
AKU:laiset hakivat Metallista turvaa
Teknologiateollisuudella
imua
Iso ja miehinen
Saamme äänemme
kuuluviin, mutta meille tärkeiden asioiden eteenpäin vieminen on osoittautunut
ennakoitua vaikeammaksi. Iso laiva kääntyy hitaasti, summaa Tytti Uljala
kokemuksiaan Metalliliiton siipien suojassa. Uljala oli aiemmin Auto- ja konekaupan
unionin AKU:n jäsen. Liitto yhdistyi Metallityöväenliittoon kesällä 2003.
Tytti Uljala oli AKU:n hallituksen jäsenenä aktiivisesti
vaikuttamassa yhdistymiseen. Hänen mielestään päätös oli oikea.
Yhdistymisprosessi oli pitkä, haimme koko 90-luvun kumppania. Muun muassa
STTK:lainen Toimihenkilöunioni kosiskeli meitä. Metallin hyväksi vaakakupissa painoi
se, että auto- ja konekorjaamojen työntekijät olivat jo Metallin jäseniä. Sekin
vaikutti, että AKU oli SAK:n jäsenliitto, Uljala sanoo.
AKU, entiseltä nimeltään ATH, oli alun perin TVK:n jäsenliitto. TVK:n kaatumisen
jälkeen liitto siirtyi SAK:hon. Jäseniä AKU:lla oli ennen yhdistymistä Metalliin noin
3 800.
Yhdistyminen ei pitkällisestä valmistelusta huolimatta mennyt AKU:n päättävissä
elimissä kerralla läpi.
Lopulta kaikki olivat yksimielisiä siitä, että yhdistyminen on järkevää.
Pieni liitto, jonka sopimusalalla järjestäytymisasteessa on toivomista, on
työehtosopimusneuvotteluissa heikoilla. Iso ja vahva liitto on jäsenen näkökulmasta
turvallinen, Tytti Uljala perustelee.
AKU:n sopimusalalla järjestäytymisaste oli ennen yhdistymistä noin 50 prosenttia.
Ongelmana oli, että jäsenmäärää mittaava käyrä oli laman jälkeen itsepäisesti
sojottanut alaviistoon.
Yhteinen työehtosopimus
AKU edusti auto- ja konekaupassa sekä varaosa- ja tarvikemyynnissä työskenteleviä
työntekijöitä. Tytti Uljala on työskennellyt alalla 30 vuotta, viimeiset kymmenen
vuotta renkaita maahantuovan yrityksen palveluksessa. Alan työnantajia edustaa Autoalan
Keskusliitto, joka ei ole työnantajien keskusjärjestön EK:n jäsen.
Tytti Uljalan mielestä yhdistymisessä Metalliin erityisen hyvää on se, että
tulevaisuudessa autokorjaamoissa ja myynnissä työskenteleville tulee sama
työehtosopimus. Se helpottaa edunvalvontaa huomattavasti.
AKU:n hallinnossa jännitettiin yhdistymispäätöksen jälkeen sitä, miten
automyyjät, joista monet mieltävät itsensä toimihenkilöiksi, reagoivat.
Kritiikkiä ei kuitenkaan juuri tullut, eikä liitosta eronnut yhdistymisen
takia kuin muutama jäsen. Enemmän kritiikkiä herätti jäsenmaksun nousu, Uljala
muistelee.
Hänen mukaansa entiset AKU:laiset ovat olleet tyytyväisiä Metallin edunvalvontaan.
Närästystä on lähinnä aiheuttanut Metallin vahva vasemmistoimago ja puoluepolitiikan
heijastuminen liiton toimintaan.
Pienen etuna joustavuus
Tytti Uljala on nykyään aktiivinen omassa ammattiosastossaan ja SAK:n Vantaan
paikallisjärjestössä. Kysymys siitä, mikä ay-toiminnassa on liiton vaihtumisen
myötä muuttunut, saa Uljalan mietteliääksi.
Metallissa ammattiosastoille sälytetään paljon sellaisia tehtäviä, joita
AKU:ssa hoiti liiton toimisto. Metallin organisaatio on raskas ja aika byrokraattinen.
Monia asioita hoidetaan vanhanaikaisemmin kuin AKU:ssa, Uljala sanoo.
Auto- ja konekorjaamojen metalliliittolaiset ovat ottaneet AKU:laiset hyvin vastaan.
Erityisen tyytyväisiä korjaamoiden miehet ovat olleet siihen, että AKU:n
myötä auto- ja konealan ay-toimintaan on tullut mukaan myös naisia.
Pirjo Pajunen
Teknologiateollisuudella
imua
Metallityöväenliitto
on SAK:n kolmanneksi suurin jäsenliitto lähes 170 000 jäsenellään. Jäsenistä
80 prosenttia on miehiä. Liitto neuvottelee useita työehtosopimuksia ja edustaa
nykyään varsin erilaisilla aloilla ja työpaikoilla työskenteleviä työntekijöitä.
Työehtosopimuksista suurin on metalliteollisuuden tes, jonka piirissä ovat mm.
metallituote-, elektroniikka- ja sähköteollisuudessa työskentelevät.
Teknologiateollisuuden kanssa neuvoteltavan metalliteollisuuden tes:n piiriin kuuluu
valtaosa eli 153 000 liiton jäsenistä.
Työnantajapuolella Teknologiateollisuus ry:n vetovoima on kasvussa. Jatkossa yhä
useampi teollisuuden työnantaja saattaa harkita siirtymistä Teknologiateollisuuden
jäseneksi, jolloin paine siirtyä noudattamaan metalliteollisuuden tessiä työpaikoilla
vastaavasti lisääntyy. Tämä enteilee, että rajariidat tulevat pikemminkin
lisääntymään kuin vähenemään SAK:laisissa teollisuusliitoissa.
Iso ja miehinen
Metallin
imago on perinteisesti ollut miehinen: Metalliliitosta tulee ensimmäiseksi mieleen
haalarit päällä työskentelevä (mies)duunari. Elektroniikkateollisuuden kasvun myötä
liiton jäsenkunta on kuitenkin naisistunut ja osa haalareista vaihtunut valkoisiin
takkeihin ja suojamyssyihin. Liiton jäsenistä noin 14 00015 000
työskentelee elektroniikkateollisuudessa.
AKU:laiset ovat tuoneet liiton imagoon oman säväyksensä. Sliipattu automyyjä ei
istu kovin hyvin perinteiseen metallimiehen imagoon. Varsinkin kun yhä useampi automyyjä
tänä päivänä on tyylikkäästi pukeutuva nainen.
Palkkatyöläinen
3.5.2005 nro 4/05 |