Työttömyyteen, työllisyyskursseihin
ja tukitöihin kyllästynyt nuori pohjoissuomalainen tradenomi päätti lähteä työn
perään Helsinkiin. Hän sai työvoimatoimistolta junaliput työpaikkahaastatteluun, joka
tuottikin tulosta. Myyntineuvottelijaksi pestatulle luvattiin tiimipäällikön koulutus
ja kymppitonniin venyvä palkka. Elämä tuntui lupaavalta, vaikka alkuunsa joutui asumaan
tuttavien nurkissa: työmarkkinat vihdoinkin avautuivat ja kokemus myyntineuvottelijana
saattaisi poikia jatkossa töitä muualta palvelusektorilta.
Karu totuus paljastui nopeasti. Koulutus osoittautui parin tunnin opastukseksi
myyntipuheesta ja monimutkaiseen pisteytykseen perustuvasta palkasta. Aikakauslehtien
puhelinmyynti alkoi heti, ja tilauksia innokkaan myyjän pistetilille alkoi kerääntyä
mukavasti. Palkkatili ei sen sijaan karttunut, jota pomo selitteli tehdyllä sopimuksella.
Kuuden viikon työskentelyn jälkeen nainen haistoi palaneen käryä, jätti firman ja
palasi pohjoisen työttömyyteen.
Tradenomin kaltaiset kokemukset ovat tulleet tutuiksi Palvelualan ammattiliitolle,
jonne osa puhelinmyyjistä ja yhteyskeskuksissa työskentelevistä on järjestäytynyt.
Alalla toimii satoja yrityksiä, jotka työllistävät tuhansia ihmisiä, mutta
järjestäytyminen varsin tuoreella alalla on kehnoa.
Palkattavat ovat usein nuoria, ja firmat toimivat pääkaupunkiseudun lisäksi
työttömyysalueilla, joissa yhteys ammattiliittoon on hauras, arvioi järjestösihteeri Marja
Lindblom PAM:sta. Hän on tehnyt toimitsijatutkinnon lopputyönsä yhteyskeskusten
työvoima- ja järjestäytymistilanteesta.
Muutaman satasen duuni
Marja Lindblom tutustui tämän vuoden alussa lopputyötään tehdessä Itä-Suomessa
toimivaan call centeriin, jolla on toimipisteitä myös muualla Suomessa. Noin sata
työntekijää työllistävä telemarkkinointiyritys myy Suomen suurimpien kustantajien
aikakauslehtiä.
Korkean työttömyyden alueella Itä-Suomessa yritys oli saanut työntekijänsä
työvoimatoimistonsa kautta. Osa työntekijöistä sai työttömyyskassasta koulutustukea,
osa Kelalta, sillä työsuhde alkoi kahden viikon palkattomalla koulutus- ja
työharjoittelujaksolla.
Työtä tehtiin kuusi tuntia päivässä kahdessa vuorossa myös lauantaisin.
Työvuoron aikana työntekijä sai kaksi 15 minuutin taukoa. Osalle työntekijöistä oli
sovittu kuukausittain maksettavasta 1 0003 000 markan takuupalkasta, osan palkka
perustui pelkästään provisioihin. Provisio muodostui monimutkaisen järjestelmän
mukaan, jota pienensi asiakkaan peruutukset lehtitilauksissa. Prosenttitaulukot muuttuivat
milloin mistäkin syystä. Henkilökohtaisiin työsopimuksiin kuului, että työsuhde
voidaan purkaa, ellei myyntineuvottelija pääse myyntitavoitteisiinsa.
Työsuhteen purkamiseen ei yrityksessä kuitenkaan jouduttu, sillä kolmen kuukauden
kuluttua puolet työntekijöistä oli irtisanoutunut tai sairaslomalla ja puolen vuoden
kuluttua yrityksen aloittamisesta henkilöstö oli supistunut viidennekseen. Hyvä
myyntitykki saattoi tienata bruttona reilun neljä tuhatta markkaa, mutta monilla palkka
jäi reilusti tämän alle. Kukaan ei yltänyt luvattuihin
"insinööripalkkoihin".
Työntekijät olivat Marja Lindblomin havaintojen mukaan pettyneitä palkkaansa,
työnantajan hiostamiseen ja naisiin kohdistuvaan seksuaaliseen häirintään.
Takuupalkka tueksi
Marja Lindblomin vierailemassa yrityksessä olisi voitu noudattaa Liikealan
ammattiliiton ja Erityispalvelujen työnantajaliiton aikanaan solmimaa Puhelinmyyntiä ja
markkinointia koskevaa työehtosopimusta. Sitä ei noudatettu, kuten sitä ei noudata moni
muukaan yritys.
PAM ja Palvelutyönantajiin kuuluva Erityispalvelujen Työnantajaliitto
neuvottelevatkin parhaillaan työehtosopimusta, joka koskisi puhelinmyynnin lisäksi
laajemmin call centereitä eli yhteyskeskuksia.
Ainoa keino saada villiintynyt ongelma hallintaan on tehdä alalle
työehtosopimusta, jota aletaan myös noudattaa. PAM yrittää saada sopimukseen
takuupalkan, joka turvaisi työntekijöille edes minimitoimeentulon. Takuupalkan päälle
maksettaisiin suoritukseen perustuvat provisiot. Myös muut työsuhteen ehdot täytyy
saada kuntoon, Marja Lindblom sanoo.
Erityispalvelujen Työnantajaliiton asiamies Arto Kettunen arvelee, että
jo tämän vuoden lopulla saadaan aikaiseksi jonkinlainen neuvottelutulos, mutta tuleeko
siitä työehtosopimus, on vielä arvailujen varassa. Yleissitovaa työehtosopimusta
siitä ei ainakaan alkuunsa tule, sillä alan yrityksistä vain muutama on
järjestäytynyt työnantajaliittoon.
Kettusen mukaan takuupalkka on yksi käyttökelpoinen väline, jos palkka halutaan
sitoa työsuoritukseen, kuten puhelinmyynnissä tapahtuu. Jos alalle saadaan neuvoteltua
työehtosopimus, työnantajaliitto "kauppaa" sitä Kettusen mukaan yrityksille
ja yrittää saada nämä työnantajaliiton jäseniksi.
Kun firmat ovat meidän jäseniämme, ne toimivat sopimusten ja yleisten
työmarkkinasääntöjen mukaan, Kettunen sanoo.
Hän muistuttaa, että telemarkkinointialalla toimii pelisääntöjä noudattavia
yrityksiä ja vain pieni osa on "puliveivaajia".
Myös Marja Lindblom korostaa, etteivät kaikki telemarkkinointiyritykset ole
huijarifirmoja, ja PAM:llakin on kokemuksia ja yhteistyötä myös normaalia
työmarkkinakäytäntöä kunnioittavista yrityksistä. Työehtosopimus toisi alalle
vakautta.
Ilman työehtosopimusta kasvava telemarkkinointi- ja yhteyskeskusala riistäytyy
käsistä. Tällä hetkellä PAM pystyy tarjoamaan alalla työskenteleville lähinnä
neuvontaa. Kun sopimus saadaan, lähdemme tekemään jäsenhankintaa ja yritämme
osaltamme kitkeä alalta harmaata toimintaa.
Marja Lindblomilla on monelta murheelta säästävä ohje alalle aikoville:
Nimeä ei kannata laittaa työsopimukseen ennen kuin on lukenut sen tarkkaan.
Sopimus pitää pyytää ennen allekirjoitusta mukaansa ja tutkia, mihin tulee
sitoutuneeksi. Puhtain paperein toimivilla yrityksillä ei pitäisi olla mitään
tällaista menettelyä vastaan.
Leena Seretin