Suomessa työntekijöiden oikeudesta
vuosilomaan oli keskusteltu 1900-luvun alusta lähtien. Lakisääteisen kesäloman
historia alkaa vuodesta 1922, jolloin säädettiin työsopimuslaki. Siinä määrättiin
yleisluontoisesti ja ei-sitovasti 47 päivän vuosilomasta. Työnantaja sai sanella
lomapäivien ajankohdan.Niin tehdas- kuin palveluammateissakin palkat olivat aina
1960-70-luvuille asti niin matalat, ettei lomilla ollut varaa matkustella.
Lomakorvaus ei riittänyt suuren perheen matkakuluihin. Itse asiassa monet
tekivät muita töitä lomapäivinä, sillä kaikki tulot olivat tarpeen. Harvempi vaihtoi
loma-ajan rahaksi. Vuoden 1922 laissa ei näitä kielletty, toteaa sosiologian tutkija ja
suomalaisesta vapaa- ja loma-ajan kehittymisestä väitöskirjaa tekevä Anu-Hanna
Anttila.
Saaria ja lomakoteja
Mutta joitain vapaa-ajan viettotapoja toki oli. 1900-luvun alussa työläiset alkoivat
ottaa osaa niin ammattiosastojen kuin monien muidenkin yhdistysten toimintaan. Nämä
työväestön kansoittamat yhdistykset hankkivat omia lomanviettopaikkoja yhdistystensä
jäsenille.Helsingissä ajan vetovoimaisiin yhdistyksiin kuului raittiusyhdistys Koitto.
Koiton vuokraama Lammassaari Helsingin edustalla kahviloineen ja telttakylineen oli
tyypillinen työväestön rentoutumispaikka.
Sosialidemokraattiset naiset sekä muut naisjärjestöt alkoivat organisoida
kesäkotitoimintaa, jotta rasittuneet työläisäidit lapsineen pääsisivät lomalle.
Samaten myös suuret teollisuustyönantajat järjestivät työntekijöilleen matkoja ja
retkiä, kertoo Anttila.
Seurasaareen ja Korkeasaareen oli perustettu vapaa-ajanviettopaikkoja työläisille jo
ennen työväestön omaan käyttöön hankkimia ulkoilualueita. Tämä siksi, että
sivistyneistö oli huolestunut rahvaan vapaa-ajan käytöstä, joutilaisuuden kun
katsottiin johtavan turmeltumiseen ja alkoholismiin.
ILO lomalain takana
Juuri ennen talvisodan syttymistä 1939 Suomeen saatiin ensimmäinen sitova
vuosilomalaki. Siinä määrättiin vuosiloman pituudeksi 512 päivää
työsuhteen kestosta riippuen. Anttilan mukaan lain ulkopuolelle jäivät kuitenkin
pätkä- ja kausityöläiset sekä kotonaan työtä tekevät.
Ennen lain syntymistä työntekijä- ja työnantajatahojen välillä käytiin kiivaita
keskusteluja lain seurauksista. Anttilan mukaan työnantajat pelkäsivät tuottavuuden
laskua, kun taas työntekijöiden puolelta todettiin, että mahdollisuus lomaan ja
virkistäytymiseen nostaa työntekijöiden työkuntoa ja siten myös tuottavuutta.
Suurimpana taustavaikuttajana ensimmäisen vuosilomalain aikaansaamisessa oli kuitenkin
ILO, Kansainvälinen työjärjestö, jossa Suomi on jäsenenä. ILO:n sopimukset
edellyttivät, että kaikkien palkkatyöläisten loma-asiat hoidetaan jäsenmaissa
lakisääteisesti kuntoon.
Sota-aika oli poikkeusaikaa, jolloin loma-oikeutta jouduttiin riisumaan. Mutta muutoin
lomanviettoa pohdittiin väliin ankarastikin. Työväestön vapaa-ajan lisääntymisen
myötä syntyi ns. lomakysymys, sillä sivistyneistö oli yhä edelleen huolissaan
työväestön tavoista viettää vapaata.
Vuonna 1941 perustettu Lomaliitto alkoi mm. julkaista Loma-aika-lehteä, jossa
työläisiä opastetaan oikeanlaiseen lomanviettoon luonnon helmassa. Lisäksi tehtiin
lomankäyttöön liittyviä opetusfilmejä, selvittää Anu-Hanna Anttila.
Kesämökeille 1970-luvulla
Heinäkuusta tuli suosituin lomakuukausi. Ei siksi, että se on kesän lämpimin
kuukausi, vaan siksi, että tyypillisimmillään maalta kaupunkiin muuttaneet työläiset
viettivät lomansa perheineen sadonkorjuutöissä lapsuutensa kotitilalla.
Pula-ajan ja jälleenrakennuksen jälkeen 1960-luvulla suomalaisten elintaso alkoi
nousta ja lomaviettotavat muuttuivat. Loma-aika piteni työsuhteesta riippuen aina
1824 päivään. Lisäksi siirryttiin viisipäiväiseen työviikkoon, mikä lisäsi
vapaa-aikaa tuntuvasti.
Työläisilläkin alkoi olla varaa autoon. Minissä tai pikku-Fiatissa oli mukava
matkustaa maalle tai leirintäalueelle lomanviettoon.
1970-luvulta alkaen kesämökkeistyminen kiihtyi kovalla vauhdilla. Samoihin aikoihin
matkatoimistot alkoivat tarjota duunarinkin palkkapussille sopivia etelän lomamatkoja.
Kanariansaaret ja Mallorca tulivat tutuiksi myös työläisille. Tosin, kansan
joutilaisuutta paheksuneelle joutilaalle yläluokalle ulkomaanmatkat ja kylpylälomat
olivat tuttuja jo 1800-luvulla.
Vuonna 1972 sovitaan ns. lomaltapaluurahasta, joka on 10 prosenttia lomapalkasta, ja
vuotta myöhemmin vuosiloman pituudeksi määrätään neljä viikkoa. Talvilomaa koskeva
laki on vuodelta 1977, mutta Anttilan mukaan jo tätä ennen oli ollut mahdollista pitää
osa lomasta talviaikaan.
Mökeiltä puuhamaihin
1970-luvulla mökeillä vesi kannettiin kaivosta ja valo tuli öljylampusta. Mökki
lämpeni puilla ja oleskelu- ja nukkumatilaa oli yhden kammarin ja saunan pukuhuoneen
verran. 90-luvun myötä mökeistä on alettu rakentaa talviasuttavia. Nykyään sähkö
tulee lähes jokaiseen mökkiin ja vesikin juoksee tiskialtaaseen. Mukavuutta on alettu
arvostaa: mökeistä on tehty talviasuttavia koteja, joissa nautitaan luonnonrauhasta
kaikkien mukavuuksien keskellä.
1980-luvulla elintason nousu ja yleisen ilmapiirin muutos yksilökeskeisemmäksi ja
kaupallisemmaksi alkoivat näkyä myös suomalaisesta lomasta. Kaupalliset puuhamaat ja
hulabalookylpylät päätyivät yhä useampien lomalaisten matkakohteiksi. Pikku hiljaa
lomanvietto ja kuluttaminen ovat liittyneet yhä tiiviimmin toisiinsa. 90-luvun alun laman
myötä tällainen kaupallinen loma on karannut joidenkin suomalaisten käsistä.
Oikeus lomaan on mielestäni kansalaisen perusoikeus, mutta nykyisinkään se ei
koske kaikkia. Työttömillä ei ole varsinaista loma-aikaa, kun arki ei rytmity työ- ja
vapaa-aikaan. Eikä pienituloisilla olisi varaakaan ottaa osaa kaupallistuneeseen
lomanviettoon. Eriarvoistuminen näkyy myös ajankäytössä. Pätkätyöläiset joutuvat
miettimään jo edellisen pestin aikana tulevaa leipäpuuta, eikä lomia kerry,
selvittää Anu-Hanna Anttila.
Suomalaisten keskuudessa mökkiloma on säilyttänyt suosionsa tähän päivään
saakka. Mutta nykyajan yksilökeskeiseksi luonnehdittu henki näkyy uusista
lomanviettotavoista. Moni haluaa mökkireissun sijaan tai ohessa kokea seikkailuntunnetta
turvallisissa olosuhteissa. Koskenlasku, erämatkat tai vaikka kalliokiipeily tarjoavat
juuri tätä. Nykyaikaiseen lomakulttuuriin kuuluu omien rajojen ja uusien elämysten
metsästäminen.
Sari Putkonen
"Saaressa
oli alkuvuosina suuri keinu, johon mahtui samalla kertaa 60 henkeä. Sauna ja uinti ovat
myöskin loppumattomasti kuuluneet saaren kesäelämän oleellisimpiin piirteisiin. Ja
sitten kaikenlaiset urheilut ja tietenkin krokettipeli, joka on kuluttanut saaren mäkiin,
kentille ja metsiin syvät uurteet pallon kiertäessä portista toiseen."
Näin kirjoittaa muisteluissaan 1900-luvun alun kesänvietosta Lammassaaressa Erland
Virtanen, joka toimi Koiton puheenjohtajana 192729.Raittiusyhdistys Koitto osti
1904 vuokraoikeudet Helsingin edustalla sijaitsevaan Lammassaareen ja teki saaresta
virkistysalueen oman väkensä käyttöön.
Nykyään Lammassaareen pääsee kävellen pitkospuita pitkin, mutta 100 vuotta sitten
saareen soudettiin isoilla veneillä, joihin mahtui viitisenkymmentä henkeä.
Rafael Paasio on muistellut, että matkalaisilla oli tapana laulaa joko
Marseljeesi tai Kansainvälinen aina silloin, kun vene alitti Pitkääsiltaa
Hakaniemessä.Raittiusyhdistyksen saarella alkoholin nauttiminen oli kiellettyä. Vuonna
1883 perustetun Koiton alkuaikojen johtohahmot olivat isänmaallis-uskonnollishenkisiä
miehiä ja heidän päämääränään oli työväestön valistaminen. Niinpä esimerkiksi
tanssiminen oli kiellettyä, koska arveltiin, että se veisi ajatukset pois
tärkeämmistä asioista. Tanssikielto oli voimassa aina 1928 saakka.Mutta Lammassaari
veti puoleensa. Se oli paikka, jossa työläiset tapasivat toisiaan ja jossa pelattiin ja
leikittiin, keskusteltiin ja pidettiin poliittisia puheita. Saarella maalta kaupunkiin
muuttaneilla nuorilla oli mahdollisuus tutustua toisiinsa. Kesäisin ulkona kuivuvasta
lasten valkopyykistä sanottiinkin, että "viime kesä kukkii
pyykkinarulla".Alkujaan Lammassaaressa yövyttiin teltoissa. Vasta sotien jälkeen
saareen alettiin rakentaa mökkejä.
Tänään Koiton toiminnasta onkin jäljellä enää vain Lammassaaren
mökkiyhdyskunta.