
Seilaajien Zitting:
Merenkulkua haittaa ahneus ja
ulosliputus
Ruotsin malli haaste Suomen merenkululle
"Laivoissa
orjatyötä mukavuuslipun alla"
Kokosivun lehtimainokset
houkuttelevat viettämään punaista terapiaa punaisille laivoille. Punahuulinen nainen
lupaa löytöjä niin tax-freestä kuin tanssilattialta.
Merimies-Unionin ruoripari,
puheenjohtaja Simo Zitting ja liittosihteeri Erkki Ukkonen, tähyilee
Katajannokan vastarannan kahta punakylkistä Ruotsin-laivaa.
Zitting tunnistaa toisen Cinderellaksi.
- Toissapäivänä
Viking Line ilmoitti, että varustamo liputtaa sen ulos Suomesta Ruotsin rekisteriin.
Punaisen terapian sijasta ruoripari vaatii hallitukselta sinivalkoisia tekoja, kuten
matkustaja-alusten tukipakettia ulosliputuksen estämiseksi.
Lipunvaihto ei tullut merimiehiä ensimmäistä kauttaan johtavalle Zittingille
yllätyksenä, sillä Viking Line oli suunnitellut sitä pitkään.
Ruotsin tuettu lippu on vetänyt puoleensa viime aikoina. Esimerkiksi Merenkurkkua
ylittävä RG Linen Casino Express siirtyi Ruotsiin syyskuussa.
Matkustajaliikenteen toisen suuren, Silja Linen kymmenestä laivasta kuusi on jo
entuudestaan Ruotsin lipun alla, yksi Italian ja vain kolmessa lepattaa Suomen lippu.
Cinderellan lipunvaihto on silti huolestuttava siirto unionille, sillä yhtiön
kuudessa laivassa työskentelee yli 2 000 unionin reilusta 10 000 jäsenestä. Muut viisi
ovat vielä Suomen lipun alla, mutta kuinka kauan.
Vikingin toimitusjohtaja Nils-Erik Eklund ilmoitti vaihdon syyksi
palkkasäästöt, ja yhtiö aloitti yt-neuvottelut 340 työntekijän kanssa heti.
Zitting muistuttaa, että työntekijöillä on kuuden kuukauden irtisanomisaika.
Lopputulos voi olla se, että Cinderellan nykyisten työntekijöiden työehdot
vaihtuvat huonompiin ruotsalaisiin työehtoihin, jotka laskevat ansiotasoa ja eläkettä.
Jos miehistö ruotsalaistuu ajan mittaan, niin lipunvaihto osoittautunee
kannattamattomaksi, kun työnantaja huomaa, että kustannukset ovat lähes samat kuin
Suomen lipun alla, Zitting ennakoi.
Vikingin rahastus jatkuu
Punainen on tunnetusti myös ärsyttävä väri. Vikingin punaisessa on merimiehiä
ärsyttänyt erityisesti omistajien pohjaton ahneus.
Matkustaja-alustukia saanut ja ulosliputuksilla uhannut yhtiö kun on jakanut
ahvenanmaalaisille omistajilleen vuosikaudet huippuosinkoja.
Helmikuussa 2002 yhtiö jakoi osinkoina 24 milj. euron tuloksesta 2/3-osaa eli 16,2
milj. euroa. Suuri osa meni hallituksessa istuville ahvenanmaalaisille
laivanvarustajasuvuille.
Vuosikertomuksessa toimitusjohtaja Eklund totesi ensimmäiseksi syyksi hyvään
tulokseen alentuneet henkilöstökulut. Eklund itse sai palkkansa päälle 330 750 euroa
(1,9 mmk) osinkoja.
Zitting nimitti vuoden takaista rahastusta petokseksi.
Merimiehet suostuivat työllisyyden takia yleistä linjaa alempiin palkkoihin
keväällä 2001. Tänä vuonna rahastus jatkunee. Ennakkotietojen mukaan
omistajille esitetään jaettavaksi 15 milj. euroa osinkoina voitollisesta tuloksesta
helmikuun yhtiökokouksessa.
Kolme vuosikymmentä unionin toimitsijana vuodesta 1972 alkaen toiminut Ukkonen on
nähnyt monenlaista varustajaa uransa aikana, joka alkoi 19-vuotiaana messikallena
Helsingin Olympialaiturista.
Nykyisille kovapintaisille varustamokapitalisteille pitäisi tehdä vain
urakkaluontoista työtä ja säästää työvoimakustannuksia, jotta osakkeen arvo
nousisi.
Sasin menettely valitettavaa
Zittingin työpöydällä on päällimmäisenä liikenneministeriön joulukuussa
julkistama ehdotus Suomen merenkulun strategiaksi 200321. Sanouduimme irti
raportista, koska sen tekoon ei pyydetty työntekijäpuolta.
Zittingin mukaan ulosliputtamista ymmärtänyt ministeri Kimmo Sasi (kok)
hyväksyi yksipuolisen ohjausryhmän hankkeelle.
Asiantuntijaryhmätkin koottiin yksipuolisesti. Selvitys heijastaakin
pelkästään varustamojen tarpeita ja tavoitteita. Pidämme sekä liikenne- ja
viestintäministeriön että Sasin menettelyä äärimmäisen valitettavana.
Selvitykseen sisältyy propagandistinen väite, jonka mukaan EU:n komission
kustannusvertailussa "Suomen rekisteri todettiin pääsääntöisesti Euroopan
kalleimmaksi".
Zittingin mukaan viime kuukausilta on kuitenkin monia esimerkkejä siitä, kuinka
suomalaiset varustajat ovat päätyneet suomalaiseen työehtosopimukseen.
Tupo-linjan mukaiset sopimukset on jo solmittu merenkulkulaitoksen ja
rahtialusten, entisen pientonniston kanssa. Ne koskevat noin 1 500 merimiestä eikä
niitä koettu kalliiksi.
Sen sijaan Suomen varustamoyhdistys ja Ålands Redarförening ilmoittivat että
tupo-korotukset johtavat liian korkeisiin palkankorotuksiin pääsektorilla:
ulkomaanliikenteen rahti- ja matkustaja-alussopimuksissa.
Emme enää jousta
Zitting arveleekin, että Cinderellan lipunvaihto saattaa liittyä tessiin.
Sitä voidaan käyttää painostuksena. Mutta me emme enää jousta kun
joustimme 1015 prosenttia viime kierroksella.Puheenjohtajan mukaan suuret varustamot
tavoittelevat monikansallisia sekamiehistöjä matkustaja-aluksiin.
Jos niihin tulisi sekamiehistöt ja EU:n ulkopuolelta halpatyövoimaa, niin
ennen pitkää puolet suomalaisista merimiehistä jäisi työttömiksi. Meitä on
syytetty jopa rasisteiksi, kun vastustamme halpatyövoiman pestaamista. Emme me
ulkomaalaisia vastusta mutta vaadimme että samasta työstä maksetaan kaikille samaa
palkkaa.
Alan nykyisten takuupalkkojen keskiarvo on noin 1 430 euroa. Tupo tuo maaliskuussa 44
euron, vähintään 2,9 korotuksen ja toisen keväällä 2004.
Työllisyystilanne on siedettävä. Työttöminä on silti kuusi prosenttia liiton
jäsenistä.
Zitting ei halua kiistää Ruotsin lipun nykyistä vetovoimaa.
Merenkulun neuvottelukunnassa katsottiin juuri, että matkustajalaivojen
tukipaketti tulisi nostaa Ruotsin tasolle.
Suomen ja Ruotsin välinen matkustajaliikenne on aika ainutlaatuinen Euroopassa.
Muualla on enemmän risteilyjä ja nopeita ylityksiä kuten nyt Helsingistä Tallinnaan.
Viro voi vetää puoleensa
Tilanne voi taas muuttua kun Virosta tulee EU-jäsen ja sen alusrekisteri avautuu
muille.
Esimerkiksi Silja voi siirtyä enemmän Viron lipun alle, jonka työsopimukset
eivät ole vertailukelpoisia Ruotsin, Saksan tai Suomen sopimusten kanssa, Zitting pohtii.
Koko ajan kasvavasta Itämeren kauppamerenkulusta Suomen lipun alla on pysynyt
kolmannes mutta osuus on ollut laskeva viime vuosina.
Uudet autot eivät tule lentokoneilla tai rekoilla vaan meritse. Konttiliikenne
kasvaa Itämerellä, jolle pyrkii myös enemmän mukavuuslippulaivoja.
Olemme ylpeitä siitä, ettei mukavuuslipun alla seilaa suomalaisia merimiehiä.
Esa Aallas
Ruotsin
malli haaste Suomen merenkululle
Liikenne- ja viestintäministerö
julkisti joulukuussa ehdotuksen Suomen merenkulun strategiaksi vuosille 200312.
Ehdotuksen mukaan Suomen olisi ennen kaikkea päätettävä, onko Suomi merenkulkumaa vai
ei.
Merellisesti tarkasteltuna Suomi on oikeastaan EU:n koillinen saari jäätyvän
meriyhteyden takana, jossa ei pärjätä ilman valtion tukia.
Tälle vuodelle on esitetty lastialustukea 110 laivalle noin 40 milj. euroa koskien
ainakin 2 300 merenkulkijaa. Matkustaja-alustuki (27,68 milj. euroa) koskee taas 15 laivaa
ja noin 4 000 merenkulkijaa. EU:n kilpailupolitiikan lähtökohta on taas luopuminen
elinkeinoelämän tuista.
Jos Suomi menettää merenkulkunsa halpatyövoiman maille mukavuuslippulaivoille, niin
työpaikkoja häviäisi välittömästi 10 000 ja välillisesti 25 000.
Meri on ulkomaankaupalle tärkeä, sillä tuonnista 70 ja viennistä 90 pros. liikkuu
meritse. Kuljetusten volyymi on kaksinkertaistunut 23 vuodessa ja kasvaa koko ajan.
Suomalaisen tonniston osuus merikuljetuksista on vaihdellut 40 pros. molemmin puolin.
Vuonna 2001 luku oli 37 pros.
Ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelossa on 106 alusta. Ulosliputtaminen voi
vähentää aluksia merkittävästi. Esimerkiksi Ruotsi aloitti lokakuussa 2001
nettopalkkamenettelyn, jossa tuloverot ja sosiaaliturvamaksut jäävät varustamolle.
Uudistuksen seurauksena Ruotsin rekisteriin on tullut 26 alusta. Ruotsissa on jo myös
mahdollista palkata tilapäisesti väkeä EU:n ulkopuolisista maista alle ruotsalaisen
palkkatason.
Kuljetuksia hoidetaan Suomessa 54 sataman kautta. Tänä talvena erityisen tärkeä
jäänmurtoavustus koskee 23 talvisatamaa. Satama-alalla vallitsee myös kova kilpailu,
josta yhtenä merkkinä on pyrkimys siirtää ahtaajien töitä merimiehille.
Telakkatuista tulisi päästä
Suurten alusten markkinat ovat selkeästi siirtymässä Aasiaan. Fortumkin tilasi viime
vuonna kaksi tankkeria Kiinasta. Ruotsi on panostanut merenkulkuun mutta menetti oman
telakkateollisuutensa jo 70-luvulla. Suomi kuitenkin pitää vielä kiinni omastaan
rakentamalla risteilijöitä Turussa, Raumalla ja Helsingissä.
Meillä on erittäin korkea ammattitaito ja rakennusaste. Kun Ruotsi hitsasi
teräslaatikoita, niin meillä rakennettiin jo kunnon laivoja, katsoo erikoistutkija Maunu
Harmo kauppa- ja teollisuusministeriöstä.
Meriteollisuuden välitön työllistävä vaikutus on Harmon mukaan 5 000 henkeä,
välillinen 20 00024 000 henkeä.
Telakka-asioita seuraava Harmo pitää todennäköisenä, että Suomessa rakennetaan
vielä laivoja "ainakin hänen elinikänsä ajan".
Me tarvitsemme telakkateollisuuden sekä tuella että ilman. Mieluimmin ilman.
Painopiste on kuitenkin selkeästi siirtymässä Aasian telakoille.
Harmon mukaan ainoa järkevä kilpailutilanne olisi tukien kieltäminen kansainvälisin
sopimuksin.
Suomi pyrkii tähän OECD:ssä, jossa neuvottelukierros alkoi joulukuussa. Emme
myöntäneet tukia lainkaan vuosina 2001 ja 2002. Kuluva vuosi on vielä avoin.
"Laivoissa
orjatyötä mukavuuslipun alla"
Merimiestä ei saisi myydä orjaksi
laivaan! Tätä mieltä on Merimies-Unionin Kotkan alueen eli Itäkustin toimitsija Markku
Uimonen. Mies tietää mistä puhuu, sillä hän hoitaa tiuhaan mukavuuslippulaivoissa
nälkäpalkalla puurtavien merimiesten tapauksia.
Uimonen itse seilasi 33 vuotta laivoissa vuodesta 1963 alkaen ennen kuin siirtyi
Nesteen, nykyisen Fortumin Uikusta toimitsijaksi 1996.
Tein talouspuolen hommia maailman merillä. Pisin seili taisi olla kun piti
lähteä Italiasta Kreetalle lastia hakemaan mutta päädyimme Suezin kanavan kautta
Australiaan. Taisin tuolloin 70-luvulla olla ensimmäinen suomalainen, joka kulki
lähi-idän sodan takia suljetun kanavan läpi.
Erikoisimpia kokemuksia oli kun Uikku seisoi Siperian jokien jäissä ja
paikalliset nemetsit kutsuivat häihin. Ehdin jo ostaa lahjaksi hääparille 40 poroa
dollari per pää, mutta sitten tuli työeste enkä päässyt häihin.
Uimosen kännykän vihertävään näyttöön tulee yhtenään tekstiviestejä
halpatyövoimana pestatuilta, joiden etuja Uimonen ITF-tarkastajana myös valvoo.
Alipalkkoja ja rästisaatavia riittää.
Maailman meriä seilaavia mukavuuslippulaivoja kiinnittyy aika usein myös Kotkan
satamaan. Niiden perässä voi liehua vaikka Maltan, Britannian Cayman-saarten,
Gibraltarin ja Hollannin Antillien lippu.
Pari viikkoa sitten laitoimme päälle saartouhan englantilaisesta Man-saarille
liputetusta laivasta. Ilmeni että viidellä työntekijällä oli saatavia yhteensä yli
46 000 euroa. Saartouhka tepsi, sillä miehitysagentilta tuli jo muutaman tunnin kuluttua
tieto, että saatavat hoidetaan.
Palkoista kahdet paperit
Uimosen mukaan aika usein huijataan myös kaksinkertaisella kirjanpidolla.
Pestaaja ilmoittaa paperilla, että merimiehen palkka on vaikka 1 200 taalaa
mutta todellisuudessa merimies on kuitannut 670 taalaa kuukausipalkkanaan.
Nälkäpalkoistakin tingitään. Paperipinossani on tapaus, jossa ulospäin on
ilmoitettu pestatun kuukausipalkaksi 542 dollaria mutta todellisuudessa miehelle on
maksettu vain 210 dollaria.
Uimosen todellisuudesta kertovien tapausten valossa on raivostuttavaa kuunnella, kun
ministeri Sasi (kok) antaa radiouutisille (20.1.) kännykällä lausuntoa siitä,
kuinka Merimies-Unioninkin olisi jo aika hyväksyä matkustaja-aluksiin sekamiehistöt
ulosliputuksen välttämiseksi.
Tuokin alus on Hollannin lipun alla mutta vain kippari on hollantilainen, muu
miehistö on filippiinoja, kertoo Uimonen kun seuraamme Kotkan Kantasatamassa, kuinka
nuoret ahtaajat lastaavat vihreästä kullastamme tehtyjä paperirullia laivaan.
Aluksen asiat ovat tiettävästi kunnossa mutta eikö tässäkin tapauksessa
suomalaista paperia voisi lastata Suomen lipun alla kulkevaan alukseen, Uimonen tuumii.
Ahtaajia ahdistaa EU-direktiivi
Kotkan ahtaajien pääluottamusmies Juha Anttilan päähuolena on EU:n
satamapalveludirektiivi, jota EU-elimet parhaillaan käsittelevät.
Uudeksi kirosanaksi tulleen direktiivin mukaan merimiehet saisivat tehdä satamissa
lastintuentatehtäviä eli templausta.
Eli merimiehet tekisivät meidän ahtaajien töitä, pelkistää Kotkan tuhatta
ahtaajaa edustava Anttila.
Vastalauseena direktiiville ahtaajat pitivät vuorokauden työnseisauksen tammikuun
lopulla eri Euroopan satamissa.
Merimies-Unioni tukee tässä kysymyksessä ahtaajia. Jaamme aluksiin
tiedotetta, jossa todetaan "seamans don't do dockers work" (merimies ei tee
ahtaajan töitä), Uimonen säestää.
Sekä Anttilan että Uimosen mukaan merimiesten templaus on hyväksyttävää vain
poikkeustapauksissa. Mutta Anttila tietää että esimerkiksi Hollannin ja Maltan lippujen
alla merimiehet ovat tehneet ahtaajien töitä.
Kantasatamassa käy hyytävä viima kun nuoret tilapäiset ahtaajat Niko Turunen,
20, ja Jarkko Kaasalainen, 21, laittavat nosturin taljoja paperirullalastiin yli
kymmenen asteen pakkasessa.
Sekä ahtaajien että merimiesten yhteisenä huolena on, miten käy työpaikkojen
merenkulun ristiaallokossa.
Esa Aallas
Palkkatyöläinen
5.2.2003 nro 1/03 |