Keskiarvot ja vertailut ovat yhä
tärkeämpi osa kansallisen koulutuspolitiikan julkisivua. Tiivis kansainvälinen
yhteistyö luo vertailupaineita siinä kiihtyvässä kilpailussa, jossa varsinkin
eurooppalaiset valtiot ovat toinen toisensa perään julistaneet itsensä
osaamisyhteiskunnaksi. Suomi ei ole ainoa valtio, joka haluaa olla huipulla. Sinne on
tungosta ja siellä pysyminen on tullut entistä vaikeammaksi. Huipulla tuulee.
Aikuinen, joka ei ole päässyt osalliseksi koulutuksesta, ei luvuista piittaa. Luvut
eivät tuo hänelle koulutuspaikkaa. Keskiarvolukujen takaa paljastuvatkin suuret
väestöryhmien väliset erot. Keski-ikäiset ja ikääntyneemmät ovat selvästi
heikommin koulutettu ryhmä kuin työmarkkinoille tulevat nuoret. Ikäryhmien väliset
koulutustasoerot ovat meillä huomattavan suuret. Siinä vertailussa emme pääse edes
kansainväliseen keskikastiin. Toinen tasa-arvopulmamme on siinä, että koulutus
kasaantuu niille, joilla sitä on jo entuudestaan eniten. Vertaileva tutkimus
pohjoismaiden aikuiskoulutuksesta osoittaa, että koulutuksen tasa-arvossa olemme
onnistuneet heikommin kuin pohjoismaiset naapurimme. Työttömien osallistumisessa
pärjäämme lisäksi kaikkein heikoimmin.
SAK:n laaja järjestötutkimus vahvisti osaltaan kiiltokuvan käänteisen puolen.
Merkittävä osa liittojemme jäsenistä on jäänyt syrjään aikuiskoulutuksen
valtavirrasta. Alakohtaiset erot ovat myös suuria. Aikuiskoulutukseen kohdistuukin suuria
odotuksia. Sillä tulisi vastata kasvaviin työelämän osaamisvaatimuksiin, estää
työvoimakapeikkojen syntymistä, lisätä työntekijöiden turvallisuutta ja
liikkumismahdollisuuksia työmarkkinoilla sekä osaltaan ehkäistä myös työssä
uupumista.
SAK vaikutti aikanaan ratkaisevasti opintovapaalainsäädännön syntyyn.
Koulutusvakuutusta koskeva lainsäädäntö loi uuden aikuiskoulutustuen. Viimeisin
tulopoliittinen sopimus on merkki koulutuksen kasvavasta merkityksestä myös
sopimustoiminnassa. Sen vaikutuksesta avautuu tuhansille aikuisille tie ammatilliseen
kehittymiseen, erityisesti ammattitutkintojen suorittamiseen.
Jäsenliittojen kasvava kiinnostus aikuiskoulutukseen on myös järjestöllinen
kysymys. Se vahvistaa ammattiliittoidentiteettiä ja luo uusia mahdollisuuksia pitää
henkilökohtaista yhteyttä jäsenen arkielämään. Tietoisuus koulutuksen merkityksestä
ja mahdollisuuksista on monille jäsenillemme jäänyt vajavaiseksi. Olemme liiaksikin
luottaneet siihen, että julkinen koulutusjärjestelmämme tavoittaisi juuri oman
jäsenistömme. Aikuiskoulutuksen valtavirrasta syrjään jääneitä ei tavoiteta
tavanomaisin keinoin. Oma työpaikkaverkostomme antaisi siihen mahdollisuuksia, jos se
vain valmennetaan siihen.
Todellinen osaamisyhteiskunta on se, joka antaa koko aikuisväestölle mahdollisuuden
päästä koulutukseen. Meillä on lupa odottaa, että valtiovalta jatkossa tukee myös
omia pyrkimyksiämme ohjata koulutusta vaille jääneet aikuiset elinikäisen oppimisen
tielle. Kasvavat aikuiskoulutustarpeet edellyttävät sekä julkisen rahoituksen että
työantajien rahoituksen lisäämistä. Erityisesti ammatillisen aikuiskoulutuksen
kehittämisessä ja rahoituksen ohjaamisessa tarvittaisiin työmarkkinajärjestöjen
vankempaa roolia. Tie takaisin huipulle on auki, mutta sinne pääsy ja siellä pysyminen
vaatisi myös uusien polkujen ennakkoluulotonta etsimistä.
Kirjoittaja työskentelee
SAK:n jäsenpalveluosastolla
koulutuspäällikkönä.