Junaradan
on oltava moitteettomassa kunnossa, jotta kulku käy turvallisesti. Leo Laakkonen on
pitänyt huolta kiskoista raikkaassa ulkoilmassa jo 32 vuotta. Kiskojen on oltava kunnossa
kelillä kuin kelillä.
Asenteesta tämä on kiinni, Leo Laakkonen tietää.
Nuorena tuntuivat kylmät ja muut, mutta eivät ne enää vaivaa.
Kunnossapitotyöntekijän työnantaja on VR-konserniin
kuuluva Oy VR-Rata Ab. Työ rytmittyy vahvasti vuodenaikojen mukaan.
Kesällä tehdään uutta ja korjataan vanhaa. Silloin liikutaan maastossa
ympäri Pohjois-Karjalan maakuntaa. Syksyn routa-aikana valmistellaan tulevia töitä,
talvi menee lumitöissä. Kun kevät viimeinkin koittaa, pääsee taas liikkeelle.
Leo Laakkoselle mieluisinta työaikaa on kesä, vaikka se tietääkin kiirettä.
Lomaakaan ei pidetä kuin korkeintaan kolme viikkoa. Vaihtelevaan suviaikaan verrattuna
talven puurtaminen Joensuun ratapihalla tuntuu yksitoikkoiselta.
Samoja ylikäytävän rakoja ja vaihteita kun puhdistelee, sitä käy parisataa
kertaa pyörimässä samoilla paikoilla. Sama kolo on seuraavalla kerralla taas täynnä
lunta, eikä työn jälki näy missään.
Vaihteet pidetään myös lumettomina.
Jäätä ei saa päästä tulemaan. Ennen tehtiin niin tarkkaan, että joka
naulan piti näkyä linjavaihteestakin. Nykyään riittää, kun katsotaan, että vaihde
toimii ja liikenne kulkee, kertoo Leo Laakkonen, jonka työporukka on pienentynyt hänen
uransa aikana alle viidennekseen entisestään.
Selkä märkänä
Hikoilu on raskaan työn haitta, jota oikea pukeutuminen ehkäisee, mutta ei täysin. -
Minusta on melkein mukavampi pukea liikaa kuin liian vähän, päällimmäisiä voi sitten
pudotella pois, jos tulee liian lämmin. Jokainen pukeutuu yksilöllisesti, yksi tykkää
olla lämpimämpänä, toinen taas tulee toimeen vähemmällä.
Nykyiset talon tarjoamat työvaatteet ovat osoittautuneet hiostaviksi.
Tätä on meillä puitu viime aikoina. Perinteisesti kangas oli puuvillaa, mutta
se ei kestänyt kipinöitä. Uusien pukineiden piti olla olevinaan kestävää ja
hengittävää kangasta, mutta kun keinomateriaalisen pusakan ylänapin sulkee, on pian
hiestä märkä.
Topparoikan työrytmi mukautuu liikenteeseen. Enimmäkseen päiväsaikaan toimittaessa
käydään ravakasti hommaan kiinni, kun sopiva työrako ilmaantuu. Nopeasti ja
tehokkaasti tehdään valmista, jonka jälkeen taas odotellaan seuraavaa tehoiskua.
Kun työtä lopettaa, tulee nopeasti vilu. Siinä pitää ruveta pitämään
lämpöä yllä, muuten flunssa iskee helposti. Meidän sosiaalitilat ovat maakunnassa
vain autossa, eikä vaihtovaatteita ole mukana kuljeteltu.
Tervapöllien hajua
Maastossa työsuhde-etuihin kuuluu luonto.
Porukassamme on muutamia kovia metsämiehiä, joten metso- ja teerikannat
lasketaan Ilomantsin suunnalla käydessä, juttelee Leo Laakkonen. Hirviä näkyy usein,
samoin karhun ja sudenkin jälkiä. Tuupovaarassa kulkee pari ahmaa.
Pienemmistä eläimistä hyttyset ja mäkärät eivät isommin kiusaa ulkotöihin
tottunutta miestä. Syksyaikaan hirvikärpäsiä saa määrätyillä paikoilla nyppiä
jatkuvasti niskastaan.
Työn suurimmat haitat eivät johdu ulkoilmasta, vaan raskaasta työstä itsestään.
Ratatyömiehet pitävät itsensä kunnossa, sillä työtä tehdään lievässä
kisahengessä, eikä kavereista parane jäädä jälkeen. Silti pitkä alalla olo tuntuu
ruumiissa. Kulumia on joka miehellä.
Pöllinvaihto tehtiin aikanaan käsin urakalla, se oli semmoista sikahommaa,
joka miestä söi. Parikymmentä vuotta meistä jokainen sitä teki.
Myrkyllisellä kreosoottiöljyllä kyllästetyistä ratapölleistä Leo Laakkonen
luopuisi erittäin mielellään.
Niiden käyttö on vähentynyt paljon, mutta ratapihoilla muita ei olekaan.
Tuntuu ristiriitaiselta, kun tervapöllejä pidetään ympäristölle niin vaarallisena,
mutta se, että me niitä käsitellään, on jotenkin luonnollista! Kesällä
silmäkulmatkin palavat nahattomiksi kreosoottihöyryissä.
Ehdottomasti ulkoilmaihmiseksi tunnustautuva Leo Laakkonen viihtyy vapaa-ajallakin
raittiissa ilmassa. Suviajan harrastus on hevosvalmennus, talvikeleillä mies pelaa
kaukalopalloa työkavereitten kanssa puulaakisarjassa.
Vuodenajan vaihtelut ovat radan kunnossapitäjän arjessa parasta.
Viime aikoina on saanut päivitellä joka aamu, kuinka hieno keli on lähteä
töihin. Ja etenkin keväällä tuntuu, että pitäisikö meidän maksaa ylimääräistä
veroa, kun me saadaan komeasta kelistä nauttia ulkona!
Johanna Westersund