Paavo
Haavikko on kirjoittanut ällistyttävän kirjan (Tarja Halosen tarina, Art House
2001). Sen kohde on paitsi Tarja Halonen myös ja ennen kaikkea Suomen uusi
perustuslaki, jonka mukaan Halonen ensimmäisenä uuden lain presidenttinä joutuu
toimimaan. Kirjan luettuaan voi vain yhtyä Martti E. O. Korpelan luonnehdintaan
(HS 12/10):
"Haavikko on siitä erikoinen vaikuttaja, että hän puhuessaan tai
kirjoittaessaan saa hetimiten aikaan epävarmuuden tunteen normaaliälyistenkin
keskuudessa. Ai näinkö se onkin? Haavikkoa seuraa aina eriasteinen hämmennys ja se
ehkä onkin hänen perimmäinen tarkoituksensa."
Kirjan ydinasiassa Haavikko on kuitenkin harvinaisen selväsanainen. Lähes totuudeksi
vakiintunut tulkinta uudesta perustuslaista on ollut se, että se riisui rajusti
presidentin vanhoja valtaoikeuksia ja siirsi niitä pääministerille. Haavikon tulkinta
on päinvastainen: uusi laki itsenäisti presidentin aseman suhteessa eduskuntaan, ja
saman tien edustuksellinen demokratia kaksinaistui. Vanha kiteytys on nyt muunnettavissa
muotoon: valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa 1) presidentti sekä 2)
valtiopäiville kokoontunut eduskunta - ja molemmat valitaan suoralla kansanvaalilla.
Uusi laki sitoo pääministerin ja hallituksen valinnan entistä tiukemmin eduskuntaan
ja hallituksen ja eduskunnan entistä tiukemmin EU:hun. Vastaavasti koko
ulkopolitiikka Suomen periaatteellinen suhde EU:hun ja ennen kaikkea Venäjään
jää entistä selvemmin presidentin käsiin. Paavo Haavikko kiteyttää:
"Presidentti säilytti itsenäisen päätösvaltansa niin, että hänestä tuli
nyt ainoa instituutio, joka pitää Suomen täysivaltaisena tasavaltana. Presidentille
kuuluu kaikki se, mikä viittaa pitkälle tulevaisuuteen. Hän on suomalaisen yhteiskunnan
takaaja, valtioedun tulkitsija ja toteuttaja sekä ulkopolitiikan johtaja, armeijan
ylipäällikkö sekä kaikkien merkittävien, korkeiden virkamiesten nimittäjä."
Viisi päivää Haavikon kirjan julkitulon jälkeen Jukka Tarkka teilasi sen
Helsingin Sanomissa (9/10) nimenomaan Haavikon perustuslain tulkinnan perusteella:
"Haavikon mukaan uusi perustuslaki vahvistaa presidentin valtaa ja heikentää
pääministerin asemaa, toisin kuin sen pykälissä lukee, toisin kuin lainsäätäjä
tarkoituksellaan osoitti ja toisin kuin kaikki näitä ilmiöitä tulkitsevat."
Miten on? Haavikon mielestä Halonen on juristina ymmärtänyt, mitä perustuslain
ydinkohta sanojen rakennelmana tarkoittaa:
"Perustuslakihan sanoo nimenomaan, että 'ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan
presidentti yhteistoiminnassa hallituksen kanssa' eikä 'ulkopolitiikkaa johtaa hallitus
yhteistoiminnassa presidentin kanssa'."
Haavikko ymmärtää kyllä, että lainkohdan muotoilu haluaa edistää konsensusta,
yksimielisyyttä, ulkopolitiikan hoidossa presidentin ja hallituksen välillä. Mutta
kaiken lain ydinsisältö on aina siinä, miten menetellään silloin, jos
yksimielisyyttä ei löydy. Kuka tai ketkä viime kädessä ratkaisevat? Tässä on
eduskunnan päätöksenteon säännösten ydin ja tässä on myös ulkopolitiikasta
päättämisen ydin: jos presidentti ja hallitus ajautuvat eri linjoille, kuka viime
kädessä päättää?
Haavikon analyysin valossa ratkaisu on yksiselitteinen: ulkopolitiikasta päättää
viime kädessä presidentti.
Häkellyttävää tässä kaikessa on se, että uuden perustuslain ydinkohdasta
ulkopoliittisesta vallanjaosta presidentin ja hallituksen kesken saattaa vallita
näin vastakkaisia tulkintoja. Tämä ei ole mielipidekysymys. Tässä on kyseessä
perustuslaki ja sen ytimen käypä tulkinta, suomalaisen demokratian perustava rakenne ja
mieli.
Haavikon ja Tarkan näkemykset eivät voi elää rinnan toisen täytyy olla
väärä, toisen oikea.
Kirjoittaja on
yhteiskuntatieteiden tohtori ja
Stakesin Yhteiskuntapolitiikka-lehden päätoimittaja.