
Laiton kone on loukku
Työsuojelupiirit tehostavat
maarakennuskoneiden markkinavalvontaa
Suojusten riisunta
ongelmana
Vieraskielinen
varoitus kaivinkoneen hytissä, vääristellyt sarjanumerot ja valmistajan nimi väärin
kirjoitettuna? Ei käyttöohjetta suomeksi eikä ruotsiksi?
Silloin on hälytyskellojen soitava sekä kuljettajan että
työsuojeluvaltuutetun päässä. Tällainen kone on voitu tuoda maahan pimeästi, tietoja
on laittomasti muutettu eikä
konetta ole koskaan tarkoitettu Euroopan markkinoille, varoittaa ylitarkastaja Harri
Patrikainen Uudenmaan työsuojelupiiristä.
Tämä voi vaarantaa myös
työntekijöiden turvallisuuden. Työsuojelutarkastajat maan eri puolilla tutkivat
erityisesti näitä koneita käydessään työmailla. Käyntejä tehdään myös
tuontifirmoihin.
Suomessa otetaan vuosittain käyttöön noin 3 000 maanrakennuskonetta. Lukuun sisältyy monen tyyppisiä koneita, kuten
pyöräkuormaajia, puskutraktoreita ja pyöräalustaisia kaivinkoneita. Pyöräkaivurit
katsastetaan, jos ne soveltuvat tieliikenteeseen, muussa tapauksessa ei. Muita koneita ei
tarkisteta. Puolet vuotuisesta konekiintiöstä, noin 1 500, on käytettyjä, mutta
ne otetaan nyt ensi kertaa käyttöön Suomessa.
Suuri osa koneista on aivan kunnossa, mutta valitettavasti eivät kaikki.
Vaarana on, että maassa on satoja, ellei tuhansia pimeästi tuotuja koneita, sanoo
Patrikainen.
Kyse on usein Aasiassa valmistetuista ja aasialaisille markkinoille tarkoitetuista
koneista. Turvallisuustaso voi sen vuoksi olla EU:n vaatimuksia heikompi eikä
CE-merkintää tietenkään edellytä .
Käytettyinä koneita tuodaan sitten EU-maihin. Edelleen ilman merkintöjä ja ilman valmistajan
vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja turvallisuustaso ennallaan koneet luikahtavat
kenenkään estämättä EU:n rajojen sisäpuolelle.
Tulli vain arvioi ja punnitsee
Minua hämmästyttää, ettei tulli puutu tähän mitenkään. Kun kysyin asiaa,
minulle vastattiin, että tulli vain rekisteröi tuotteen arvon ja painon. Ei mitään
muuta, kertoo Patrikainen.
Ja kun kone on ehkä Hollannin vapaasatamien tai Iso-Britannian konehuutokauppojen
kautta tullut EU:n alueelle, se onkin yhtäkkiä varustettu CE-merkinnällä. Sille on
myös annettu tarvittava vaatimustenmukaisuusvakuutus, jonka antamisesta alkuperäisen
valmistajan olisi pitänyt huolehtia.
Näin tapahtuu ilman että kone tarkastetaan tai siihen tehdään muutoksia. Tai
muutoksia kyllä tehdään, sarjanumero muutetaan lukukelvottomaksi tai toiseksi, eikä se
vastaa alkuperäistä numeroa.
Valmistajan nimi ei ehkä olekaan KAIVU vaan yhtäkkiä KIAVU. En tiedä, miksi nimi on
muutettava, sanoo Patrikainen.
Koneet ostetaan suomalaisilta välittäjiltä, tai suomalainen yritys tuo ne suoraan
maahan. Ja ne otetaan käyttöön ilman valmistajan vakuutusta siitä, että mm. hytin rakenne vastaa asetettuja
vaatimuksia ja että sallittuja tärinä-, melu-, ym. rajoja koskevat vaatimukset
täyttyvät.
Kaiken takana on raha. Tällaisen koneen hinta saattaa olla huomattavasti halvempi kuin laillisen. Rahallisesti voi
olla kyse tuhansista, jopa kymmenistä tuhansista euroista.
Todennäköistä on, että ostaja on alihankintaketjun viimeinen, ja kykenee
näin alentamaan urakkahintaansa. Rakennuksella voi olla sekä laillisia että laittomia
koneita, samanmerkkisiäkin. Verratkaa kilpiä keskenään ja ilmoittakaa poikkeamat
meille, kehottaa Patrikainen.
Vaaralliset koneet voidaan pysäyttää
Se, miten kone on tullut markkinoille ja sen turvallinen käyttö ovat kaksi eri
asiaa, Patrikainen korostaa.
Mutta jos kone tuontitavasta riippumatta on riski työpaikalle, on jokaisen
tarkastajan puututtava asiaan. Meille on olennaista, että valmistajan
vaatimustenmukaisuusvakuutus ja CE-merkintä ovat kunnossa ja se, että koneen mukana
toimitetaan käyttöohjeet suomen/ruotsin kielellä. Muutoin emme voi luottaa siihen,
että kone täyttää vaatimukset ja on turvallinen käyttää.
Jos kaikki yrittäjät eivät noudata samaa sääntöä on mietittävä, onko kaikki maarakennuskoneet määrättävä
tarkastettaviksi Suomessa ennen niiden käytönottoa.
Yksi laiton kone, yksi epäilty
Tela-alustaiset kaivinkoneet ovat osoittautuneet erityisen alttiiksi tälle
toiminnalle, ja niille onkin tehty erityistarkastuksia.
Niistä noin kymmenestä koneesta, jotka olen tarkastanut, yksi on selvästi
pimeästi tuotu ja toista epäillään, kertoo tarkastaja Timo Pinomäki Uudenmaan
työsuojelupiiristä.
Tänään on vuorossa Helsingin Vuosaaren satamaprojekti. Pinomäki kiipeää ylös
hiekkatöyrästä yhdessä työmaapäällikkö Paavo Lyytisen kanssa. Juuri nyt
alueella on lähes 30 maanrakennuskonetta.
Kaivinkone heittää viimeisen kauhallisen hiekkaa lavalle ja kuorma-auto ajaa
tiehensä. Pinomäki tutkii konetta ulkopuolelta selvittääkseen, ovatko varoitusmerkit
kunnossa. Hän kurkistaa hyttiin.
CE-merkki on, samoin tiedot melusta, hydrauliikasta, valmistajasta, tuojasta,
myyjästä ja hankintavuodesta. Kone täyttää turvallisuusvaatimukset, se on tehty
Euroopan markkinoita varten. Valmistajan nimi on oikein, niin että eurooppalainenkin
ymmärtää, hän nauraa.
Helpointa koneiden kiinni saaminen on tuontifirmoissa, ja ne voivatkin odottaa
meidän käyntejämme, sanoo Pinomäki. Lyytisen mukaan ammattilehdistö on kertonut
perusteellisesti laittomasta tuonnista. Kenenkään ei pidä tulla sanomaan ettei tiennyt.
Rakennuttajapuolella kaikki on varmaan kunnossa täällä satamassa. Mutta minun
on varmaan ruvettava pitämään silmällä yksittäisiä yhden miehen urakointifirmoja,
sanoo työmaapäällikkö.
Ingegerd Ekstrand
Suojusten riisunta ongelmana
Tänä vuonna myös teollisuuden kuljettimet ovat erityistarkastuksessa. Tapaturmia sattuu
paljon, ja joka vuosi myös kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Onnettomuus tapahtuu usein
laitetta huollettaessa tai häiriöitä korjattaessa. Jos häiriöitä on usein,
poistetaan myös koneen suojalaitteet, kertoo tarkastaja Harri Patrikainen.
Valmistajien pitäisi ennakoida mahdolliset väärinkäytökset ja riskit
paremmin jo suunnitteluvaiheessa. Se on mahdollista mutta kallista. Myös työnantajan on
tehostettava valvontaansa. Ei pidä hyväksyä sitä, että työntekijä poistaa
suojalaitteet, jotta työ ehkä sujuisi helpommin.
Markkinavalvontaprojektin ensimmäisenä vuotena 2004 noin sadasta tarkastetusta
kuormausnosturista kymmenen osoittautui suorastaan vaarallisiksi ja poistettiin
käytöstä. Lisäksi puolet nostureista oli tarkastamatta.
120:n takalaitanostimen joukossa oli myös muutamia vaarallisia: hitsaussaumojen murtumat ja kulumat näkyvissä.
Elintarvikealan pakkauskoneet ovat huomattava onnettomuusriski. Tämä johtuu usein
siitä, että liikkuvien osien suojalaitteita poistetaan käytöstä jatkuvien
häiriöiden vuoksi.
Puusepänteollisuudessa valvottiin hengityssuojaimien käyttöä. Siellä tilanne oli
pääosin hyvä. Kehitettävää ilmeni eniten suojaimien säilytyksessä ja
huoltamisessa, mutta niissäkin huomatut epäkohdat kasautuivat muutamille työpaikoille.
Vuoden 2006 projektit lyödään lukkoon nyt keväällä.
Palkkatyöläinen
3.5.2005 nro 4/05 |