
PAMissa kukkivat kaikki kukat
Palvelualojen ammattiliitto on
kuin sillisalaatti, jossa eri ammattiryhmät on sekoitettu keskenään. Värit ja maut
erottuvat toisistaan, mutta sopivat kuitenkin samaan kulhoon.
Palvelualojen ammattiliitto arkisesti PAM perustettiin viisi vuotta
sitten. Silloin malliksi valittiin tietoisesti liittotason fuusio, mutta ammattiosastot
saivat vapaasti päättää paikallisista järjestelyistä. Mallia pidetään
onnistuneena. Monet osastot ovat yhdistyneet, mutta mitään yleisiä suuntaviivoja
yhdistymiselle ei ole muotoutunut. Muunnelmia on lukuisia.
Vuoden 2000 fuusiossa Liikealan ammattiliitto, Hotelli- ja
ravintolahenkilökunnan liitto, Kiinteistötyöntekijäin liitto sekä Teknisten ja
erikoisammattien liitto Tekeri liitettiin yhteen. Liikealan liitto syntyi 1980-luvun
puolivälissä keskusjärjestörajat ylittäneestä fuusiosta Liiketyöntekijäin liiton,
Suomen liikeväen liiton sekä Kauppa- ja teollisuustoimihenkilöliiton välillä.
Paikallisuus tärkeää
Hankoniemen kärjessä toimivan joulukoristeyritys Koristeviennin tekeriläinen
ammattiosasto on pitkien keskustelujen jälkeen liittynyt yhteen ravintola-alan
paikallisen osaston kanssa. Kiinteistöalan työntekijöillä on oma osasto Karjaalla, kun
taas liikealan osasto kattaa koko eteläkärjen, eli kaksikieliset kunnat Kirkkonummelta
Hankoon.
Koristeviennin pääluottamusmies Tarja Karenius on PAM:in Hangon osaston
sihteeri. Tällä hetkellä 150-jäsenisen Hangon osaston puheenjohtajana toimii Ann-Christin
Rehn.
Tarja on vakaasti sitä mieltä, että ammattiosastolla on oltava selvä paikallinen
leima. Laajoissa alueellisissa osastoissa yhteys jäsenten väliltä katoaa.
Hangossa on paljon kaupan työntekijöitä, joiden ei tule koskaan lähdettyä
osaston kokoukseen Karjaalle.
Sen vuoksi PAM:in Hangon osasto on päättänyt pitää ovet auki myös kaupan- ja
kiinteistöalan työntekijöille.
Jorma Molnár on liikealan eteläkärjen osaston eroava puheenjohtaja, joka
jää näinä päivinä eläkkeelle. Hän näkee asian vähän toisella tavoin, sillä
hänen mielestään ammatti-identiteetti on tärkeämpi.
Samassa osastossa on liian vaikeaa huolehtia kaikista aloista. Sopimukset ovat
melko erilaisia, samoin työaikajärjestelyt. Yhteistyötä voidaan tehdä, mutta tähän
asti meistä on ollut paras pitää osastot erillään.
Molnár ei myöskään kannata liian suuria alueellisia osastoja, koska silloin
välimatka jäseniin kasvaa liian suureksi. Eteläkärjen osasto, jossa on noin 650
jäsentä, on lähes ihanteellisen kokoinen. Se pystytään pitämään koossa, samalla
kun sillä on tarpeeksi voimaa takanaan.
Pitkällä aikavälillä hänen mielestään on kuitenkin täysin mahdollista, että
eteläkärjen kaikki Palvelualan liiton osastot yhdistyvät yhdeksi suureksi PAM:in
osastoksi.
Mutta jäsenet ratkaisevat, milloin se tapahtuu.
Erikoistuminen välttämätöntä
Liitto antaa kaikkien kukkien kukkia puutarhassaan. Fuusion yhteydessä pidettiin
tarkkaan huolta siitä, että vanha liittojako ei siirry liittotoimiston organisaatioon.
Työt jaettiin tätä silmällä pitäen.
Liiton puheenjohtaja Ann Selin sanoo, että käytännön syistä
säännöstä on nyt jouduttu tinkimään. Palvelualan liitolla on hoidettavanaan suuri
määrä työehtosopimuksia, yhteensä noin 50, ja tietty erikoistuminen edunvalvonnassa
on silloin tarpeen. Erikoistumisen on oltava alakohtaista.
Yleisesti ottaen fuusiosta aiheutui puheenjohtajan mukaan odotettua vähemmän
ongelmia. Enimmäkseen oli kyse siitä, että pienten liittojen oli vaikea löytää
paikkaansa suuressa organisaatiossa, jossa on välttämättä ylläpidettävä
jonkinasteista byrokratiaa.
Mutta päätimme jo alussa, että yritämme saada jokaisesta liitosta mukaan
sen, mikä siinä on parasta.
Tarja Karenius ei peittele sitä, että hänestä heti fuusion jälkeen tuntui, että
ne kaksi suurta kyllä pitivät puolensa, kun taas kaksi pientä (Tekeri ja
Kiinteistöliitto) katsoivat sivusta.
Tasavertaisen aseman saavuttaminen vie aikaa, mutta olemme oikealla tiellä.
Liiton on aina muistettava, että myös pienten ammattiryhmien asiat on hoidettava.
Myös Ann Selin painottaa kaikkien jäsenten yhdenvertaisen kohtelun tärkeyttä.
Erilaiset paikalliset järjestöratkaisut eivät saa johtaa jäsenten eriarvoiseen
kohteluun. Tällainen vaara on olemassa, mutta se voidaan välttää tekemällä
yhteistyötä yli osastorajojen. Jäsenet voivat olla mukana toisen osaston toiminnassa,
kuten nyt jo joissakin paikoin tapahtuukin.
PAM porttina ay-liikkeeseen
Yksi fuusiolle sovituista tavoitteista oli alan järjestäytymisasteen nostaminen. On
vaikeaa arvioida, miten tämä on onnistunut. Alussa oli ongelmia, mutta ne johtuivat
osaksi siitä, että jäsenrekistereissä oli jonkin verran ilmaa, ja tämä tilanne oli
korjattava. Nyt jäsenmäärä kasvaa: vuosina 20032004 liittyneitä oli yli neljä
tuhatta. Mutta alalle palkataan myös lisää työntekijöitä. Järjestäytymisasteen
arvioidaan olevan noin 60 prosenttia.
Mehän olemme eräänlainen sisääntuloväylä, se ammattiliitto johon tulee
eniten uusia jäseniä. Myös jäsenten vaihtuvuus on ay-liikkeen suurin, toteaa Ann
Selin.
Hän myöntää auliisti, että uusia jäseniä on vaikea hankkia, erityisesti
pääkaupunkiseudulla. Alalle tulevat nuoret eivät tiedä, mikä se ay-liike on. Liiton
kampanjat ovat olleet motivoivia ja onnistuneita, mutta pohjimmiltaan ratkaisevaa on
päivittäinen toiminta osastoissa ja työpaikoilla. Sieltä löytyy luontevaa
kosketuspintaa.
Tässä kohdin Tarja Karenius huomauttaa, että PAM on käsitteenä lyönyt itsensä
hyvin läpi, mikä omalta osaltaan helpottaa jäsenhankintaa. Se huomattiin viikko viiden
jäsenkampanjassa kevättalvella.
Vastaanotto oli hyvä, myös monien työnantajien joukossa. Mutta edelleen on
paljon niitä, jotka eivät tiedä kenen puoleen kääntyä liiton asioissa.
Edunvalvonta vaikeaa pienillä työpaikoilla
Liittofuusion toinen tärkeä tavoite oli lisätä uuden liiton painoarvoa
edunvalvonnassa. Tarja Karenius on ollut huomaavinaan, että tavoite on toteutunut. Mutta
painoarvoa ei vielä ole saatu kokonaan käyttöön, koska keskitettyjä sopimuksia on
solmittu koko PAM:in olemassaolon ajan.
Paikallinen edunvalvonta on kova pala vaikka takana olisi suurikin
ammattiosasto, on Jorma Molnár havainnut.
Edunvalvonta toimii kyllä suuremmilla työpaikoilla, joissa on luottamusmiehet.
Mutta liikealan riesana ovat monet pienet, muutaman työntekijän työpaikat. Jos
hankaluuksia tulee, tarvitaan yleensä liiton toimitsijaa apuun. Ammattiosastolla ei ole
valtuuksia neuvotella niiden jäsenten puolesta, joilla ei ole luottamusmiestä.
Alueellinen luottamusmiesjärjestelmä voisi olla yksi ratkaisu, jos vain työnantaja
suostuu.
Tässä asiassa Ann Selin ei voi antaa toivoa.
Ongelmana on työnantajien välinen kilpailu. Eivät he halua, että kilpailevan
yrityksen edustaja saa tietää heidän liikeasioistaan.
Sen vuoksi liiton on pakko panostaa vahvasti neuvontaan. Sen tehostamiseksi on sovittu
valtakunnallisesta puhelinneuvontajärjestelmästä, jossa puhelut ohjautuvat siihen
aluetoimistoon, jossa juuri sillä hetkellä pystytään vastaamaan. Helsingistä tulevaan
puheluun voidaan vastata Oulussa ja päinvastoin.
Minkä neuvon Ann Selin voi sitten antaa fuusiota valmisteleville liitoille?
Olkaa avoimia, ja keskustelkaa perusteellisesti kaikista mahdollisista asioista
etukäteen, kuuluu vastaus.
Hans Jern
Palkkatyöläinen
3.5.2005 nro 4/05 |