Valtionvarainministeriön
kansantalousosaston ylijohtaja Martti Hetemäki muistuttaa heti alkuun, että nyt ei ole
kyse sellaisesta tilanteesta, jota aikanaan pelättiin: muualla euroalueella menisi hyvin,
mutta meillä huonosti. Nyt menee kaikilla huonosti.
Suomelle Emusääntöjen noudattaminen ei nyt tuota ongelmia, koska julkinen talous on
saatu vahvasti ylijäämäiseksi. Jäsenmaathan eivät saa kasvattaa julkisen talouden
alijäämäänsä yli kolmen prosentin bruttokansantuotteesta kuin aivan
erityistapauksissa.
Meillä koko julkinen talous oli viime vuonna 6,9 % ylijäämäinen, tänä vuonna
ylijäämä putoaa noin 4,5 %:iin ja ensi vuonna noin 2,5 %:iin. Rahassa runsaan parin
prosenttiyksikön pudotukset ovat noin 1718 miljardia markkaa.
Hetemäen mukaan meillä rajat verojen leikkauksille tai menojen kasvattamiselle
tulevatkin omasta takaa. Väestön ikääntymisestä aiheutuviin kuluihin pitäisi
varautua ennen kaikkea maksamalla valtion velkaa pois, jottei verotusta tarvitsisi
tolkuttomasti kiristää tai menoja leikata, kun ikääntymiskuluja aletaan maksaa.
Nyt ylijäämäiset velanlyhennysvuodet jäivät valtiontaloudessa kahteen. Jos huonot
ajat jatkuvat pitempään, paine tulevaisuuteen kasvaa entisestään.
Meillä emuajan elvytys toimii
Emuaikana valtion budjetin pitäisi elvyttää taloutta ensi sijassa ns. automaattisten
vakauttajien kautta. Valtion menot kasvavat hieman, jos työttömyys kohoaa. Voimakkaimmin
elvytystä tulee verotuksen kautta, sillä ihmiset maksavat vähemmän veroja, kun tulot
pienenevät.
Hetemäki kertoo ensi vuoden ylijäämäpudotuksen eli "elvytyspotin"
jakaantuvan karkeasti kolmeen osaan, josta vain osa on automaattista.
Runsas puoli prosenttiyksikköä siitä on näiden vakauttajien osuutta, etenkin
verotulojen pienenemistä. Päätetyistä veronkevennyksistä tulee saman verran.
Kolmatta osaa ei voi laskea elvytykseksi, sillä se tulee pörssikuplan puhkeamisesta.
Myyntivoitoista ja optioista saatavat verotuotot putoavat rajusti. Näiden verotulojen
hupeneminen on paljolti talouskasvusta riippumatonta eikä niillä ole isoa vaikutusta
talouskasvuunkaan. Alamäkeen menevät myös yritysten tuloksistaan maksamat verot.
Yksi Emuajan puskuri huonoja aikoja varten on työttömyysvakuutusrahasto. Sinne on
kerätty rahaa, jotta työttömyyden kasvaessa maksujen korotuksilla ei tarvitse leikata
palkansaajien ostovoimaa ja nostaa työantajien kuluja. Rahastot tulivat hyvien vuosien
takia täyteen ennakoitua nopeammin ja maksuja alettiin leikata jo viime vuonna. Nyt
niitä alennetaan edelleen.
Isoilla mailla on ongelmia
Isoissa euromaissa eli Saksassa, Italiassa ja Ranskassa talouden äkkijarrutus tuottaa
Emuongelmia. Niissä automaattisten vakauttajien toimintaakin voidaan joutua rajoittamaan,
jotteivät budjettivajeet kasvaisi sovittua suuremmiksi. Saksassa on jo vaadittu rajojen
muuttamistakin.
Hetemäki myöntää, että on outoa, jos muutenkin vaikeuksissa olevaa taloutta vielä
kepitetään valtion toimin. Mekin voimme joutua maksamaan siitä huonompina
vientinäkyminä.
Hän muistuttaa kuitenkin asian toisesta puolesta.
Voidaan kysyä, olisiko Emurajat ylittävällä elvytyspolitiikalla haluttu
vaikutus, jos ihmiset näkevät, että valtion velka täytyy kuitenkin joskus hoitaa joko
veronkorotusten tai menoleikkausten kautta.
Kurivaatimus perustuu raha- ja finanssipolitiikan työnjakoon. Muiden euromaiden ja
Euroopan keskuspankin pitäisi voida luottaa siihen, että kukaan ei rahoita budjettiaan
velalla rajattomasti ja velkamäärät pidetään sovituissa rajoissa. Silloin EKP voisi
laskea korkoja ilman pelkoa inflaation kiihtymisestä. Harvassa euromaassa kuitenkaan
parannettiin hyvinä vuosina julkisen talouden tilaa niin reippaasti kuin meillä.
Hallitusten taas pitäisi voida luottaa siihen, että EKP tarvittaessa muuttaa korkoa
hintavakaustavoitteensa puitteissa.
Nyt euroalueen talouspäättäjien keskinäinen luottamus on heiveröistä. Jotkut
heistä käyvät julkisuuden välityksellä keskustelua toistensa järjen lahjoista.
Tästä kärsimme korkeampina korkoina.
Hetemäki ei halua arvostella ketään, mutta korostaa vaikeina aikoina
talouspolitiikan päättäjiltä vaadittavan erityisen suurta taitoa ja myös malttia.
Ei vielä lisää panoksia peliin
Talousnäkymien heiketessä eri puolilta on alkanut tulla myös ehdotuksia
lisäelvytyksestä valtion budjetin kautta. Hetemäki harmittelee, että koskaan ei
muisteta jo päätettyjä toimia.
Jos hallitus nyt päättäisi sellaisista veronkevennyksistä kuin mitä jo
aikaisemmin tälle ja ensi vuodelle on päätetty, sitä pidettäisiin aikamoisena
elvytyspakettina.
Hän ei laittaisi vielä lisää pelimerkkejä pöydälle muistuttaen siitä, kuinka
paljon talousennusteet tänä vuonna heilahtivat keväästä syksyyn.
Jos nyt ennustetaan ensi vuodelle parin prosentin kasvua, niin millaisiksikohan
ne prosentit mahtavat todellisuudessa muodostua.
Hetemäki ei ole vielä edes varma siitä, kääntyykö työttömyys todella nousuun,
sillä viennin heilahteluilla on aika vähän vaikutusta siihen.
Jos on päättäjien keskuudessa kysymys luottamuksesta, niin se on suurin ongelma
myös koko talouden osalta. Hetemäki myöntää, että ekonomistien on äärimmäisen
vaikea sanoa yhtään mitään siitä, miten huonot talousuutiset vaikuttavat ihmisten ja
yritysten luottamukseen omaan tulevaisuuteensa ja sitä kautta taloudelliseen
käyttäytymiseen. Sillä on kuitenkin ratkaiseva vaikutus lopputuloksen kannalta.
Heikki
Lehtinen