Palkansaajan saattaisi olla helpompi
äänestää keskusjärjestöjä kuin puolueita; niin tarkat, konkreettiset ja koko
yhteiskunnan kehitystä syleileviä työmarkkinajärjestöjen hallitusohjelmat ovat.
SAK:ta, TT:tä, STTK:ta, AKAVAa ja PT:tä ei kuitenkaan voi äänestää, mutta vilkaisu
vaalikauden julistuksiin antaa osviittaa siitä, millaista linjaa järjestöt lobbaavat
vaalien aikana ja etenkin niiden jälkeen maan hallitusohjelmaa sorvattaessa.
Järjestöjen hallitusohjelmien kansitekstejä lukiessa äänestäjällä saattaisi
mennä sormi suuhun: miten ne muka poikkeavat toisistaan? SAK:n tavoitteet vaalikaudelle
20032007 on kirjattu otsikon alle "Suomen malli tuloksia luottamuksella
ja yhteistyöllä". Teollisuustyönantajien TT julistaa "Parempaa hyvinvointia
paremmalla yhteistyöllä" ja Palvelutyönantajien PT otsikolla "Palveluista
kasvua ja hyvinvointia".
Hyvinvointi ja yhteistyö eivät siis näyttäisi vaarantuvan, mikäli työmarkkinoiden
keskusjärjestöt saavat uitettua tahtonsa seuraavan hallituksen ohjelmaan.
Työllisyys keskiössä
Jokseenkin yksituumaisia järjestöt ovat siitä, että hyvinvointi voidaan turvata
vain taloudellisella kasvulla ja kasvu puolestaan edellyttää, että nykyistä suurempi
osa suomalaisia saadaan paiskimaan töitä mieluummin vielä entistä iäkkäämmiksi.
SAK tavoittelee vuosikymmenen loppuun mennessä 75 prosentin työllisyysasetta, STTK
havittelisi vielä korkeampaa työllisyysasetta. Myös työnantajien etujärjestöt
pitävät 75 prosentin työllisyysasetta tavoiteltavana.
Palvelutyönantajien PT siirtäisi elinkeinopolitiikassa painopistettä
palvelusektorille. Yksityinen palvelusektori työllistäisi nykyistä enemmän, jos
esimerkiksi julkiset palvelut ja hankinnat avattaisiin reilusti kilpailulle. PT saa
selustatukea hyvinvointipalvelujen kilpailuttamiselle teollisuustyönantajilta.
Palkansaajajärjestöt nojaavat hyvinvointipalveluissa kuntien tuotantoon, jota valtion
on riittävästi tuettava.
Työmarkkinoiden keskusjärjestöjä huolettaa työllisyyden kohentamisen lisäksi
työvoiman riittävyys. Ratkaisun avaimet ovat seuraavalla hallituksella.
Suomen mahdollisesti uhkaavaan työvoimapulaan pitää varautua
työllistämällä ensin Suomen työttömät
Lisäksi tarvitsemme suunnitelmallista
maahanmuuttopolitiikkaa, jossa työvoimapulasta kärsiville aloille ja tehtäviin
rakennetaan osaavan työvoiman hankintaohjelma, STTK:n hallitusohjelmassa vaaditaan.
SAK:nkin ohjelmassa painotetaan, että oman työvoimareservin työllistäminen on
etusijalla, mutta "kansainvälistymisen edetessä työelämä ja koko Suomi muuttuu
yhä monikulttuurisemmaksi, ja siihen on varauduttava harkitulla
maahanmuuttopolitiikalla".
PT:n ja TT:n mielestä Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen
aloittaminen on seuraavan hallituksen asia.
Työelämää kehitettävä
Työelämään ei seuraavalla vaalikaudella rustata uusia lakeja, mikäli työnantajien
tahto toteutuisi. TT:n julkaisussa kansanedustajaehdokkaille tyydytään toteamaan
lyhykäisesti, että laadukas työelämä syntyy työpaikoilla ja nykyinen
työlainsäädäntö antaa tilaa kehittää ja sopia.
Palvelutyönantajatkaan ei liiemmin kaipaa uusia normeja, vaan kehittäisivät
työelämää levittämällä hyviä käytäntöjä. Oikeutta tuki- ja
myötätuntolakkoihin ja avainryhmien työtaisteluihin PT sentään suitsisi. PT myös
torjuu työajan lyhennyksen ja työsuhdeturvan parantamisen.
SAK hakee hallitusohjelmassaan muutosturvaa irtisanomistilanteissa. Lomautusten ja
irtisanomisten sijasta työnantajien tulee investoida työntekijöiden ammatilliseen
osaamiseen ja irtisanomismenettelyyn pitäisi liittää erillinen koulutus- ja
uudelleensijoittamisohjaus. STTK nostaisi myös korvauksia laittomissa irtisanomisissa.
Vaikka SAK ei ole kirjannut yksiselitteiseksi tavoitteekseen 35 tunnin viikkotyöaikaa,
siihen vihjataan ohjelmassa ja muistutetaan, että työelämän lyhentäminen on Suomessa
perinteisesti kuulunut työmarkkinajärjestöille, ei hallitukselle ja eduskunnalle.
SAK:n ja STTK:n hallitustavoitteista löytyy ehdotuksia muun muassa työn ja
yksityiselämän yhteensovittamiseen, tasa-arvon kehittämiseen ja työhyvinvoinnin
edistämiseen. Lisäksi kaikkien keskusjärjestön ohjelmassa on laajoja vaatimuksia
koulutusjärjestelmän kehittämiseksi.
Veroista eri linjat
Järjestöillä on myös vaatimuksensa muun muassa asunto-, ympäristö-, EU- ja
kansainväliseen politiikkaan.
Jos työmarkkinajohtajat jakaisivat ministerisalkut ja kävisivät
hallitusohjelmaneuvotteluja, ehkä tiukimpaan toraan he joutuisivat veropolitiikan
linjasta. Niin eri maailmoista järjestöjen verotavoitteet ovat.
SAK huomauttaa, että tilaa mittaviin verokevennyksiin alkoholi-, auto- ja
tupakkaverojen alentamisen lisäksi ei ole, jotta hyvinvointipalvelut ja kohtuullinen
sosiaaliturva voidaan säilyttää. Palkkaverotuksessa on kuitenkin hieman keventämisen
varaa pieni- ja keskituloisilla, kunhan verotuksen painopistettä siirretään
pääomatuloihin, kiinteistövarallisuuteen ja ympäristöverojen suuntaan. SAK supistaisi
yhtiöveron hyvitysjärjestelmää, mitä PT ja TT vastustavat.
Yhteistä linjaa työmarkkinajärjestöt saattavat löytää ruokatarjoilun
arvonlisäveron alentamisesta, mikä ei tähän saakka ole kiinnostanut puolueita ja
lobbaukset ovat kaikuneet kuuroille korville.
Leena Seretin