalla on maahanmuuttajien
kotouttamisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Meillä on muun muassa avoin opintokeskus,
joka saa EU-tukea, Akar kertoo.
Caisan menestys on ollut valtavaa, siitä on nyttemmin tullut oikein
monikulttuurisen kohtauspaikan malli ympäri maailmaa.
Kaikki nauravat samoille asioille
Caisa kouluttaa myös erilaisia suomalaisia ammattiryhmiä tekemään työtä
monikulttuurisesti. Koulutuksessa on ollut esimerkiksi rajavartijoita ja poliiseja. Akar
toivoo tähän liittyen yhteistyötä myös SAK:n kanssa.
Tulemme mielellämme erilaisille työpaikoille, hän korostaa.
Mutta Caisa on, kuten sanottu, tarkoitettu myös uteliaille suomalaisille. Jos haluaa
oppia espanjaa, latviaa tai japania taikka kung-futa ja taijia, voi ilmoittautua
kursseille Caisaan. Täällä toimii myös lukemattomia ystävyysseuroja.
Varsinainen vetonaula oli viime vuonna panoksemme Helsingin juhlavuoteen,
jolloin järjestimme teemailtoja otsikolla Mille maailmassa nauretaan? Ja osoittautuikin,
että huumori on todella yhteinen maailmankieli somalialaiset, suomalaiset,
venäläiset kaikki nauravat samoille asioille.
Sillanrakennusta uskontojen välillä
Ahmed Akar on muslimi ja hänestä on tärkeää, että myös tänä päivänä
rakennetaan siltoja maailman eri uskontojen välille. Jos USA laajentaa hyökkäyksiään
Afganistanin lisäksi muihin islamilaisiin maihin, hän pelkää, ettei sota lopu koskaan.
Maailmassa on 1,2 miljardia muslimia ja islamilainen kulttuuri on 1600 vuotta
vanha. Akar korostaa, että muslimien suuri enemmistö vastustaa terrorismia ja rasismia.
Monet kehitysmaista kotoisin olevat ovat ihmetelleet Caisassa, miksi Suomessa ei
järjestetty hiljaista hetkeä, kun Ruandassa tapahtui kansanmurha, tai kaikkien
Lähi-idässä 50 vuoden aikana tai Irakissa 10 vuotta sitten kuolleiden viattomien
ihmisten muistoksi.
Akar on sitä mieltä, että kaikkiin uskontoihin pitää suhtautua objektiivisesti ja
korostaa, että niin toimitaan Caisassa: kaksi kertaa vuodessa järjestetään
kristittyjen ja muslimien tapaamisia, vaikkapa paneelikeskusteluja.
Ja aina käy ilmi, että enemmän on yhteisiä arvoja kuin niitä jotka
erottavat.
Christina
Nordgren-Siivonen
Verta ei voi pestä pois
verellä
Caisa on merkinnyt minulle paljon. Pakenin
Afganistanista yhdeksän vuotta sitten, ensin Iraniin, sitten Suomeen, kertoo Hamed
Shafae Normand. Hän toimii varapuheenjohtaja ihmisoikeuksien puolesta toimivassa
afgaanijärjestössä, joka tekee yhteistyötä Amnesty Internationalin kanssa. Nykyään
hän työskentelee Caisassa kulttuuriohjaajana.
Alkuaikoina istuin kotona, passiivisena ja eristyksissä. Mutta sitten löysin
Caisan. Tapasin muita ihmisiä, aktivoiduin ja löysin ulospääsyn toivottomuudesta. Opin
suomea ja sain täältä työpaikan.
Tänä päivänä Normand on jonkinlainen julkkis hän saa nyt edustaa
afganistanilaisia Suomen televisiossa ja lehdissä. Täällä asuu 600 afganistanilaista,
jotka seuraavat levottomina kotimaansa tapahtumia. Normandin silmät ovat vakavat ja
tuskaiset, kun hän kertoo maastaan.
Afganistanissa on ollut sota 23 vuotta. Väestön enemmistö tuomitsee
taliban-hallinnon: etniset vähemmistöt, lapset, naiset eli kaikki ne joilla ei nykyään
ole minkäänlaista sananvaltaa.
Hän itse joutui pakenemaan henkensä edestä, koska taisteli ihmisoikeuksien puolesta.
Hän ei hyväksy myöskään sitä, että Yhdysvallat pommittaa hänen kotimaataan.
Verta ei voi pestä pois verellä, sanoo afganistanilainen sananlasku. Oikeutta
ei voi jakaa pommien voimalla, ei näin.
Hän haluaa antaa Afganistanin kansalle itsemäärämisoikeuden. Hän toivoo, että YK
toimisi konfliktissa aktiivisemmin. YK on hänestä ainoa osapuoli, joka voisi ottaa maan
haltuunsa, luoda sinne rauhan ja järjestyksen ja siten vähitellen mahdollisuuden
demokratiaan ja vapaisiin vaaleihin.
Pohjoisen liitto ei ole mikään ratkaisu, koska se koostuu tadzikeista ja
uzbekeista, kun taas afgaanien enemmistö kuuluu pashtuväestöön, joka näin jäisi
ulkopuolelle. Tarvitaan kokoomushallitus, jossa kaikki väestöryhmät ovat edustettuina,
hän tähdentää.
Afganistanin pakolaiskuningas Mohammad Zahir Shah on kyllä
tilapäisratkaisu, mutta hän on liian vanha. Siirtymäkauden aikana hän voisi kuitenkin
olla kokoava voima, hän sanoo.
Kabulista kotoisin oleva Normand ei ole kuullut mitään veljestään ja kahdesta
sisarestaan yli puoleen vuoteen. Levottomuus heidän kohtalostaan kasvaa koko ajan pommien
putoillessa.
CN-S
Palkkatyöläinen
6.11.2001 nro 9/01 |