Edessä on reilut
1 900 kilometriä Euroopan ruuhkateitä.
Mukaan lähteneelle toimittajalle kuljettaja selvittää jo hämärtyvällä Saksan
moottoritiellä ajosuunnitelmaansa.
Tykkään tällaisista keikoista. Minulla on periaatteessa kolme ajopäivää.
Purkuja ei ole välillä.
EU-säädösten mukaan voi ajaa yhdeksän tuntia vuorokaudessa tai pari kertaa
viikossa kymmentuntisen. Vuorokautinen lepo on yksitoista tuntia ja senkin voi kolme
kertaa lyhentää yhdeksään, pudottelee Irja Loiri, "Ipu" vain. Ja sitten on
vielä poikkeuksia. Mutta neljää ja puolta tuntia enempää ei saa yhtäjaksoisesti
ajaa.
Ipu on laskeskellut, että ajamalla nyt neljä ja puolituntisen ehtisimme yöksi Saksan
ja Hollannin rajalle ja siellä pitäisimme yhdeksän tunnin tauon. Se tietäisi lähtöä
maanantaina aamupäivällä ja siis päivärytmistä kiinni ottamista.
Ipu kykenee nukkumaan autossa hyvin, matkat on yleensä järkevästi suunniteltuja,
sillä huolintaliikkeen ajojärjestelijä osaa ammattinsa.
Euroopan tiet eivät vedä
Vapaudentunne on taakse jäänyttä elämää. Ipu kertookin, että valvonta teillä on
tehostunut. Euroopassa ratsataan autojen ajoaikoja ja mm. raskaan liikenteen ajokieltoja
on lisätty. Asiakkaiden pitäisi saada tavara nykyisin nopeammin ja liikenne on
valtavasti kasvanut.
Yhtälöhän on ihan mahdoton, ja monet ajavatkin hullun lailla, hän
selvittää.
Ipu, jonka puhetta itäsuomalaiset mie ja sie pehmentävät, heittääkin, että
joillain kuljettajilla on sellainen harha, että "työtä tekemällä rikastuu ja
itsensä tappamalla maailma tulee valmiiksi".
Hollannin rajan ylitys ei illalla onnistu. Pimeässäkin autoja on ruuhkaksi asti ja
kuljettaja manailee saksalaista ajotyyliä.
Ei pelata yhteen. Henkilöautojen tulo liittymistä on vaikeinta. Ne tunkevat
hirveästi, mutta ovat tavallaan yhtä aikaa kohteliaita, bitte, bitte, ole hyvä. Ne
kieltävät ja kumartavat. Eivät hollantilaiset ja ranskalaiset jarruta ja kaasuta yhtä
aikaa.
On onni ajaa rekkaa
Aamuaurinkoisella tiellä aloitamme alusta. Siitä, miten Ipu tuli rekan rattiin
Eurooppaan ja ylipäätään miehisenä pidettyyn ammattiin.
Kotoisin hän on Lappeenrannan tienoilta. Isä kuoli, kun Ipu oli 12-vuotias. Äiti myi
hevosen, ja siitä tyttö oli katkera.
Me istuimme naapurin Päivin kanssa kallioleikkauksen päällä kuutostiellä ja
katselimme liikennettä. Jostain lehdestä luin vielä moottoripyöräkokoontumisesta ja
siitä, miten ihmiset kiertelevät eri maissa. Katselin rekkoja, miten niilläkin ajellaan
pitkälle. 16-vuotiaana pistin kaikki rahat moottoripyörään.
Jos minä jotain päätän, niin aika paljon pitää tapahtua, että sen perun.
Kai se on ollut unelmani onnesta, että ajan ulkomailla 2-osaista täysperää tai
vähintään rekkaa.
Halusin hallita sitä voimaa, mikä isossa autossa on. Haluan osata ajaa niin,
että auto tottelee.
Kuitenkin hän kouluttautui radio- ja TV-asentajaksi ja ehti myydä muttereitakin
melkein kaksikymmentä vuotta. Siihen aikaanhan ajateltiin, että rekkakuskin pitää olla
mies. Kaupassa hänelle siirtyivät helposti aina paperityöt.
Mutta eivät sairaanhoitajan tai myyjän ammatit ole minua varten, hän sanoo.
Vihdoin järjestyi sitten tilaisuus harjoitella öisin tuttavan rekalla. Sen jälkeen
tuli rekkakortti taskuun.
Eräältä Unkarinkeikalta on löytynyt poikaystävä Timo Kuusisto, 38. Nyt
molemmat ajavat Euroopassa.
Korjattavaa olisi kyllä paljonkin, aina palkasta alkaen. AKT saa Euroopan kuskeilta
sapiskaa asioiden huonosta hoidosta, liiton sopimus kun ei näitä koske. Ipu laskeskelee,
että oma palkka nousisi kolmanneksen, jos hän saisi Suomen sopimuksen noin kympin
tuntipalkan. Työ sitoo lisäksi liikaa, eikä kumppania näe kuin satunnaisesti.
Tavallista arkielämää ei voi edes ajatella.
Vaikka saksalaiset saivat satikutia liikennekulttuurista, on rekkojen parkkipaikalla
usein jo suihkut myös naisille, etelämpänä niitä ei vielä ole. Naistenhuoneen
etsimiseen voi vieläkin hujahtaa lyhyt tauko kokonaan, miehillä ei.
Nainen kuskina hämmentää
Pari mieskollegaa on sitä mieltä, ettei rekan ajaminen sovi naiselle. Vaikka
porukalla on hyvä henki ja töitä paiskitaan yhdessä aina kun voidaan. Naiskuskit
kertovat kuitenkin asenteista.
Ipu epäilee sitä mustasukkaisuudeksi. Etenkin vanhemman väen on vähän vaikeaa
nähdä, kun nainen paiskii hommia ja vielä osaa ne. Miesporukoissa on oma hierarkiansa,
ja senhän nainen sotkee. Ipu muisteleekin vitsiä Merenkurkun laivoista, joissa on
pelkästään mieskuskeja.
On hyvin tarkkaa, hakeeko täysperä rekkaa tanssilattialle vai päinvastoin,
hän nauraa.
Ranskaan tultaessa kuljettajilla on mahdollisuus syödä etiketin mukainen neljän
ruokalajin päivällinen. Paikka on täynnä ristiin rastiin Eurooppaa ajavia kuskeja.
Kun suomalaisrekka lähtee parkkipaikalta, selkäämme porautuu viitisenkymmentä
silmäparia.
Yöllä vettä vihmovassa Pariisissa on Ipun mittariin tullut tuhat kilometriä
lisää. Espanjassa kuorma on aikataulun mukaisesti.
Hilkka Jukarainen
Lyypekki-Pariisi