Hänen mukaansa talvi on jopa kuukauden
edellä edellistä, vuoden 1987, kovaa talvea. Aaltonen suhtautuu kuitenkin tyynesti
tilanteeseen. Suomi on varautunut hyvin merten jäätymiseen. Ongelmia aiheuttaa usein
lauha ja tuulinen jakso, joka kasaa ahtojäitä ja sohjoa laivojen kulun esteeksi.
Suomessa on nimetty 23 talvisatamaa, joihin annamme jäänmurtaja-apua.
Yhdeksän jäänmurtajan laivasto selviää tästä työstä kunnialla. Vaikka työtä nyt
tehdään lähes läpi vuorokauden, niin luonnollisesti jonkinasteisia myöhästymisiä
tulee. Avustettavien laivojen koolle ja jäämaksuluokkaan on asetettu joitain
rajoituksia.
Jään murskausta satamissa
Jäänmurtajat avustavat laivat sataman suulle, satama-altaat ovat kunkin sataman oman
murtajakaluston vastuulla. Hinaajat tekevätkin pyöreitä vuoroja murskatessaan satamiin
kertynyttä jäätä. Lyhyt satamakierros paljastaa kuitenkin tilanteen olevan hallussa.
Perämeri jäätyy pomminvarmasti joka vuosi. Siinä mielessä tämä on meille
tuttua. Ainoa ero on, että elämme nyt normaalin talven maaliskuun lopun tilannetta,
Oulun satamajohtaja Ari Himanen kertoo.
Saman tyyppisiä ajatuksia kuuluu Kotkasta. Satamakapteeni Laila Nykäsen
mukaan myös heille jäät ovat joka talvinen ilmiö.
Vain uloin Mussalon satamamme voi leudoimpina talvina selvitä ohuella
jääpeitteellä.
Länsirannikolla tilanne on poikkeavampi. Porin Mäntyluoto selviää useimpina talvina
ilman jäänmurtajien avustusta.
Taisi olla vuoden 1987 talvi, jolloin tosimielessä tarvitsimme edellisen kerran
järeämpää kalustoa. Selkämerellä läntiset tuulet kasaavat kovina pakkastalvina
monimetrisen ahtojääkerroksen sataman edustalle, satamajohtaja Harri Virta
toteaa.
Kaskisten satamamestari Lasse Klack kertoo tilanteen olevan hallinnassa.
Kovalla jäätalvella on kuitenkin vaikutuksia sataman toimiin.
Meille tulee paljon tuontipuuta Venäjän ja Viron satamista. Siellä päässä
on ollut huomattavia ongelmia ja se on heijastunut tavaravirtoihimme. Täystyöllisyys on
kuitenkin päällä.
Näin vakuutetaan myös muista satamista. Lisäkuluja rankoista oloista satamille
tulee. Jäänmurtajien työt ovat valtion kontolla, mutta jään särkeminen
satama-altaissa on kallista. Myös jonkin verran satamamaksuja jää saamatta, kun
pienempiä laivoja ei avusteta satamiin. Satamat kärsivät kulut omaan piikkiinsä.
Pakkanen ei pysäytä ahtaajia
Porin Mäntyluodon sataman ahtaajien pääluottamusmies Juhani Koskinen
muistelee talvea neljännesvuosisadan takaa.
Vuoden 1987 talvi oli kova. Tästä talvesta ei vielä voi sanoa lopullista
arviota, mutta tunnelmat ovat nyt samankaltaiset kuin silloin.
Ilman murtajan apua ei selvitty silloin niin kuin ei nytkään. Jäänmurtaja Botnica
auttaa päivittäin laivoja satamaan. Koskisen mukaan pahin tilanne syntyy, kun
länsituuli kasaa monimetrisen ahtojääkerroksen laivojen esteeksi. Itätuulella olisi
nyt kysyntää.
Meillä suuri osa aluksista harjoittaa säännöllistä linjaliikennettä.
Jäätilanne on sekoittanut aikataulut. Laivat laahaavat viikonkin viiveellä, kun ne
joutuvat odottamaan murtajaa tai sopivaa railoa jääkentässä.
Ahtaajien rutiinit ovat menneet sekaisin. Aamulla laivaan kiinnitetty porukka
seuraa, pääseekö alus satamaan. Odotteluksi menee. Jotain valmisteluja tietysti voidaan
tehdä.
Tilanteesta huolimatta ahtaajia ei ole lomautettu.
Porukka on kuitenkin suhteellisen pieni, ammattitaitoinen ja erikoistunut
ryhmä. Tilapäisten asema on hieman toinen, kiinnityksiä tehdään vähemmän,
pääluottamusmies kertoo.
Ajanmukaiset varusteet auttavat
Tuuli ja tuisku sekä suuret lämpötilan vaihtelut vaikeuttavat eniten työtä
talvisessa satamassa, ei niinkään kova pakkanen.
Suojasää ja lumi liukastavat paikat. Suuret koneet ovat silloin vaikeuksissa.
Kunnon pakkasella tällaisia ongelmia ei ole, kun varusteetkin ovat nykyään
ajanmukaiset. Hyvä näin, sillä alallahan ei ole mitään pakkasrajaa.
Suurimmat satamat kääntyivät 1990-luvulla kankaanpääläisen vaatevalmistaja Reima
Oy:n puoleen. Yritystä pyydettiin suunnittelemaan erityinen ahtaajan talvipuku. Reima
valmisti prototyypin, jonka pohjalta on kehitetty asianmukainen työvaate.
Kaskisten sataman ahtaajien pääluottamusmies Tanja Keski-Korhonen ei
liiemmälti halua dramatisoida tilannetta. Sataman vajaat viisikymmentä ahtajaa tekevät
töitä lähes normaalisti.
Jos laivaa ei ole, niin järjestellään ja siivotaan paikkoja.
Keski-Korhonen yhtyy Mäntyluodon luottamusmieheen talven vaikutuksista työhön.
Totta kai hieman varovaisempi täytyy olla. Paikat ovat usein liukkaita ja
paketit voivat olla jäisiä, joten kiinnityksistä pitää huolehtia. Mutta niin pitää
aina.
Joskus laivojen jäätyneet luukut eivät aukea ja lastaus voi viivästyä.
Kasvihuoneilmiön edistymisestä huolimatta Suomen talveen kuuluvat sekä lumi että
jää. Ne eivät yllätä ja maamme on edelleen hyvin varustautunut näiden varalle.
Satamien ammattilaiset turvaavat kyllä vientimme. Työt sujuvat ilman, että niistä
pidettäisiin suurempaa ääntä, vaikka asian ympärille voisi rakentaa dramaattisiakin
tarinoida.
Martti Suuriniemi
Jää on arkea satamissamme, mutta nyt tuli talvi kuukautta