Muutoksen havaitsee mm. siinä, että
pienituloisimmat maksavat asumiskuluissaan muita korkeampia korkoja. Tilanne on
kääntynyt päälaelleen, kun valtion sosiaaliseen vuokra-asuntotuotantoon antamien
luottojen korot ovat korkeammat kuin markkinakorot.
– Aravalainan eli nykyisen valtion yhtenäislainan koron muodostuminen on
vaikeaselkoinen sekä hallinnolle että asiakkaille, sanoo valtiot. maist. Ossi Paukku,
joka on seurannut asuntopolitiikkaa kolmisenkymmentä vuotta mm. Kaupunkiliitossa,
Hakassa, Asuntorahastossa ja viimeksi VVO:ssa.
Paukun mukaan maasta puuttuu nyt pitkäjänteinen asuntopolitiikka, jossa olisi
asumisen tasa-arvoa lisääviä elementtejä. Hän sanookin, että asuntopolitiikkaa
tehdään nykyään paitsi markkinoiden myös valtion talouden näkökulmasta
miettimättä sen niveltymistä yhteiskuntapolitiikan yhdeksi keskeiseksi osa-alueeksi.
Kapea-alaisuudesta ja poukkoilevuudesta puolestaan aiheutuu, että itse asumista
tärkeämmiksi ovat nousseet suhdannepolitiikka tuotantomäärineen sekä
elinkeinopolitiikka. Kumpikin niistä on tärkeä esim. työllisyyden kannalta, mutta
Paukun mukaan pelkästään niiden varassa ei voida toteuttaa asuntopolitiikkaa, jolla on
ensisijaisesti sosiaalisia tavoitteita.
Meillä asutaan ahtaasti ja kalliisti
Suomessa asutaan edelleen selvästi ahtaammin kuin muissa Pohjoismaissa. Samoin
asumiskulut ovat suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin korkeat. Suurimmillaan ne
ovat nuorilla, lapsiperheillä ja vähävaraisilla.
Vuonna 1989 lakkautetun Aravan (asuntohallituksen) aikana asumiseen liittyvää
tutkimusta, selvitystyötä ja tilastointia oli paljon. Nyt on toisin, eikä Paukun mukaan
ainakaan 15 vuoteen ole juurikaan selvitetty arava- tai korkotukivuokrataloissa asuvien
vuokralaisten vuokranmaksukykyä eikä sitä, mikä osa tuloista tai kulutuksesta
joudutaan käyttämään vuokranmaksuun.
– On puhuttu markkinaehtoisuudesta ja laadittu uusia rahoitusmalleja
miettimättä, onko kansalaisilla varaa kohtuulliseen asumiseen. Meillä on ollut hyvä
normi, jonka mukaan vuokra-aravassa asuvan nettotulosta tai kulutuksesta keskimäärin
noin neljännes voisi mennä vuokranmaksuun.
Nyt asutusvuokran osuus bruttotuloista on vuokra-aravaan muuttavalla keskimäärin noin
35 pros. (runsas kolmannes) ja siten nettotuloista vielä enemmän. Kun tarkasteltavaksi
otetaan ne vuokra-asunnoissa asuvat, jotka saavat asumistukea, päädytään vielä
hätkähdyttävämpiin lukuihin: heidän bruttotuloistaan asumismenojen osuus oli 54 pros.
Asumistuen jälkeen asumismenot laskivat puolella (49 %) ja asettuivat 27 prosenttiin
bruttotuloista.
Kaikkiaan asumistukea sai viime vuonna 158 000 taloutta eli noin joka kymmenes
suomalainen oli tuen piirissä. Lapsiperheitä saajatalouksista oli yli puolet (55 %) ja
kaksi kolmesta (65 %) työttömiä. Vuokra-asunnoissa asuvista keskimäärin yksi
viidestä saa asumistukea.
Nuoret asuvat vuokra-asunnoissa
Paukku varoittaa kuitenkin sellaisista päätelmistä, että vuokra-asujat olisivat
muita huonompia tai syrjäytyneitä:
– 70 prosenttia arava-asuntojen asukkaista on alle 35-vuotiaita ja näistä
valtaosa joko yksinäisiä ja lapsettomia pariskuntia. Monen nuoren itsenäinen asumisura
alkaa juuri vuokra-asunnosta. Niinpä heidän tulonsa tai varallisuutensa eivät voi olla
verrattavissa useimpien omissa asunnoissaan asuvien taloudelliseen asemaan.
– Toiseksi valtion lainoittamissa vuokra-asunnoissa noudatetaan aiheellisesti
tulo- ja varallisuusrajoja, jotta juuri nämä nuoretkin pääsisivät kohtuuhintaisen ja
-laatuisen asumisen piiriin, huomauttaa Paukku.
Pääkaupunkiseudulla ja eräissä maakuntakeskuksissa vuokrat ovat niin korkeita,
että nuorten ja lapsiperheiden tulot eivät riitä kohtuulliseen asumistasoon ilman
asumistukia. Tämäkin osaltaan osoittaa, että aravalainojen korot ovat nyt liian
korkeita asukkaiden maksettaviksi.
– Eikö olisi järkevämpää käyttää osa valtion budjetissa olevasta yli
kahdeksasta asumistukimiljardista (1,3 mrd. e) sosiaalisten vuokra-asuntolainojen
korkotason laskemiseen kuin ihmisten juoksuttamiseen toimeentuloluukuille hakemaan
vastaavaa summaa, kysyy Paukku ja muistuttaa, että yhden prosenttiyksikön koron lasku
vanhoissa vuokra-aravalainoissa maksaisi vuodessa noin 450 mmk (76 me). Tällä summalla
voitaisiin korkomenot alentaa nykyisestä 4,5 prosentin tasosta 3,5:een ja pitää se
korkeintaan siinä. Vuokrankorotuspaineet jäisivät vain hoito- ja korjauskulujen nousun
suuruisiksi.
Lainat remonttiin, kaavoitus kuntoon
Suomessa on tänään riittävästi pääomia, jotta noin 30 000 asunnon vuotuiseen
rakentamiseen ja 2,3 miljoonan asunnon ylläpitoon sekä korjaamiseen on varaa.
Paukun resepti on yksinkertainen: Asuntorahasto huolehtikoon sosiaalisesta
vuokra-asuntotuotannosta antamalla korkotukea rahamarkkinoilta saataville lainoille,
joilla on koko laina-ajan myös valtion takaus. Perinteisiä aravalainoja myönnettäisiin
aiempaa vähemmän. Arava- ja yhtenäislainojen vuosimaksun ja korkojen
inflaatiosidonnaisuus tulisi katkaista ja korkotaso laskea selvästi markkinakorkoja
alhaisemmaksi. Jos näin tehtäisiin, aravavuokrat nousisivat korkeintaan saman verran
kuin yleinen kustannuskehitys eikä aravavuokria tarvitsisi nostaa vuosittain.
– Rahoituskuluissa saatu säästö mahdollistaisi lainojen nopeamman lyhentämisen
ja varautumisen kiinteistöissä tarvittaviin korjauksiin. Lainojen nopeampi lyhentäminen
alentaa maksettavia korkomenoja ja sitä kautta pidetään kokonaisrahoitusmenoja kurissa.
– Kun siirryttiin emumaailmaan, ei korkoja voida enää korotella hallinnollisesti
jonkun inflaation (+1 %) tahdissa, koska yleinen korkotaso määräytyy monen tekijän
perusteella, joista kustannustason nousu on vain yksi.
Urbaanit pientalot
Rahoitus on vain yksi asuntotuotannon elementti. Toinen – ja yhä tärkeämpi
— on harkittu, pitkäjänteinen maankäyttö ja kaavoitus.
Ossi Paukku ottaa esimerkiksi pääkaupunkiseudun: pankeilla, seurakunnilla,
yrityksillä, yksityishenkilöillä, rakennusliikkeillä ja kunnilla on runsaasti
asuntotuotantoon kaavoitettua maata. Sosiaaliseen vuokra-asuntotuotantoon ei kuitenkaan
ole riittävästi kohtuuhintaisia tontteja puhumattakaan siitä, että ihmisten —
erityisesti lapsiperheiden — toivomia keskimäärin 400—500 neliön
"eurooppalaisia urbaaneja pientalotontteja" olisi tarjolla.
– Pelkästään Helsingissä, puhumattakaan Espoosta ja Vantaasta, olisi
laskelmien mukaan tilaa tuhansille urbaanille pientaloille, sanoo Paukku.
Tämä edellyttäisi vain toisentyyppistä maankäyttömenettelyä kuin nyt, jolloin
metsiin ja pelloille kaavoitetaan täyttä häkää massiivisia kerrostaloalueita. Sama
asukastiheys ja kunnallistekniikan kustannus on saavutettavissa tiiviillä
pientalokaavalla.
Miksi urbaani omakotitalotontti eikä kunnon vanhanaikainen rintamamiestontti? Syynä
ovat kustannukset: urbaanin tontin hintataso on murto-osa puolentoistatuhannen neliön
rintamamiestonttiin verrattuna. Miljoonan tai puolen miljoonan markan sijasta urbaanin
tontin voi saada 100 000—200 000 markalla. Myös kunnallisteknisten palvelujen
vetäminen urbaaneille tonteille maksaa vain murto-osan siitä kuin "perinteisille
pientaloalueille".
– Kun tontti- ja kunnallistekniset kulut kyetään painamaan minimiin, niin jopa
nuorilla olisi mahdollisuus pientaloon — joko vuokrattuna tai omana. Moni
työläisperhe voisi säästää rakennuskustannuksissa hyödyntämällä ammattitaitoaan
hartiapankkirakentajana tai rakennuttajana. Ennen kaikkea ihmisille annettaisiin nykyistä
enemmän mahdollisuuksia ratkaista itse oma asuntokysymyksensä. Omatoimisuudella on suuri
arvo myös sosiaalisesti.
Paukun mukaan yhteiskuntapoliittisesti urbaanien pientaloalueiden rakentaminen
juurruttaa esim. muualta Suomesta pääkaupunkiseudulle muuttavia, jolloin myös moni
sosiaalinen ongelma jää syntymättä.
– En näe mitään muuta estettä urbaanien pientalotonttien pikaiselle
kaavoittamiselle kuin pääkaupungin kuntien jämähtämisen olettamukseen, että
kerrostalotuotanto ratkaisee kaikki asunto-ongelmat.
Paukku väittää, että laman aikana maapolitiikan hoitaminen monissa kunnissa jäi
pitkälle rakennusliikkeiden huoleksi. Nyt niillä on suurehko kerrostaloalueiksi
kaavoitettu tonttivaranto, jota ne hyödyntävät hyvänä aikana gryndaamalla
osakeasuntoja ja huonona aikana rakentamalla valtion tukemia vuokrakerrostaloja. Nyt
pitäisi opetella gryndaamaan myös pientaloja. Tämä on myös kuntien kannalta tärkeä
asia: jos Helsingissä ei pystytä huolehtimaan pientalotonttien riittävästä
tarjonnasta, lapsiperheet muuttavat naapurikuntiin tai vielä pidemmälle saadakseen
edullisemman tontin.
Säännöstellyt markkinat?
– Kun vuokrasääntely purettiin ja aravaomistusasunnot voivat vapautua
hintasääntelystä maksamalla aravalainansa pois, niin Suomen asunnoista on käyttö- tai
hintasääntelyn piirissä vain noin 15 pros. Omistusasunnot (Helsingin hitasta lukuun
ottamatta) voidaan vapaasti myydä asuntomarkkinoilla ja vapaarahoitteiset vuokra-asunnot
vapaasti vuokrata. Kuitenkin vielä jatkuvasti kuulee puhuttavan, että asuntomarkkinat
eivät ole vapaat ja että sääntelyä pitäisi vähentää.
– Mutta en myöskään tunne yhtään EU- tai OECD-maata, joissa ei olisi
asumiseen tai sosiaaliseen asuntotuotantoon liittyviä säännöksiä. Ei ihmisiä voi
jättää markkinoiden armoille! Meillä tuo 15 prosenttia edustanee jonkinlaista
minimitasoa.
Mitä sitten olisi tehtävä?
Paukku sanoo, että kuluvan syksyn aikana on kaksi isoa asiaa: budjettiesitys
sisältää muotoiluja, jotka voivat vaarantaa asumisoikeusasuntojen pidon ja tuotannon.
Nämä muotoilut pitäisi poistaa viimeistään budjettiriihessä tai näkyvästi budjetin
eduskuntakäsittelyssä.
Toinen, Niilo Hämäläisen puheenjohtajakaudella tutuksi tullut
vaikutusmahdollisuus voisi olla tulopoliittinen kierros.
– Sitä kautta voitaisiin saada vauhtia valtion asuntorahoituksen uudistamiseen.
Siirtyminen kiinteään 3—3,5 prosentin korkoon kaiken ikäisissä ja kaikissa eri
aravavuokralainoissa johtaisi siihen, että aravavuokria ei tarvitsisi korottaa
rahoitusmenojen nousun vuoksi jatkossakaan. Vuokrasäästö on aravayksiössä ja
-kaksiossa vähintään samaa tasoa kuin tupossa saatava palkankorotus, useimmissa
tapauksissa enemmänkin; viime vuosien tupokorotuksethan ovat aravavuokralaisella kuluneet
kokonaan vuokran pääomakustannuksen nousuun ja — tulonsaajana on ollut valtio!
Pentti Peltoniemi