Kuljettajia on toki kurssitettu,
mutta he ovat olleet koneapulaisia, joita on jatkokoulutettu veturimiehiksi.
Koneapulaisiahan ei enää ole, vaan veturimiehet ajavat nykyään junia yksin,
selvittää koulutuspäällikkö Matti Niittymäki VR:n Koulutuskeskuksesta.
Jan Nylundin sai hakeutumaan koulutukseen jo pikkupojasta kytenyt haave
veturinkuljettajan ammatista. Nylundilla on sähköalan koulutus ja hän on tähän asti
työskennellyt VR:llä turvalaitteiden asentajana.
Nylund kuten kaikki muutkin kurssilaiset on rekrytoitu VR:n sisältä. Veturimiehiksi
on elokuusta lähtien opiskelut mm. lipunmyyjiä, konduktöörejä, liikenteenohjaajia ja
konepajojen asentajia. Opiskelijoiden joukossa on myös yksi nainen, joten miehinen
ammatti on avautumassa myös naisille.
Niittymäen mukaan kaikki opiskelijat sijoittuvat Helsingin ajovarikolle
lähiliikenteen ja dieselveturien kuljettajiksi.
Palveluasennetta korostetaan
Perinteinen pikkupoikien haaveammatti kiinnostaa edelleen, sillä koulutukseen haki
peräti 130 VR:n työntekijää. Matti Niittymäen mukaan opiskelijat valittiin
terveydentilan, pohjakoulutuksen ja soveltuvuustestin sekä haastattelun perusteella.
Viranomaiset ovat asettaneet veturinkuljettajille tarkat näkö- ja
kuulovaatimukset. Nytkin kuulotesteissä putosi moni hakija, Niittymäki kertoo.
Pohjakoulutuksena veturinkuljettajilta edellytetään ylioppilastutkintoa tai
kolmevuotista ammatillista koulutusta. Soveltuvuustestissä ja haastattelussa selvitettiin
mm. kykyä toimia tilanteissa, joissa on samanaikaisesti paljon ärsykkeitä.
Veturinkuljettajalta vaaditaan myös päätöksentekokykyä ja pitkäjänteisyyttä.
Veturinkuljettajan työ on pitkälle informaation käsittelyä, Niittymäki
sanoo ja kertoo, että nykyaikaisesta veturista löytyy useita tietokoita. Silti ammatti
ei hänen mielestään ole erityisen tekninen.
Työvälineet ovat teknisiä, mutta kyse on palveluammatista. Veturinkuljettaja
on osa palveluketjua ja tätä korostetaan myös koulutuksessa.
Koulutus kestää 11 kuukautta. Opiskelu on monimuotokoulutusta, joka sisältää
teoria-, työhönopetus- ja harjoittelujaksoja vuorotellen. Teoriaopetuksessa apuna
käytetään simulaattoreita, joilla saadaan tulevaan työhön tuntumaa esimerkiksi
erilaisissa sääolosuhteissa. Simulaattorin avulla opiskellaan myös opasteita ja sitä,
miten juna käyttäytyy jarrutettaessa. Työharjoittelussa opiskelijoita opastaa
veturinkuljettaja, joka on saanut koulutuksen työhön opastamiseen.
Onnettomuudet arveluttavat
Opiskelijoilla on vasta takana ensimmäinen teoriajakso, joka on jaksoista kaikkein
teknisin. Perusopetuksessa on tutustuttu mm. junan kulkua ohjaavien tietokoneiden
toimintaan.
Jan Nylund kuvailee omia tuntemuksiaan sanomalla, että "odotukset ovat
korkealla". Uusi ammatti ja siihen opiskelu innostavat.
Nylundin kurssitoveri Samuli Juntti hyrisee myös tyytyväisyyttä. Juntti on
työskennellyt Helsingin lähiliikenteessä konduktöörinä ja haluaa nyt kokeilla,
miltä työ kuljettajana tuntuu.
Työpäivän viettäminen yksin ohjaamossa ei nuoria miehiä arveluta. Ajatukseen on
Jan Nylundin mukaan jo sopeutunut. Samuli Juntti uskoo, että työ lähiliikenteen junissa
ei edes ole kovin yksinäistä.
Koulutuksessa käydään läpi myös mahdolliset onnettomuustilanteet. Lähes jokainen
veturinkuljettaja joutuu jossakin vaiheessa uraansa tilanteeseen, jossa ihminen jää
junan alle. Nylund ja Juntti myöntävät, että onnettomuustilanteet ovat ammatin
varjopuoli ja arveluttavat etukäteen.
Mutta tätäkin asiaa on jo tullut mietittyä itsekseen, Jan Nylund toteaa.
Seuraava kurssi mahdollisesti jo ensi syksynä
Seuraavaa veturimieskurssia ei tarvitse odottaa kahtakymmentä vuotta. Matti
Niittymäki arvelee, että jo ensi syksynä otetaan sisään uudet opiskelijat, vaikka
päätöstä koulutuksesta ei ole vielä virallisesti tehty.
Jatkossa opiskelijoita otetaan myös VR:n ulkopuolelta, Niittymäki sanoo.
VR:llä kuten monilla muillakin suomalaisilla työpaikoilla sukupolvenvaihdos on
käynnistymässä toden teolla. Veturinkuljettajien osalta tämä tarkoittaa sitä, että
aikoinaan suurilla yli satapäisillä kursseilla koulutetut veturimiehet ovat muutaman
vuoden kuluttua tulossa eläkeikään.