Perinteinen äitiys tuo mielekkyyttä
työttömän naisen ja entistä osallistuvampi isyys työttömän miehen elämään.
Marja Leena Böökin väitöstutkimuksen mukaan kotiin ja perheeseen suuntautuminen
antaa työttömälle tunteen omasta tärkeydestä. Naapuritkin osaavat jo arvostaa
kotivanhemmuutta.
Kotioloon sopeutumista kuvaavissa puhetavoissa saattaa Böökin mukaan olla toisaalta
kyse siitäkin, että työttömän äidin on sosiaalisesti kannattavaa kuvastua
puuhakkaana, perheen arjen täystyöllistämänä äitinä. Vastaavasti työttömien
miesten on sopivaa esittäytyä trendikkäinä lapsia hoitavina koti-isinä, jotka ainakin
yrittävät osallistua kotitöiden tekemiseen.
Böökin väitöskirjan aineistona ovat vanhempien ryhmäkeskustelut sekä
naistenlehtien (Anna, Kodin Kuvalehti ja Kotiliesi) haastattelut ja lukijakirjeet, joissa
miehet ja naiset tarkastelevat työttömyyttä vanhemman näkökulmasta. Väitös
tarkastettiin kesällä Jyväskylän yliopistossa.
Naisen houkuteltava mies kotivastuuseen
Yllättävää Böökin tutkimuksessa on se, että siihen osallistuneet naiset
korostivat usein työttömien miesten toistaitoisuutta ja epätoivoisuutta kotona. Miehet
itse kuvasivat tilannettaan selvästi valoisammin: palkkatyön puute ei välttämättä
merkinnyt epäonnistumista, sillä koti ja lapset toivat uutta sisältöä elämään.
Naisten työtöntä miestä koskevia surkuttelevia puhetapoja voi tutkijan mukaan
pitää osana nykyään yleistä suomalaisen miehen onnetonta elämää korostavaa
keskustelua. Tällainen puhe on omiaan uusintamaan naisten ja miesten sukupuolen mukaisia
toiminta-alueita kotona: "luonnollisesta ympäristöstään" eli palkkatyöstä
eristettynä miehen väitetään olevan välttämättä onneton ja tuen tarpeessa.
Perheasiantuntijoiden käsityksiä viime keväänä valmistuneessa väitöksessään
tutkinut Jaana Vuori päätyi samantapaisiin tuloksiin. Asiantuntijat odottavat
Vuoren mukaan naiselta paitsi hyvää äitiyttä, myös kykyä viekotella mies
täysmittaiseen kotivastuuseen.
Isästä on tullut perhealan asiantuntijoiden lempilapsi. Isiä kuvataan äitejä
monipuolisemmin, ja puhe on sävyltään myönteistä ja rohkaisevaa. Isiä sinutellaan,
"meititellään" ja houkutellaan samaistumaan ihanneisään. Tarjolla on
elämysisyyttä: miestä kutsutaan nauttimaan isyydestään, oppimaan, toimimaan ja
jättämään perinteen panolastit taakseen.
Äideistä perhe-ekspertit puhuvat selvästi arkisemmin. Siinä missä miehelle suodaan
yksilön status, äitien toiminta nousee harvoin pohdittavaksi tietyn naisen kokemuksina,
ajatuksina tai sanoina.
Jaana Vuori kutsuu äitiä lapsen kehityksen nimettömäksi maaperäksi. Isyyttä
korostavissa nykyteksteissä äiti on edelleen maaperää, mutta nyt tälle aina yhtä
hedelmälliselle alustalle on tökätty kasvamaan toimiva isä.
On paradoksaalista, että vanhemmuuden vastuun jakaminen perheessä äidin ja isän
kesken, jonka piti ainakin tasa-arvoutopioissa johtaa naisen
valinnanmahdollisuuksien kasvamiseen, näyttääkin johtavan naisten vastuun
laajenemiseen, Vuori pohtii.
Mies kaappaa kotivallan?
Kaikki perhe-ekspertit eivät kuitenkaan mieshoivaa mainosta, sillä monet pelkäävät
sen hävittävän elämästä seksuaaliset saumat. Perinteisen työnjaon murtumisen
pelätään varantavan poikalapsen seksuaalisen identiteetin: pahimmassa tapauksessa
lapsesta varttuu onneton ei-hetero. Naisen minuus jää tässäkin suhteessa miehen
minuuden varjoon. Poikien mahdollisia kehitysongelmia problematisoidaan laajasti,
tyttöjen niukasti.
Pelko pojalle välittyvästä epämiehisestä mallista ahdisti myös Böökin tutkimia
työttömiä isiä. Rooliristiriitojaan korostaneet isät kantoivat huolta perinteen
katkeamisesta ja ilmaisevat näin tukensa perinteiselle "isä tienaa, äiti
kokkaa" mallille. Työttömät äidit sen sijaan eivät olleet huolissaan
tyttärelleen antamastaan naisen mallista.
Vallitsevat normit sijoittavat miehen edelleen työhön. Naisen "luonnollinen
sijainti" on nykyään huomattavasti hämärämpi käsite: naisen on vaikea
väittää kuuluvan kotiin tilanteessa, jossa yli puolet Suomen palkansaajista on naisia.
Tästä epämääräisyydestä koituu Böökin mukaan naiselle omantunnontuskia
riippumatta siitä onko hän työ- vai kotiäiti. Edellisessä tapauksessa huonoa
omaatuntoa luo lasten, jälkimmäisessä koulutuksen, pätevyyden ja
etenemismahdollisuuksien laiminlyönti.
Böök korostaa, ettei työttömyys ole pelkästään miesten ja isien ongelma, vaan se
koskettaa yhtä lailla naisia ja äitejä. Vaikka lasten ja puolison merkitys korostuukin,
naiset eivät työttömänä ollessaan suuntaudu aina ja itsestään pelkästään kotiin
ja perheeseen.
Usein ajatellaan työpaikan menettämisen olevan aina naiselle pehmeämpi isku kuin
miehelle. Tällöin kuvitellaan palkkatyön olevan jotakin äitiyden päälle rakennettua,
josta on aina helppo palata kotipesään. Kun kyse on miehestä, perheen elättäjyyttä
pidetään olemisen itsestään selvänä perustana.
"Miesvaltaa" vastustettaessa vastustajana ei ole mies vaan tietty
valtarakenne, jonka sisällä niin miehet kuin naisetkin elävät. Perinteisten
rakenteiden rakoillessa myös nainen saattaa tuntea olonsa uhatuksi: koti-isä tunkeutuu
naisen omanaan pitämälle reviirille ja syö näin hänen valtaansa.
Naisilla yleinen, työtöntä miestä surkutteleva asenne voidaan Böökin mukaan
selittää naisten pyrkimyksellä puolustaa asemiaan. Puhetapa toimii myös selviämisen
strategiana: työttömän naisen ei tarvitse tuntea itseään pahnan pohjimmaiseksi, jos
miehellä menee vielä huonommin.
Antti Vanas