aikka
koko syksyn on pitänyt ennätyksellisen lämpimää, edessä ovat väistämättä
kuukaudet, jolloin ulkotöitä tekevää lämmittävät vain hyvät vitsit, kuten
kirvesmies Heikki Luoma tässä lehdessä murjaisee.
Työssä käyvistä suomalaisista peräti joka viides, eli noin 400 000, tarvitsee
näitä hyviä vitsejä ainakin osan aikaa työpäivästään. Tämän
ihmismäärän nimittäin lasketaan työskentelevän
kylmissä oloissa, alle 10 plusasteessa.
Tutuimpia kylmätyömaita ovat erilaiset rakennustyöt, satamatyöt sekä maa- ja
metsätaloustyöt, joita tavataan kutsua LEL-aloiksi. Näiden ohella moniin julkisiin
palveluihin kuuluu runsaasti työtä ulkoilmassa oli keli mikä hyvänsä.
Varsinkaan syys- ja talviaikoina ulkona tehtävä työ ei ole tekijälle jos ei
teettäjällekään ongelmatonta.
Ääripäästä lähdettäessä talvet lisäävät kuolleisuutta. Kylmyys pahentaa
varsinkin verenkierto- ja hengityselinsairauksia, nostaa esimerkiksi verenpainetta ja
lisää veren hyytymistä ja hengitystietulehduksia. Astmaatikolle kova pakkanen on lähes
aina yhtä helvettiä.
Kun säästä tulee merkittävä työolosuhteiden määrääjä, se luonnollisesti
vaikuttaa tekijän kuntoonkin. Mikä vaikutus keleillä tarkkaan ottaen on, onkin jo
vaikeammin selvitettävä kysymys ja sotkeentuu helposti paitsi moniin muihin
työympäristötekijöihin, myös muun muassa työntekijän ikääntymiseen.
Olivat prosentit miten päin tahansa jokainen tietää arkikokemuksesta, että palelu
aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia, kouristaa lihaksia, laskee motivaatiota,
heikentää tarkkaavaisuutta, muistia ja oppimista ja siten myös työn tuloksellisuutta.
Samalla riski työturmiin kasvaa jyrkästi.
Rakennus-, satama-, metsä- ja maataloustyöntekijöiden terveyttä, työoloja ja
työkykyä on seurattu systemaattisesti 1990-luvun lopulta lähtien. Juuri ilmestynyt
kolmas tutkimus osoitti, että kylmyys, kuumuus, veto ja kosteus/märkyys kiusaavat
LEL-aloja edelleen keskeisesti.
Viime vuoden lopulla näiltä aloilta valmistui myös työkyvyttömyystutkimus. Sen
päätulos oli, että sairauseläkeriski on LEL-töissä kaksinkertainen TEL:iin
verrattuna. Suurin vaara väijyy satamissa, joissa kylmyys/kuumuus on päällimmäisin
fysikaalis-kemiallinen työolohaitta.
Äärioloissa tehtävän ulkotyön riesoja on vaikea torjua. Vain harvoin
rakennustyömaan voi kokonaan huputtaa, eikä jokaiseen satamaan voida rakentaa Kokkolan
Ykspihlajan- mallista, suurten alusten mentävää lastaus- ja purkausterminaalia. Myös
metsurin kattona pysyy edelleen taivas, eikä peltoa kynnetä peräkamarista käsin.
Pehmentää äärioloja kuitenkin voidaan paitsi tietysti lämmittämällä tai
jäähdyttämällä, myös työ- ja tuotantomenetelmiä jatkuvasti kehittämällä.
Esimerkiksi rakennustyömaat saadaan nykykeinoilla pyörimään ympärivuotisesti,
mikä tietenkin lisää merkittävästi niin tuottavuutta kuin työntekijöiden
ansioitakin.
Inhimillisten olojen järjestäminen työpaikoille on myös keskeistä toimintaa
työterveyden ja -turvallisuuden hyväksi. Millään alalla ei tässä mielessä voi
täysin tyytyväisenä hymistellä, ei varsinkaan paljon ulkotöitä sisältävissä
ammateissa, joissa kaikissa niin sairaus- kuin tapaturmariskikin on jatkuvasti vaarallisen
korkealla.