Kokosivun haastattelussa saman päivän
Helsingin Sanomissa nuorsuomalaisten 1990-luvun keulahahmo, nykyinen Evan johtaja Risto
E. J. Penttilä kertoo, ettei hän "keksi yhtään hyvää syytä, miksei Suomi
liittyisi Natoon" ja siksi "Penttilän mielestä Nato-jäsenyys sopisi hyvin
presidentti Tarja Halosen linjaan, jonka mukaan kansainvälisessä politiikassa
pitää toimia yhdessä eikä yksin".
Vaatimukset kansanäänestyksestä saavat Penttilän kiihtymään:
"Joku merkitys pitää olla perustuslailla ja eduskunnallakin. Laissa sanotaan,
että ulkopolitiikkaa johtavat pääministeri ja tasavallan presidentti yhdessä. Eivät
he voi delegoida valtaa kansalle ja sanoa, että johtakaapas kansalaiset välillä
ulkopolitiikkaa."
Kaksi päivää myöhemmin (HS 21/1) Ville Itälä ilmoittaa, että
kokoomus vaatii tulevassa uudessa hallituksessa pääministerin lisäksi ulkoministerin
salkkua:
"Yhden asian haluan kuitenkin tehdä nyt täysin selväksi: Kokoomus ei suostu
tinkimään siitä mahdollisuudesta, että me suomalaiset voimme, jos katsomme sen
tulevaisuudessa olevan kansallisen edun mukaista, tarvittaessa myös luopua
liittoutumattomuudestamme."
Mistä on kysymys? Taustalla vaikuttaa ilmiselvästi hermostuminen siihen, ettei Naton
kannatus tahdo Suomessa millään nousta. Valtaosa suomalaisista on sitkeästi
liittoutumattomuuden kannalla, Natoon haluavien osuus on pitkään pysytellyt 25 prosentin
tuntumassa. Tarkan, Penttilän ja Itälän puheista välittyy kuitenkin äkillisen
paniikkimielialan tuntu, ne ikään kuin reagoivat johonkin tuoreeseen järkytykseen.
Sellainen saattoi olla tämä:
"Demokratiassa uskottavan turvallisuuspolitiikan perusedellytys on, että sillä
on kansan tuki. Nykyisellä politiikalla on, ja näin on oltava myös
tulevaisuudessa."
Näin sanoi Tarja Halonen uudenvuoden puheessaan, ja tuo kohta pantiin tarkoin merkille
ja uutisoitiin laajasti.
Toisin kuin Risto E. J. Penttilä määrittelee, ulkopolitiikkaa eivät johda
"pääministeri ja presidentti yhdessä", vaan presidentti ja pääministeri
yhdessä. Perustuslaki nimittäin sanoo, että "ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan
presidentti yhteistoiminnassa hallituksen kanssa" eikä päinvastoin.
Ja kuten Penttilä tulee sanoneeksi, demokratiassa "valtaa ei voi delegoida
kansalle" koska kansa on vaaleilla delegoinut oman valtansa johtajilleen. Jos
isoissa ja tärkeissä kysymyksissä johtajat kysyvät suoraan kansalta, he vain
palauttavat valtansa väliaikaisesti sinne, mistä ovat sen saaneet. Tämän palautuksen
ei tarvitse olla erillinen kansanäänestys (vaikka EU:hun liittymisen suhteen näin oli).
Nato-kysymyksessä sellaiseksi muodostuu itsestään vuoden 2006 presidentinvaali.
Onko kansan jääräpäisyyden takana Kekkosen haamu? Voi olla myös niin päin, että
suomalaiset ovat juuttuneet nykyisyyteen. YYA-sopimuksen kautta Suomi oli ainakin
puolittain sotilasliitossa Neuvostoliiton kanssa ja Kekkosen merkityksen voi
nähdä niin päin, ettei tälle sodan luomalle pakkosuhteelle viime kädessä annettu
periksi. Sotilaallisesti liittoutumaton Suomi on ollut vasta 12 vuotta. Jospa kansalaiset
ajattelevat (kuten eversti evp ja valt.tri Pekka Visuri artikkelissaan
Uutispäivä Demarissa 21/1), että tämä asetelma lopulta on Suomen kannalta turvallisin
myös Venäjän suuntaan?
Kirjoittaja on
Yhteiskuntapolitiikka-lehden päätoimittaja