
Villin lännen meno kypsytti Lyypekin
suomalaiskuskit
Ammattiosasto toisessa maassa
ainutlaatuinen,
ehkä ainoa koko maailmassa
AKT jo Euroopassa
Perusruokaa
ja turvaa Suomi-Kodista
 Suomalaiskuskit perustivat viime
keväänä Lyypekkiin erikoisen ammattiosaston, ensimmäisen ulkomaille. Mutta aivan
tavallinen ei ole porukkakaan: kuljettajat asuvat pohjoisessa Saksassa, mutta ajavat
pääasiassa suomalaisten työnantajien renkeinä EU:n alueella eli ovat cemt-kuljettajia.
Nimitys on peruja EU:n
liikenneministereiden kokouksesta, jossa aikoinaan sovittiin, että kolmannessa maassa
rekisteröity auto voi hoitaa kahden maan välisen kuljetuksen.
Saksan suomalaiskuljettajat hakevat kuormansa lähinnä Lyypekin ja Travemünden
satamista ja ajavat sen johonkin määränpäähän EU:n alueella. Paluumatkalla tuodaan
pohjoiseen päin huolintaliikkeen neuvoma toinen kuorma.
Suomalaisia cemt-kuljettajia on arviolta kolme tai neljäsataa.
AKT:n työehtosopimus ei suomalaisen oikeusistuimen päätöksen mukaan koske näitä
kuljettajia. Sen sijaan se koskee kyllä esim. Venäjälle tai muualle ajavia kuskeja,
jotka ylittävät rajan, mutta palaavat takaisin.
Myöskään Saksan sopimus ei suojaa cemt-kuljettajia, sillä alalla ei maassa ole
yleissitovaa sopimusta.
Lyypekin suomalaiskuljettajat kypsyivät vähitellen väliinputoajan asemaansa.
Ammattiosasto perustettiin viime vuoden toukokuussa.
Harmaa työ viimeinen pisara
Markus Jokinen, 31, Wiliksi kutsuttu toimikunnan jäsen kertoo, että
viimeinen pisara oli harmaan työvoiman ryöstäytyminen näillä markkinoilla.
Me haluttiin saada täältä pimeä työvoima pois. Suoraan sanottuna pimeä
virolainen työvoima.
Sellaiset suomalaisisännät, jotka käyttävät virolaiskuskeja, pitäisi saada
kuriin. Vikahan on isännissä, palkolliset haluavat vain tehdä työtä. Isännät
maksavat, mitä haluavat ja työluvat ovat mitä ovat. Me huomattiin, että täällä
alkoi olla liian paljon pimeää työvoimaa, kertoilee Wili porukan tuntoja.
Virolaisten kuljettajien lisäksi harmailla markkinoilla on ainakin
saksalaisyrityksissä bulgarialaisia kuljettajia kerrotaan Lyypekin Suomi-Kodissa. Mutta
paljon on myös muita, joiden määrää ja kansallisuuksia voi vain arvailla.
Rosvoa ja poliisia EU-teillä
Jokinen on ajanut reilut seitsemän vuotta ulkomailla, siitä yli kuusi vuotta
kilometripalkalla.
Vieläkin enemmistö cemt-kuskeista ajaa kilometripalkalla. Palkka voi olla
mitä vain. Meillä vähän enemmän ja virolaisilla vähän vähemmän, hän selvittää.
Vaikkapa 0,20 euroa kilometriltä, mutta siihen sisältyy jo päiväraha. Jos ajat vaikka
4 000 kilometriä, palkka on 800 euroa. Aikaisemmin sen sai puhtaana käteen, mutta ei
enää.
Voit vielä joutua odottamaan kuorman purkamista ja lastaamista jopa 36
päivää. Siltä ajalta et saa latin latia, hän kertoo.
Cemt-kuskien veteraaneja on 25 vuotta ulkomailla ajanut Ilkka Kousa, 48.
Hänellä on kokemusta aina 70- ja 80-lukujen taitteen ajobuumista.
Silloin ajettiin kaikkialle, paljon myös Irakiin ja Iraniin.
Sekä Jokinen että Kousa ovat tapelleet tiensä hyviin taloihin, joissa myös
työehtoihin ollaan tyytyväisiä. Ajossa kunnioitetaan yhdeksän tunnin
päivittäisaikaa, mukana muutama laillinen kymmentuntinen, lepoajat ehtii pitää ja
palkka perustuu työaikaan. Päiväraha- ja loma-asiat ovat kunnossa.
Mutta monilla kuskeilla on ongelmia työnantajiensa kanssa.
Kilometripalkalla ajavilla on paljon ongelmia. Työantaja ehdottaa helposti
liian pitkiä matkoja. Niin minullekin ehdotettiin, kertoo Jokinen. Siitä syystä
vaihdoin isäntää.
Työnantajan vaatimusten toteuttaminen olisi merkinnyt EU:n työaikalakien
rikkomista ja ainakin liikenteen vaarantamista. Työnantaja vaati minun mielestäni lakien
rikkomista.
Se olisi tuottanut myös mahtavia sakkoja. Saksassa ja Ranskassa työaikalain
rikkomisesta voit saada yli 5 000 euron sakot!
Työnantajien vaatimus oli mahdoton yhtälö. Näitä työnantajia on vielä
paljon, kertoo Jokinen.
Ilkka Kousan pitkän ulkomaanuran rumia kokemuksia ovat olleet tapaukset, joissa
työnantaja on jättänyt kuljettajan töiden loppumisen jälkeen ulkomaille puille
paljaille, joskus myös kokonaan ilman rahaa.
Tämä on yksi epäkohta, johon ammattiosaston on puututtava. Työnantajan on
otettava vastuu kuljettajan kotiin kuljetuksesta, hän sanoo.
Liitolle ei puhtaita papereita
AKT ei saa aivan puhtaita papereita cemt-kuljettajilta. Porukassa on useampia, jotka
ovat aikoinaan kuuluneet liittoon, mutta tyytymättöminä eronneet.
Heidän mielestään liitto ei ollut kallistanut korvaansakaan heidän murheilleen.
Porukka oli pieni ja liian kaukana.
Markus Jokinen sanookin, että AKT:llä on nyt näytön paikka.
Me olemme monta kertaa kysyneet sieltä jotakin. Yleensä saamme paljon paperia
ja EU-pykäliä. Ei niistä ota mitään selvää. Nimenomaan työlupa-asioissa toivomme
liitolta paljon enemmän aktiivisuutta. Ei papereita vaan tekoja, muistuttaa Jokinen.
Liitolle on jo jätetty cemt-kuskien tes-tavoitteet, niistä tärkeimpänä päivä- ja
kuukausipalkkatavoitteet ja kilometripalkalla ajavien viikkolepo ja seisontapäivien
palkka-asioiden kuntoon laittaminen.
Tes-neuvottelujen jälkeen Lyypekkiin on luvassa vieraita AKT:stä. Myös työnantajat
ovat havahtuneet ja tiettävästi tulossa mukaan tutustumismatkalle.
Hilkka Jukarainen
Lyypekki
AKT jo Euroopassa
Cemt-kuljettajien osasto toimii
AKT:n ulkomaankuljettajien alaosastona. Kaikkiaan osastossa on 50 jäsentä, heistä noin
puolet cemt-kuljettajia.
Lyypekin alaosaston sihteeriksi valittiin Anu Kousa, entinen Silja Linen
työntekijä, joka paikalla pysyvänä kykenee hoitamaan matkustavien asioita. (sp.
anukousa@aol.com) Puheenjohtaja on Jouni Piirainen.
Ulkomaankuljettajien puheenjohtaja Jorma Luukkainen ja AKT:n vastaava lakimies Juha
Jakonen osallistuivat Lyypekin osaston perustavaan kokoukseen.
Luukkainen pitää tärkeänä, että tästedes tiedot kuljettajien työoloista saadaan
suoraan kavereilta.
EU-säädöksiä lukuun ottamatta pojat ovat olleet lainsuojattomia, hän
pohtii.
Tällä hetkellä ao. ja liitto ajavat cemt-kuljettajien sopimusta liitteeksi AKT:n
valtakunnalliseen sopimukseen.
Luukkainen kaavailee myös yhteistyötä saksalaisten kollegojen kanssa. Parasta olisi
tutustua heihin henkilökohtaisesti ja pohtia yhteistä edunvalvontaa, hän visioi.
On tärkeää, että me olemme Saksassa. Kun integraatio syvenee Euroopassa, AKT
on jo siellä, sanoo Luukkainen rinta rottingilla.
Perusruokaa ja turvaa
Suomi-Kodista
Kuljettajien ja muiden suomalaisten
tärkeä tapaamispaikka, yhteinen olohuone on Suomi-Koti Lyypekin vanhan kaupungin
kupeessa.
Suomi-Kodista saa sitä, mitä
Suomi-poika tai -tyttö haluaa: saunaa ja suomalaista perusruokaa. Emäntä Tuula
Juvonen eli Inkku kertoo, että listahittejä ovat lihapullat,
lihamakaronilaatikko, jauhelihakastike, nakkikeitto.
Kanttiinista voit vielä ostaa suomalaista olutta, voileipiä, leivonnaisia ja makeaa.
Suomi-Kotiin tulee suomalaisia sanoma- ja aikakauslehtiä, järjestöjen mm.
ay-liikkeen lehtiä ja tiedotteita ja siellä on käytettävissä mm. internet-yhteys.
Täällä ovat asiat hyvin, kehuu Ilkka Kousa. Belgiaan ja Hollantiin usein
ajavana kuskina hänen toinen kantapaikkansa on Antwerpenin merimieskirkko. Mutta siitä
hänellä ei nykyisin ole pelkästään hyvää sanottavana.
Kun kirkko perusti toisen toimipisteen Brysseliin, käännettiin Antwerpenistä
Helsingin Sanomat sinne. Eikö Brysselin herroilla ole lehdet firman puolesta tai enemmän
rahaa tilata omia lehtiä, kun Eurooppaa kiertävillä kuskeilla, Kousa kritisoi.
Suomi-Koti on toiminut Lyypekissä jo muutaman vuoden. Sitä varten jouduttiin aikanaan
perustamaan yhdistys, sillä paikallisen suomalaisen seurakunnan resurssit eivät
riittäneet hankkeeseen. Mutta suomalaiset rekkakuskit tarvitsivat jonkinlaisen paikan.
Siitä oltiin yhtä mieltä. Ns. Rekkakirkkoyhdistykseen tulivat mukaan AKT,
Kuorma-autoliitto, Rahtarit, Merimieskirkko ja liikenneministeriö.
Suomalaisen kirkollisen työn keskus palkkasi Suomi-Kotiin myös sosiaalikuraattorin.
Tointa on alusta alkaen hoitanut Maija-Liisa Bode.
Maija-Liisa Bode sanoo olevansa rekkakuskien kieli.
Siinä, missä kuskien kielitaito vaikeiden asioiden yhteydessä loppuu, alkaa
minun työni, sanoo Bode.
Kuskit ovat maailmalla oppineet omatoimisiksi, mutta usein tulee seinä vastaan. Niin
voi käydä lääkärissä, poliisilaitoksella tai vaikka asunnon vuokraamisessa.
Sosiaalisihteerin tehtäviin kuuluu myös vapaa-ajan toiminnan suunnittelu.
Maija-Liisa Bodella opiskeli aikoinaan kieliä, mutta on hankkinut myös terapeuttista
koulutusta. Käytännön junailujen lisäksi hän myös keskustelee kuljettajien kanssa,
jos nämä haluavat.
Suomi-Koti:
An der Untertrave 1
23552 Lübeck
puh. 0451-7098274
Maija-Liisa Bode:
0171-621 0907
maija-liisa.bode@t-online.de
Palkkatyöläinen
5.2.2003 nro 1/03 |