Euroopan parlamentin viime syksyinen
päätöslauselma naisten edustuksesta Euroopan unionin työmarkkinaosapuolissa merkitsee
sitä, että naisten osuutta tulee lisätä työmarkkinajärjestöjen
päätöksentekoelimissä ja tes-neuvotteluissa. Samoin ohjastaa EAY, jonka
edustajakokouksessa juuri hyväksytyn tasa-arvosuunnitelman ensimmäinen tavoite on
poistaa naisedustuksen vajaus päätöksentekoelimistä. Toisena tavoitteena on laajentaa
tasa-arvon valtavirtaistamista ja kolmantena vahvistaa tasa-arvosuunnittelusta vastaavien
toimielinten roolia.
Näillä linjoilla on Erkkilän mukaan toimittu SAK:laisessa ay-liikkeessä jo
pidemmän aikaa. Luonnehtihan viime edustajakokous SAK:n olevan "jäsentensä
näköinen liike", mikä tarkoittaa niin nuorten kuin naistenkin edustuksen
lisäämistä sekä SAK:n että liittojen hallinnoissa.
"Jäsentensä näköinen liike" tavoitteena
Nyt on selvitetty edustusvaje, jonka SAK:n hallitus sai tiedoksi. SAK:ssa ja
liitoissa tulisikin tehdä suunnitelma määrällisen vajeen umpeen kuromisesta.
Voitaisiin asettaa tavoitteeksi, että vaje esimerkiksi puolitetaan seuraavassa
edustajakokouksessa ja sitten taas jatketaan vajeen täyttämistä, ehdottaa Marja
Erkkilä.
Tällä hetkellä SAK:n jäsenistä on naisia 46 prosenttia, valtuustossa 33% ja
hallituksessa 20%. Lukuina tämä merkitsee sitä, että valtuustoon pitäisi valita 16
naista nykyistä enemmän ja hallitukseen 6,5.
Asiaa seurataan tilastoin ja EAY:kin niitä meiltä vaatii. Seuraavan kerran
tarkastellaan tilannetta ennen SAK:n seuraavaa edustajakokousta.
EU ja EAY puhuvat paljon konkreettisista tavoitteista. Mutta etenkin naisten töiden
pätkittyessä vaikeutuu heidän nousunsa luottamustehtäviin työpaikoilla.
Määräaikaisia ei valita luottamustehtäviin eikä osa-aikaisiakaan taida olla kuin
palvelualoilla. Toisaalta myös huono työllisyystilanne on saanut useilla työpaikoilla
naiset pelokkaiksi. Ei haluta luottamustehtäviin.
Iso asia tasa-arvon kannalta olisikin, jos määräaikaiset työt saataisiin
vakinaistettua. Myös osa-aikaisten kokoaikaistamisella olisi tasa-arvoa lisäävä
vaikutus. Ne näkyisivät ajan kanssa naisten osuuden kasvuna luottamustehtävissä ja
sitä kautta nousuna myös ay-liikkeen päättäviin elimiin. Samaan suuntaan helpotetaan
tietä koulutuksella. Meillä tarvitaan vielä naisille erityiskoulutusta rohkaisemaan
ay-toimintaan ja muuhun edunvalvontaan.
Naisten määrä ei kuitenkaan ole itseisarvo vaan naisten mukaan saamisella
päättäviin elimiin ja neuvottelupöytiin on edunvalvonnallisia tavoitteita, muistuttaa
Marja Erkkilä.
Valtavirtaistamiseen työvälineitä
EAY:n tasa-arvosuunnitelman valtavirtaistamistavoitteen mukaisia toimia SAK:laisessa
liikkeessä on jo tehtykin. Tupoon sisältyy suositus tessien suvauksesta
(sukupuolivaikutusten arvioinnista). Se on saatu tällä sopimuskierroksella kirjattua
myös monen liiton sopimukseen. Valtionhallinnossahan tavoitteena on, että kaikki
lakiesitykset ja päätökset pitäisi suvata, mutta resurssien puutteessa arviointi on
tehty vasta muutamista päätöksistä.
Valtavirtaistamisella pyritään siihen, että tasa-arvon huomioidaan kaikessa
ay-toiminnassa. Sen pitäisi olla yksi näkökulma päätösten valmistelussa kaikilla
edunvalvonnan ja ay-politiikan aloilla.
SAK:ssa on valmistumassa opas sukupuolten tasa-arvon huomioon ottamisesta ay-liikkeen
toiminnassa. Siitä tulee toimitsijoille työväline, kuinka omassa työssä tasa-arvon
voi ottaa huomioon.
Tasa-arvotyöryhmiä tarvitaan
EAY:n tasa-arvosuunnitelman kolmas tavoite on vahvistaa tasa-arvosuunnittelusta
vastaavien toimielinten roolia. SAK:ssa on tasa-arvoasioista perinteisesti kantanut huolta
tasa-arvovaliokunta, jonka edeltäjä naisvaliokunta toimi jo vuosikymmeniä. Lisäksi
tasa-arvotyöryhmät toimivat ainakin Metallissa, PAMissa, KTV:ssä ja Puuliitossa.
Nyt myös Postiliitto on perustamassa tasa-arvon neuvottelukuntaa vahvistamaan
tasa-arvonäkökulmaa liitossa. Jo aiemmin liitto on järjestänyt omia kursseja naisille.
Tasa-arvon suunnittelusta vastaavien toimielinten tehtävä on laaja.
Keskusjärjestötasolla se luo linjauksia politiikalle ja tarjoaa eväitä liittojen ja
työpaikkojen tasa-arvotyölle. Mutta liittojen omalla tasa-arvotyöllä vasta palkinnot
lunastetaan olivat ne sitten tasa-arvoeriä, sopimuskorjauksia, naisalojen tai
naisvaltaisten töiden erityispiirteiden huomioimista ja edunvalvontaa.
Työnarviointia yli tes-rajojen
Tasa-arvolain uudistaminen siirtyy näillä näkymin ensi vuoteen. Lakiesityksessä on
monia asioita, joilla voidaan edistää tasa-arvoa työpaikoilla. Olennaista on
täsmentää tasa-arvosuunnitelman sisältöä ja vaatimusta tilastokartoituksista.
Tärkeänä Marja Erkkilä pitää hallitusohjelman kirjausta, jossa hallitus lupaa lakia
uudistaessaan "edistää mm. yli työehtosopimusrajojen tehtävää työn vaativuuden
arviointia ja samapalkkaisuutta sisällyttämällä miesten ja naisten töiden vaativuus-
ja palkkaerojen kartoitukset tasa-arvosuunnitelmiin".
Palkkojen vertailu pitäisi ulottaa päittäin vertailuksi. Tehtäväryhmän sisäinen
vertailu ei ole riittävä, koska samaa työtä tekevät ovat usein samaa sukupuolta.
Tässä pitäisi EY-tuomioistuimen käytäntö saada sisällytettyä tulevaan
tasa-arvolakiin.
Sen sijaan vaalien alla Anneli Jäätteenmäen haikailema samapalkkaohjelma ei
tuo ratkaisua lain vaatimukseen, että saman työnantajan palveluksessa tulee samasta ja
samanarvoisesta työstä maksaa samaa palkkaa. Viime kädessä palkkatasa-arvo tai
epätasa-arvo tuotetaan työpaikoilla. Vastuu lain noudattamisesta on yksittäisellä
työnantajalla.
Samapalkkaohjelmaa parhaimmillaan on paikallisen työn tukeminen kehittämällä
esimerkiksi sellaisia työn vaativuuden arvioinnin menetelmiä, joilla samalla
menetelmällä voidaan arvioida koko henkilöstön työt. Näin saataisiin yhteisiä
eväitä samapalkkaisuuden toteuttamiseen, Erkkilä muistuttaa.
Aino Pietarinen
Valtavirtaa
pähkinänkuoressa
- Tuotetaan tilastot, tutkimukset ja rekisterit sukupuolen mukaan ja jos eroja ilmenee,
tehdään sukupuolivaikutusten arviointi.
- Arvioidaan suunnitelmat, päätökset, lausunnot ja toimenpiteet sukupuolen mukaan.
- Huomioidaan sukupuoli puheissa ja teksteissä, silloin kun on selvä ero naisten ja
miesten asemassa, toimien kohdistumisessa. Irrottaudutaan sukupuolineutraalista tekstistä
ja puheesta.
- Huolehditaan, että seminaareissa, tilaisuuksissa ja koulutuksessa on puhujina sekä
kutsuttuina osanottajina tasapuolisesti naisia ja miehiä.
- Huolehditaan, että työryhmissä, komiteoissa, valiokunnissa ym. edustuksissa
ay-liikkeen sisällä ja ulkopuolella on edustajina tasapuolisesti naisia ja miehiä.
Tähän päästään esittämällä itse ja pyytämällä nimittäviä tahoja
esittämään sekä nais- että miesehdokkaita eri elimiin.
- Asetetaan tavoitteeksi, että SAK:n ja liittojen päätöksentekoelimissä on naisia ja
miehiä jäsenmäärien suhteissa.
- Seurataan, kuinka sukupuolten välinen tasa-arvo edistyy edellä mainituilla toimilla.